لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

اعتراض دانشجویان امیر کبیر به رییس جمهوری ایران


دانشجویان دانشگاه امیرکبیربه هنگام دیدار آقای احمدی نژاد از این دانشکاه نسبت به فشارسیاسی به نهاد دانشجویی اعتراض کردند
دانشجویان دانشگاه امیرکبیربه هنگام دیدار آقای احمدی نژاد از این دانشکاه نسبت به فشارسیاسی به نهاد دانشجویی اعتراض کردند

جمعی از دانشجويان دانشگاه امير کبير با ارسال نامه ای سرگشاده به رييس جمهوری، نسبت به ديدار روز دوشنبه وی از اين دانشگاه و برخورد با دانشجويان اعتراض کرده اند.


مديريت دانشگاه امير کبير، از دانشجويان اين دانشگاه دعوت کرده بود روز پنجشنبه بيست و سوم آذرماه به ديدار آقای احمدی نژاد رفته و از نزديک و در فضايی آرام مشکلات خود را با وی درميان بگذارند.


از سوی ديگر جمعی از دانشجويان دانشگاه امير کبير با ارسال نامه ای سرگشاده به رييس جمهوری، نسبت به ديدار روز دوشنبه وی از اين دانشگاه و برخورد با دانشجويان اعتراض کرده اند.


به گفته نويسندگان نامه سرگشاده به رييس جمهوری، بيشتردانشجويان دعوت شده از سوی مديريت دانشگاه برای ديدار با محمود احمدی نژاد دانشجويان بسيجی هستند. در همين حال جمعی از دانشجويانی که به اين ديدار دعوت شده اند، با ارسال نامه ای به رييس جمهوری از شرکت در اين جلسه انصراف کرده اند.


دانشجويان دانشگاه امير کبير با انتشار نامه ای سرگشاده به محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، از برخورد وی با دانشجويان در روز دوشنبه ۲۰ آذر ماه در دانشگاه امير کبير انتقاد کرده و اعلام کرده اند اگر رييس جمهوری قصد دارد با دانشجويان ديدار کند، با دانشجويان واقعی و نه به گفته آنان، بسيجيان دانشگاه امير کبير ديدار کرده و به اعتراضات آنان پاسخ دهد.


عباس حيکم زاده، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان امير کبير درباره اين نامه سرگشاده می گويد: «بعد از مراسم روز دوشنبه مديريت دانشگاه سعی کرده جلسه ای صوری با شرکت تعداد بيشتری از دانشجويان تشکيل دهد که اکثريت اين دانشجويان را دانشجويان بسيجی تشکيل می دهند.»


اين عضو شورای مرکزی انجمن دانشجويان امير کبير در ادامه می افزايد:« انشجويان غير بسيجی دعوت شده در اين جلسه، پيرو نامه ای که جمعی از دانشجويان دانشگاه اميرکبير به رييس جمهوری نوشته و يکسری از واقعيت های دانشگاه امير کبير را برای محمود احمدی نژاد آشکار کردند، لزومی نديدند که به اين ديدار بروند.»


پس از اعتراض روز دوشنبه دانشجويان دانشگاه امير کبير به محمود احمدی نژاد، احزاب و گروه های مختلفی اين حرکت اعتراضی دانشجويان را نقد کردند.


عباس حکيم زاده می گويد گروه های زيادی به اين حرکت اعتراضی واکنش نشان دادند:« جناح راست حاکميت و جناح چپ واکنش هايی نشان دادند از جمله واکنش يک عده از اصلاح طلبان جبهه مشارکت که پيش از اين نيز به حرکت های اعتراضی دانشجويان واکنش نشان داده بودند.»


عباس حکيم زاده، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان امير کبير اضافه می کند:« در يک سال و نيم گذشته بيشترين انتقادها و فشارها به دانشجويان از طريق جبهه مشارکت به دانشجويان وارد آمده است.»


دانشجويان دانشگاه اميرکبير در نامه سرگشاده خود به محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران گلايه کرده اند که وی با هزل و شوخی به دانشجويان توهين کرده و به مشکلات آنان از جمله ستاره دار شدن، تعليق، توبيخ و محروم شدن آنها از تحصيل بی توجهی نشان داده است.


عباس حکيم زاده می گويد دانشجويان ستاره دار بارها در مقابل مجلس شورای اسلامی و وزارت علوم، تحقيقات و فناوری تجمع کردند اما هربار وجود چنين دانشجويانی از سوی مقامات مسوول تکذيب شده است.


او می افزايد: «سياست های محمود احمدی نژاد به گونه ای است که مشکلات و نارسايی های ناشی از سياست های دولت را با شوخی و تمسخر، فرافکنی کند.»


او اضافه می کند: « اين که دانشجويی که در کنکور پذيرفته شده و از ورود به دانشگاه منع شود يا از تحصيل محروم شود، برای ما دانشجويان مهم است و اصلا شوخی بردار نيست.»


دانشجويان دانشگاه امير کبير در نامه سرگشاده خود به ريس جمهوری اسلامی ايران نوشته اند که اين دانشگاه روز دوشنبه ۲۰ آذرماه، زنده تر از هميشه بوده و صدای اعتراض برآمده از اين دانشگاه، صدای واقعی ملت ايران بوده است.


در اين نامه سرگشاده خطاب به محمود احمدی نژاد آمده است:« اگر عکس شما آتش گرفت، عاملش طرفداران شما بودند که با وجود آن ها از هر دشمنی بی نيازيد. وقتی دانشجو را منافق می خوانند، وقتی انجمنش را تخريب می کنند، شوراهايش را محدود می کنند، نشرياتش را توقيف می کنند، دانشجو نمی تواند ساکت بنشيند و فرياد نکشد.»


بازتاب اعتراض دانشجويان دانشگاه امير کبير در يک روزنامه آلمان


شهرام ميريان خبرنگار راديو فردا در آلمان گزارش می دهد که : خبرنگار روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماينه» در تهران با اشاره به اعتراض روز دوشنبه دانشجويان دانشگاه امير کبير همزمان با حضور محمود احمدی نژاد در اين دانشگاه، نوشته که با اين حرکت اعتراضی، جنبش اصلاحات تکانی خورده است.


«راينر هرمان» در گزارش تحليلی خود ابتدا با اشاره به حضور رييس جمهوری ايران در دانشگاه امير کبير و اعتراض ها و انتقادها نسبت به او، نوشته است: « در اين روز هزاران دانشجو در يک حرکت اعتراضی از برنامه رسمی شان فاصله گرفته و يک سلسله خواسته های بنيادين را پيش کشيدند. برکناری وزير علوم، تحقيقات و فناوری، بازگشت دانشجويان اخراجی، آزادی انديشه و آزادی همه زندانيان سياسی از آن جمله اند».


XS
SM
MD
LG