لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

وضعیت روزنامه نگاران در روز جهانی آزادی مطبوعات


سخنگوی سازمان گزارشگران بدون مرز می گوید بیش از ۴۰ روزنامه نگار و وبلاگ نویس در سال گذشته در ایران دستگیر و زندانی شده اند
سخنگوی سازمان گزارشگران بدون مرز می گوید بیش از ۴۰ روزنامه نگار و وبلاگ نویس در سال گذشته در ایران دستگیر و زندانی شده اند

پنج شنبه، سوم ماه مه برابر با ۱۳ اردیبهشت ماه روز جهانی آزادی مطبوعات است.سازمان های مختلف دیده بان مطبوعات با انتشار گزارش هایی به بررسی وضعیت آزادی مطبوعات در سال گذشته پرداخته اند.

فریدوم هاوس، با انتشار گزارشی در آستانه روز جهانی مطبوعات می نویسد وضعیت آزادی مطبوعات در کشورهایی مانند ایران و عربستان سعودی در سال گذشته به وخامت گراییده است. در همین حال در این گزارش ایران به همراه چین و ویتنام کشورهایی شناخته شده اند که وب سایت ها و وبلاگ ها را سانسور می کنند و این فشار در سال گذشته افزایش داشته است.


این سازمان غیر انتفاعی بی طرف مدافع دموکراسی و آزادی در سراسر جهان همچنین ایران را صد و هشتاد و دومین کشور از نظر آزادی مطبوعات شناخته است و اعلام کرده که در این کشور رسانه ها و مطبوعات آزاد وجود ندارند.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز با انتشار گزارش سالانه خود درباره آزادی مطبوعات وضعیت آزادی مطبوعات و رسانه ها را در سالی که گذشت وخیم اعلام کرده و ایران را از مخالفان آزادی مطبوعات دانسته است.


بیست و چهار روزنامه نگار از ابتدای سال ۲۰۰۷ تا کنون کشته شده اند، ۵ همکار مطبوعاتی نیز در این سال گذشته کشته شده اند. در حال حاضر ۱۲۵ روزنامه نگار به همراه ۴ همکار مطبوعاتی در زندان بسر می برند. همچنین ۶۵ وبنگار معترض و سیزده روزنامه نگار در حال حاضر در سراسر جهان به گروگان گرفته شده اند و این تصویری است که در طول سه سال گذشته هر روز تکرار شده است
رضا معینی، سخنگوی سازمان گزارشگران بدون مرز

رضا معینی، سخنگوی سازمان گزارشگران بدون مرز در گفت و گو با رادیو فردا می گوید وضعیت آزادی مطبوعات در سال گذشته نه تنها در ایران که در جهان هم وخیم بوده است. وی می افزاید:« بیست و چهار روزنامه نگار از ابتدای سال ۲۰۰۷ تا کنون کشته شده اند، ۵ همکار مطبوعاتی نیز در این سال گذشته کشته شده اند. در حال حاضر ۱۲۵ روزنامه نگار به همراه ۴ همکار مطبوعاتی در زندان بسر می برند. همچنین ۶۵ وبنگار معترض و سیزده روزنامه نگار در حال حاضر در سراسر جهان به گروگان گرفته شده اند و این تصویری است که در طول سه سال گذشته هر روز تکرار شده است.»


رضا معینی می گوید در سال گذشته در جهان شاهد پسرفت هایی در زمینه آزادی مطبوعات در جهان بودیم.

سخنگوی سازمان گزارشگران بدون مرز درباره برنامه های امسال این سازمان در روز جهانی آزادی مطبوعات می گوید که این سازمان یک کنفرانس مطبوعاتی با ۵ تن از روزنامه نگارانی که گروگان گرفته شده بودند، ترتیب داده ایم که آنها با امضای بیانیه ای خواستار آزادی تمام روزنامه نگاران خواهند شد. علاوه بر آن برای اولین بار در جهان یک بنای یادبود در شهری در فرانسه به یاد روزنامه نگارانی که از سال ۱۹۴۴ تا امروز در جهان در حین انجام وظیفه کشته شده اند به سازمان گزارشگران بدون مرز داده شده است که نام تمام روزنامه نگاران بر این بنای یادبود حک شده است تا یاد و خاطره آنها زنده نگاه داشته شود.

از ۱۲۵ روزنامه نگاری که در سراسر جهان هم اکنون در زندان بسر می برند، چهار تن آنها روزنامه نگاران ایرانی هستند.

رضا معینی می گوید در ایران علاوه بر آنکه روزنامه نگاران همواره مقاومت کرده اند، همیشه سرکوب شده اند. بیش از ۴۰ روزنامه نگار و وبلاگ نویس در سال گذشته در ایران دستگیر و زندانی شده اند. علی فرحبخش، روزنامه نگار ایرانی به اتهام واهی جاسوسی به زندان محکوم شده است.

رضا معینی، در ادامه به اشاره به ۴ روزنامه نگار زندانی در ایران به بیش از ۹ روزنامه و نشریه ای اشاره می کند که سال گذشته در ایران تعطیل شدند.

آقای معینی در ادامه به احضار، بازداشت و تهدید روزنامه نگاران در شهر های مختلف ایران اشاره می کند.

سخنگوی سازمان گزارشگران بدون مرز در ادامه به نیروها و نهادهای موازی امینیتی اشاره می کند که روزنامه نگاران را سرکوب می کنند و می افزاید:« در ماه های گذشته شاهد تعویض بسیاری از سردبیران و روزنامه نگاران بودیم که از سوی نهاد های موازی امنیتی صورت گرفته است و سازمان گزارشگران بدون مرز به این امر معترض است.»

در سال گذشته میلادی، اکبر گنجی روزنامه نگار معترض و دگر اندیش ایرانی آزاد شد. رضا معینی با اشاره به آزادی اکبر گنجی به روزنامه نگاران دیگر ایرانی اشاره می کند که با سپردان وثیه های سنگین آزاد شده اند و می گوید:« این وثیقه های سنگین معنای آزادی ندارند. هر زمان که قاضی اراده کند روزنامه نگارانی را که با وثیقه آزاد شده اند به زندان بر می گرداند و همیشه باید از ترس این وثقه و تعقیب قضایی در وحشت بسر ببرد و نمی تواند کارش را مستقل انجام دهد.»

سخنگوی سازمان گزارشگران بدون مرز در پایان می گوید این سازمان آمار وضعیت آزادی بیان و رتبه بندی کشورهای مختلف را در این آمار در آبان ماه جاری منتشر خواهد کرد و تاکید می کند بدون آزادی مطبوعات، در جهان آزادی وجود نخواهد داشت.


XS
SM
MD
LG