لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۷

ابراز نگرانی بريتانيا از روند عقب نشينی روسيه از گرجستان


نیروهای روسیه از برخی مناطقی اصلی گرجستان عقب نشینی کردند.
(عکس از:EPA )
نیروهای روسیه از برخی مناطقی اصلی گرجستان عقب نشینی کردند. (عکس از:EPA )

بريتانيا از اين که روسيه به تعهدات خود در خصوص عقب نشينی کامل نيروهای نظامی از گرجستان عمل نکرده است به شدت ابراز نگرانی کرد.


ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، روز جمعه از مسکو خواست «بيدرنگ و به طور کامل» به توافقات پذيرفته شده در آتش بس شش ماده ای پيشنهادی فرانسه عمل کند.


وزير امور خارجه بريتانيا عقب نشينی نيروهای روسی از گرجستان را گام مثبتی خواند اما گفت: روسيه هنوز از مواضع توافق شده عقب نشينی نکرده است و اين مسئله موجب نگرانی شديد است.


در حالی که مسکو می گويد عقب نشينی نيروهای روسيه به طور کامل انجام شده است، تانک های روسی همچنان در حال ترک مناطقی از خاک گرجستان هستند.


عقب نشينی نيروهای روسيه دو هفته پس از تصرف مناطقی از خاک گرجستان توسط هزاران سرباز روسی صورت می گیرد. نیروهای روسی به حمايت از جدايی طلبان اوستيای جنوبی به اين مناطق گسيل شده بودند.


نيروهای روسيه روز جمعه پادگان نظامی سیناکی در غرب گرجستان، شهر گوری و مناطقی از ایگويتی در ۵۰ کيلومتری تفليس، پايتخت گرجستان، را تخليه کردند.


آناتولی سرديوکوف، وزير دفاع روسيه، در مسکو، گفت: عقب نشينی نیروهای روسی از گرجستان به اوستيای جنوبی، شامگاه جمعه تکميل شده است.


در همین حال، روبرت وود، يک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نيز در واکنش به خبر عقب نشينی نيروهای روسيه به اوستيای جنوبی گفت: روسيه «بدون ترديد تعهدات خود را انجام نداده اند».


وی افزود: ايجاد پست های ايست و بازرسی و منطقه حائل امنيتی بی هيچ شکی در توافقنامه آتش بس وجود نداشته است.


تيمور ياکوباشويلی، يک وزير دولت گرجستان، نیز گفت: ايجاد يک منطقه حائل امنيتی در خارج منطقه اوستيای جنوبی کاملا غير قانونی است.


در غرب گرجستان، يک ستون زرهی متشکل از ۸۳ تانک روسی به همراه خودروهای نظامی از پايگاه سيناکی به سمت منطقه آبخازيا در کناره دريای سياه عقب نشينی کردند.


در همين زمينه، در منطقه مرکزی گرجستان، دست کم ۴۰ خودروی نظامی روسيه شهر گوری را به سمت منطقه اوستيای جنوبی در شمال ترک کردند.


خبرنگار آسوشيتدپرس که وارد شهر ايگوئتی شده است تاييد کرده است که نيروهای روسی اين شهر را ترک کرده اند.


حمله نظامی روسيه به گرجستان و تصرف بخش هايی از اين کشور باعث تيره شده روابط مسکو با کشورهای غربی شده است.


روسيه همکاری های نظامی خود را با پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، به حالت تعليق در آورده است. از سوی ديگر مقامات ناتو می گويند: رابطه با مسکو به حالت گذشته باز نخواهد گشت.


رویارویی مسکو و تفليس بر سر منطقه اوستيای جنوبی، که خواستار جدايی از گرجستان و استقلال از اين کشور است، به یکی شدیدی برخوردهای روسیه با کشورهای تازه استقلال یافته از شوروی منجرشد.


اوستیای جنوبی به همراه با ابخازيا پس از تجزيه اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ ميلادی اعلام استقلال کرد.


اين موضوع از همان هنگام با مخالفت تفليس مواجه شد تا اينکه سرانجام، نيروهای گرجی روز هفتم اوت وارد شهر تسخينوالی، مرکز اوستيای جنوبی، شدند، تا حاکميت دولت مرکزی بر اين منطقه را اعمال کنند.


اين اقدام با واکنش نيروهای روسی مواجه شد که تحت عنوان تامين امنيت اتباع روسيه و نيروهای صلح بان اين کشور به جنگ با نيروهای گرجی پرداختند.


در نهايت دو طرف پيشنهاد شش ماده ای فرانسه برای آتش بس را پذيرفتند.


XS
SM
MD
LG