لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

اعتراض رسمی آمريکا به ايران درباره حادثه تنگه هرمز


تام کیسی سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا می گوید واشینگتن رسما به رفتار قایق های تندرو ایران اعتراض کرده است.
تام کیسی سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا می گوید واشینگتن رسما به رفتار قایق های تندرو ایران اعتراض کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز پنجشنبه گفت: واشينگتن مراتب اعتراض رسمی خود را نسبت به اقدام قايق های تندروی ايران در خليج فارس، به تهران اعلام کرده است.


آمريکا اعتراض ديپلماتيک خود را از طريق سفير سوييس در تهران به مقام های ايران ارسال کرده است. از زمان قطع روابط ديپلماتيک ايران و آمريکا در سال ۱۹۷۹، سفارت سوييس در تهران به عنوان حافظ منافع آمريکا در ايران عمل می کند.


تام کيسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، گفت: اين يادداشت اعتراضی روز پنجشنبه در اختيار سفير سوييس در تهران قرار گرفته و به زودی به مقام های ايران داده می شود.


ايران و آمريکا تا کنون دو روايت مختلف از رويداد روز يکشنبه گذشته در تنگه هرمز ارايه کرده اند.


واشنگتن می گويد روز يکشنبه پنج قايق تندرو، که متعلق به سپاه پاسداران بوده اند، به ناوچه های آمريکايی در تنگه هرمز نزديک شده و آنها را تهديد به انفجار کردند. اما در مقابل تهران می گويد : چنين امری اتفاق نيفتاده و قايق های ايرانی در حال گشت عادی روزانه خود بوده اند.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز چهار شنبه اقدام قايق های ايرانی را حرکتی «تحريک اميز» خواند و به ايران هشدار داد هرگونه اقدام عليه ناوگان آمريکا در خليج فارس، «پيامد های جدی» برای اين کشور خواهد داشت.


در همين حال، آقای کيسی روز پنجشنبه گفت:«ما قطعنا نمی خواهيم ببينيم که ايران دست به اقدام تحريک آميز عليه کشتی های ما و يا هر کشتی که از اين آبراه بين المللی عبور می کند، بزند».


تنگه هرمز در خليج فارس گلوگاه اصلی صدور نفت خام است که روزانه ۱۷ ميليون بشکه نفت، تقريبا دو پنجم کل معاملات روزانه نفت در جهان، از طريق آن وارد بازار های جهانی می شود.


ايران می گويد که نا وهای آمريکايی را تهديد نکرده است و روز پنجشنبه ويدئويی را منتشر کرد. ايران با رد ويدئو منتشر شده از سوی پنتاگون، می گويد اين ويدئو «ساختگی» است.


یک مقام نیروی دریایی درباره منبع پیام رادیویی تهدید آمیز ابراز تردید کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا در پاسخ به پرسشی درباره ويدئو منتشر شده توسط ايران، گفت:«ما همه می دانيم چه اتفاقی افتاده است و قطعنا ايرانی ها را تشويق می کنيم که دست به هيچ حمله تحريک آميزی نزنند».


«منبع ارسال تهديد های راديويی»


همزمان با اين تحولات، يک مقام نظامی از ناوگان پنجم نيروی دريايی آمريکا در بحرين گفت: «هيچ راهی وجود ندارد» که ثابت کرد «تهديد های راديويی» عليه ناو های آمريکايی در تنگه خليج فارس، از سوی قايق های ايرانی ارسال شده است.


ناوبان جان گی، که خبرگزاری فرانسه از او به عنوان سخنگوی ناوگان پنجم نيروی دريايی آمريکا در بحرين نام برده، به این خبرگزاری، گفت :«راهی وجود ندارد که بدانيم که اين (تهديد راديويی) از کجا آمده است. اين (تهديد های راديويی) می تواند از ساحل .. یا قايق های ديگری در ارسال شده باشد».


اما اين مقام ناوگان پنجم نيروی دريايی آمريکا در بحرين تاکيد کرد:«قايق های تندرو ايرانی رفتار تحريک آميز و تهاجمی» نسبت به ناو های آمريکايی در تنگه هرمز داشتند.


اين مقام نيروی دريايی آمريکايی با تاکيد براين که اگر تهديد راديويی و رفتار قايق های ايرانی را کنار يکديگر قرار دهيد، آنگاه می توان گفت:«اين رفتار ايرانی ها شرايط نا خوشايندی را برای ملوانان ايجاد کرد».


پنتاگون روز سه شنبه يک ويدئو و نوار صوتی از واقعه تنگه هرمز منتشر کرد که که ظاهرا نشان می دهد پنج قايق ايرانی به کشتی های آمريکايی نزديک شده و آنها را تهديد به انفجار کرده اند.


پنتاگون اعلام کرده است که اين رخداد روز يکشنبه اتفاق افتاده است.


بر اساس فيلم پنتاگون، فرمانده قايق تندروی ايرانی خطاب به ناوهای آمريکايی می گويد که «من در حال نزديک شدن به شما هستم و شما تا چند دقيقه ديگر منفجر خواهيد شد.»


اين در حالی است که ايران فيلم ويدئويی پنتاگون در مورد حادثه تنگه هرمز را جعلی و ساختگی خوانده و آمريکا را «به دامن زدن به تنش در منطقه» متهم کرد.


XS
SM
MD
LG