لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

کارگران کيان تاير، جاده تهران – اسلامشهر را مسدود کردند


تظاهرات کارگران در اعتراض به دریافت نکردن دستمزد خود.
عکس از ایسنا
تظاهرات کارگران در اعتراض به دریافت نکردن دستمزد خود. عکس از ایسنا

گزارش ها حاکيست که کارگران شرکت کيان تاير، لاستيک البرز سابق، روز شنبه، در اعتراض به دريافت نکردن چند ماه حقوق معوقه خود، جاده تهران – اسلامشهر را مسدود کردند. اين کارگران از چهارشنبه گذشته اعتصاب کرده اند.


اعتصاب و اعتراض صدها کارگر کيان تاير، لاستيک البرز، در حالی آغاز شد، که به نوشته سايت دسترنج، حدود ۱۲۰۰ کارگر اين واحد توليدی در زمستان سال گذشته در اعتراض به توقف توليد، تصميم کارفرما برای انحلال کارخانه و دريافت نکردن چهار ماه حقوق معوقه خود دست به اعتصاب زده بودند.


آن اعتصاب به دليل قول مسئولين دولتی برای رسيدگی به مشکلات و حل آنها به پايان رسيد، اما اين وعده هرگز برآورده نشد.


سايت دسترنج در اين ارتباط به نقل از يک کارگر کيان تاير، لاستيک البرز، نوشت: «به غير از حقوق آذرماه و مبلغ ۱۲۰ هزار تومانی که به عنوان حق بن در شب عيد به کارگران پرداخت شده است، کارگران ديگر هيچ حقوقی از کارفرما دريافت نکرده اند.»


اين موضوع به همراه خبر پلمپ شدن کارخانه موجب شد تا صدها کارگر با مسدود کردن جاده، مشکلات خود را به آگاهی مردم و مسئولين برسانند.


رضا اقدسی، کارگری که خود شاهد اين حرکت اعتراضی کارگران کيان تاير، لاستيک البرز، بوده است، به راديو فردا گفت:« کارگران يک طرف جاده تهران – اسلامشهر را به طور کامل، از فاصله دو کيلومتری کارخانه مسدود کردند. آنها همچنين با استفاده از کوکتل مولوتف های کوچک، طرف ديگر را برای مدتی بستند.»


  • «صنعت تاير سازی به گونه ای است که اصلا نبايد بحران و مشکلی در اين زمينه وجود داشته باشد، ولی با وجود اين، کارگران شرکت حقوق نگرفته اند و بايد در شرايط تورم ۱۷ درصدی هم زندگی کنند.»
دبیر خانه کارگر اسلام شهر

اين موضوع باعث اخلال در رفت و آمد خودروهای عبوری در اين مسير شده بود.


در اين مدت، کارگران اقدام به سر دادن شعار کردند. از جمله اين شعارها، به گفته آقای اقدسی، « يا امام زمان، رحمی به حال ما کن – ما را از شر اين مجلس رها کن» و « يا امام زمان، رحمی به حال ما کن – ما را از شر اين دولت رها کن» بودند.


وی افزود که مردم تجمع کننده در محل که صدها نفر می شدند نيز همزمان با فرياد زدن، بويژه زمانی که کارگران اقدام به پرتاب کوکتل مولوتف های کوچک می کردند، از آنان پشتيبانی کردند.


گزارش ها همچنين حاکی از حضور نيروهای انتظامی و لباس شخصی در محل بوده است.


رضا اقدسی در مورد شمار اين نيروها گفت:« بيش از يک هزار نيروی انتظامی و ضد شورش در محل حضور داشتند که مسير کارخانه را مسدود کرده بودند تا کسی نتواند به آنجا رفت و آمد کند. ضمن آنکه نيروهای لباس شخصی زيادی در ميان جمعيت به چشم می خوردند.»


آخرين گزارش ها که تاکنون توسط منابع رسمی تاييد نشده است، حکايت از آن دارد که استاندار تهران ظهر روز ۲۴ فروردين در جمع کارگران اعتصابی کيان تاير، لاستيک البرز، حاضر شد و از آنان خواست تا با خاموش کردن آتش ها، به اعتصاب خود پايان دهند. وی به آنان وعده داد که به مشکلات آنان رسيدگی خواهد شد.


بر اساس اين گزارش ها، کارگران مخالفت کردند و گفتند که تمامی اين وعده ها دروغ است و آنها تا زمان حضور کارفرما در محل کارخانه و رسيدگی فوری به خواسته های شان به اعتراض خود پايان نخواهند داد.


بر اساس همين گزارش های تاييد نشده، در حدود ساعت هفت و سی دقيقه شب ۲۴ فروردين، نيروهای يگان ويژه وارد کارخانه شدند تا با پايان دادن به اعتصاب، با کارگران برخورد کنند.


مشکل کيان تاير


در جريان اعتصاب زمستان سال گذشته، محمد حسن پور طالبيان، دبير خانه کارگر اسلام شهر، در گفت و گو با خبرگزاری ايسنا، مشکل کارخانه کيان تاير را خصوصی سازی آن ذکر کرد.


اين فعال کارگری گفته بود: «متاسفانه در واگذاری واحدها به بخش خصوصی، شرايط به گونه ای شده است که مالکان جديد بيشتر به فکر سود، صلاح و منفعت شخصی خود هستند و از آنجا که می توانند واحد را به سرمايه تبديل کنند، بنابراين سعی دارند با پرداخت نکردن حقوق و انعقاد قرارداد موقت با کارگران، فشار بر آنها را افزايش دهند و بعد به نوعی، واحد را به سرمايه تبديل کنند.»


آقای پورطالبيان اشاره کرده بود که «صنعت تاير سازی به گونه ای است که اصلا نبايد بحران و مشکلی در اين زمينه وجود داشته باشد، ولی با وجود اين، کارگران شرکت حقوق نگرفته اند و بايد در شرايط تورم ۱۷ درصدی هم زندگی کنند.»


به گفته دبير خانه کارگر اسلام شهر، « اگر در آينده، اين شرکت اعلام ورشکستگی کند، مالکان آن می توانند سرمايه هنگفتی به دست آورند و انگار هدف نهايی نيز همين است که با اين کار، تعداد زيادی از کارگران هم بيکار شوند.»


اعتصاب ها و اعتراض های کارگری


در سال های اخير، اعتصاب ها و اعتراض های کارگری بسياری در ايران به وقوع پيوسته است که از آن ميان می توان به موارد کشت و صنعت کارون شوشتر، نيشکر هفت تپه، کيان تاير و صنايع مخابراتی راه دور اشاره کرد.


اين اعتصاب ها به طور عمده در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزايای کارگران روی داده اند.


در همين ارتباط، سه هزار کارگر شرکت نيشکر هفت تپه از روز بيستم فروردين اقدام به اعتصاب ديگری کرده اند.


پرداخت نشدن حقوق کارگران کيان تاير و ديگر کارخانه ها در ايران برای چند ماه متوالی، موضوع جديدی نيست. در حقيقت، با تشديد مشکلات اقتصادی، بسياری از واحدهای توليدی دولتی و خصوصی به عنوان کسر بودجه و يا ورشکستگی از پرداخت حقوق کارگران خودداری می کنند.


در اين خصوص، علی محجوب، دبير کل خانه کارگر و نماينده مجلس شورای اسلامی، سال گذشته اعلام کرد که کارگران برخی از واحدهای توليدی حتی از بيش از ۱۲ ماه حقوق معوفه طلب دارند.


پرداخت نشدن حقوق ها به همراه افزايش ميزان اخراج کارگران، رشد نرخ بيکاری و تشديد تورم و گرانی، اعتراض و اعتصاب کارگران، بويژه در دو سال گذشته را به دنبال داشته است.


در اين اعتصابات، به طور عمده، خواسته های صنفی از جمله، پرداخت حقوق و بن های کارگری معوقه و تاسيس سنديکا مطرح شده اند.


در مقابل اين اعتصابات، دولت واکنش های متفاوتی نشان داده است. دادن قول پرداخت سريع حقوق های معوقه يا کمک های مالی به کارخانه های دچار مشکل، يکی از اين واکنش ها بوده است.


اما در مواردی، همچون اعتصاب هزاران کارگر شرکت نيشکر هفت تپه، دولت متوسل به برخوردهای امنيتی – قضايی با سازماندهندگان و فعالان کارگری اين کارخانه شده است.


با اين همه، موج اعتصابات کارگری به دليل ادامه مشکلات روزافزون اقتصادی همچنين ادامه داشته است و برخی از فعالان کارگر می گويند اعتصابات در آينده باز هم به وقوع خواهند پيوست و برخوردهای امنيتی – قضايی چاره مشکلات هفت ميليون کارگر و خانواده های آنان نيست.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG