لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

نشست ۱+۵ درباره برنامه اتمی ایران برگزار شد


یک دیپلمات فرانسوی نشت اخیر قدرت های جهانی درباره برنامه هسته ای ایران را مثبت ازریابی کرده است.
یک دیپلمات فرانسوی نشت اخیر قدرت های جهانی درباره برنامه هسته ای ایران را مثبت ازریابی کرده است.

نمايندگان سياسی کشورهای عضو گروه ۱+۵ در تازه ترين نشست خود در پاريس موافقت کرده اند تا کار تدوین قطعنامه تازه ای علیه ایران را آغاز کنند.


يک ديپلمات فرانسوی درباره دور تازه مذاکرات گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، و تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی، گفت:«ما عناصری در اختيار داريم که به ما اجازه می‌دهند، که به تصویب قطعنامه‌ای(تازه ای) در کوتاه مدت، فکر کنيم».


درهمين حال خبرگزاری رويترز گزارش داده است سرگئی کيسلياک، معاون وزير امور خارجه روسيه، به دليل شرايط جوی و بارش برف در کانادا نتوانست در اين نشست حاضر شود.


اين نشست يک روز پس از ديدار خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، با سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، برگزار شد. آقای سولانا که به نمايندگی از گروه۱+۵ و کشورهای اتحاديه اروپا، در ۱۸ ماه گذشته مذاکراتی با ايران انجام داده، مذاکرات خود را با سعيد جليلی «نااميد کننده» توصيف کرد.


گروه ۱+۵، شامل اعضای دايمی شورای امنيت – چين، روسيه، بريتانيا، فرانسه و آمريکا – به همراه آلمان است که از زمان ارسال پرونده ايران به شورای امنيت سازمان ملل متحد، می کوشد تا به راه حلی برای پايان دادن به مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی دست يابد.


پيشتر، وزيران امورخارجه کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در بيست و هشتم سپتامبر در بيانيه مشترکی اعلام کرده بودند مذاکرات خود بر سر اعمال دور سوم تحريم ها عليه ايران را تا آخر ماه نوامبر به تعويق می اندازند.


در بخشی از اين بيانيه مشترک که توسط وزارت امورخارجه آمريکا منتشر شده بود، با اشاره به اين که «ايران تاکنون از اجرای درخواست شورای امنيت سازمان ملل در قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ » سرپيچی کرده، تصريح شده بود در صورتی که گزارش محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در ماه نوامبر درباره برنامه هسته ای ايران «مثبت و رضايت بخش» نباشند، قطعنامه سوم تحريم ايران برای رای گيری آماده خواهد شد.


ايران طی هفته های اخير گزارش آقای البرادعی را مثبت ارزيابی کرده و آن را نشانه تاييد برنامه های هسته ای خود دانسته است.


اما، در همين حال، آمريکا، فرانسه و آلمان تاکيد می کنند که جمهوری اسلامی در مخالفت با مصوبات شورای امنيت و شورای حکام آژانس در مورد تعليق غنی سازی اورانيوم، فعاليت خود در اين زمينه را ادامه می دهد.


در مذاکرات پيشين گروه ۱+۵ ، صدور سومين قطعنامه عليه ايران در شورای امنيت، از سوی دو کشور روسيه و چين که مهم ترين شرکای اقتصادی ايران هستند، با مخالفت رو به رو شده بود.


همچنین، خودداری چين از حضور در نشست ۱۹ نوامبر سال جاری گروه ۱+۵ برای تشديد تحريم های عليه ايران، باعث شد تا اين نشست لغو شود.


سخنگوی وزارت امورخارجه چين علت حضور نيافتن چين در اين نشست را دلايل فنی دانسته بود و وجود هرگونه مساله سياسی را در اين باره رد کرده بود.


XS
SM
MD
LG