لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸

«برخورد غيرانسانی با دانشجويان بازداشتی ادامه دارد»


فعالان دانشجویی می گویند دانشجویان بازداشت شده همچنان زیر فشار هستند
فعالان دانشجویی می گویند دانشجویان بازداشت شده همچنان زیر فشار هستند

با گذشت يک سال از بازداشت ابوالفضل جهاندار، کيوان انصاری و سعيد درخشندی، سه فعال دانشجويی، هنوز حکم اين سه تن صادر نشده و آنها در بازداشت موقت بسر می برند.


دادگاه رسيدگی به اتهامات ابوالفضل جهاندار، از اعضای سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبايی و عضو شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت روز چهارشنبه اول شهريور ماه در دادگاه کيفری مجتمع قضايی دولت برگزار شد اما اين دادگاه بدون اطلاع وکيل مدافع ابوالفضل جهاندار تشکيل شد.


هادی کحال زاده، عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ايران، ادوار تحکيم وحدت در گفت و گو با راديو فردا می گويد:« قريب به يک سال از بازداشت اين سه دانشجو می گذرد و ما اميدوار بوديم که لجاجت ها و برخوردهای غير منطقی و غير انسانی با اين سه دانشجو به پايان برسد.»


وی می افزاید:« با توجه به اينکه در دی ماه دادگاه آنها برگزار شده و درخواست تجديدنظر شده و دادگاه تجديد نظر عموما دو ماه بعد برگزار می شود، متاسفانه اين اتفاقات نيفتاده وهنوز دادگاه تجديد نظر حکمی درباره آن ها نداده است. پس از گذشت يک سال کيوان انصاری، ابوالفضل جهاندار و سعيد درخشندی همچنان در بازداشت موقت هستند و پرونده آنها بلاتکليف است.»


در همين حال محمد علی دادخواه ، حقوقدان و وکيل مدافع ابوالفضل جهاندار می گويد دادگاه اين دانشجو روز چهارشنبه بدون اطلاع وی برگزار شده است:« هنگامی که محاکمه آقای جهاندار در دادگاه انقلاب انجام شد، قسمتی از اتهامات در صلاحيت اين دادگاه نبود. ما نسبت به صلاحيت اعتراض کرديم و قرار شد پرونده جهت رسيدگی به دادگاه عمومی ارجاع شود. دادگاه عمومی در مرحله بدوی من را دعوت کرد اما مشخص نشد در مرحله بعدی که دادگاه تشکيل شد چرا اوراق ابلاغ برای من ارسال نشده است.»


اين وکيل دادگستری در ادامه می گويد تشکيل دادگاه بدون حضور وی نقض آشکار حقوق متهم است و می افزايد:« وکالت نامه من در پرونده ابوالفضل جهاندار است و در گذشته هم اوراق ابلاغيه دادگاه برای من ارسال شده بود. اميدوارم در جهت رعايت حقوق متهم و دستيابی به يک رسيدگی عادلانه و منصفانه اين موارد رفع شود و حقوق آقای جهاندار در نظام رسيدگی ضايع نشود.»


نه توان رفتن به تهران را دارم و نه وضعيت مالی من اجازه می دهد که به ديدن پسرم بروم. یک سال است که او را ندیده ام. تا چندی پيش فرزندم در سلول انفرادی بود اما بعد از اعتصاب غذا او را به بند عمومی انتقال دادند. از آقای شاهرودی می خواهم پرونده پسرم را بررسی کند تا ببينند او چه کرده که بايد اين همه مدت در زندان بماند
مادر ابوالفضل جهاندار

ابوالفضل جهاندار، کيوان انصاری و سعيد درخشندی به دليل تحمل ماه ها سلول انفرادی و اعتصاب غذای طولانی به بيماری های متعددی مبتلا شده اند. اين سه دانشجوی زندانی تا کنون اجازه رفتن به مرخصی را دريافت نکرده اند و حتی زمانی که ابوالفضل جهاندار از ناحيه کمر دچار آسيب ديدگی شد، اجازه ملاقات با پزشک متخصص نيافت.


هادی کحال زاده، عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ايران، ادوار تحکيم وحدت می گويد با اين دانشجويان برخوردی غير انسانی شده است.


او می افزايد:« متاسفانه برخورد غير منطقی، غير انسانی و غير منصفانه با اين سه دانشجو همچنان ادامه دارد. کيوان انصاری همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوين است و تغييری در شرايط وی ايجاد نشده است. بلاتکليفی برای اين دانشجويان، بيماری سعيد درخشندی و ابوالفضل جهاندار، نگرانی گسترده خانواده مبنی بر وضعيت آنها، مراجعات خانواده ها که بدون پاسخ می ماند و عدم اجازه ملاقات اين سه دانشجو با وکيل مدافع، جای تاسف دارد. اين دانشجويان از ابتدايی ترين حقوق خود محروم شده اند.»


هادی کحال زاده در ادامه می افزايد:« اين انتظار را داريم که دستگاه قضايی از ظلم بزرگی که به کيوان انصاری، سعيد درخشندی و ابوالفضل جهاندار شده است، جلوگيری کند و ابتدايی ترين حقوق آنها را رعايت کند. به نظر می رسد نهادهای امنيتی در يک لجاجت و تندروی بی جهت با دستگاه قضايی، سرنوشت سه نفر را در مناقشات و مسايل داخلی خود وجه المصالحه قرار داده اند. فعالان دانشجويی به شدت نگران اين سه دانشجو هستند.»


در همين حال مادر ابوالفضل جهاندار، از اعضای سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبايی و عضو شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت در گفت و گو با راديو فردا از مسوولان می خواهد به وضعيت فرزندش رسيدگی کنند و می گويد:« نه توان رفتن به تهران را دارم و نه وضعيت مالی من اجازه می دهد که به ديدن پسرم بروم. تا چندی پيش فرزندم در سلول انفرادی بود اما بعد از اعتصاب غذا او را به بند عمومی انتقال دادند. از آقای شاهرودی می خواهم پرونده پسرم را بررسی کند تا ببينند او چه کرده که بايد اين همه مدت در زندان بماند.»


مادر ابوالفضل جهاندار همچنين می گويد حدود يک سال است فرزندش را نديده است و می افزايد:« باورتان می شود اين همه مدت او را نديده ام؟ يک بار او را با بغض و کدورت و اشک او را ديدم. چشمانم آنقدر گريان شد که ديگر او را نمی توانستم ببينم. اول از خدا و بعد از مسوولان می خواهم که به من که در روستا و با بدبختی و گرفتاری زندگی می کنم، کمک کنند تا پسرم آزاد شود.»


مادر ابوالفضل جهاندار می گويد تا کنون اتهامات مختلفی به پسرش زده اند اما او می داند که پسرش بی گناه است. وی می افزايد:« پسر من بيست سال بدون والدين در تهران بود و هيچ خلافی نکرد. قضاوت را به خدا می سپارم.»


دستگاه قضايی از ظلم بزرگی که به کيوان انصاری، سعيد درخشندی و ابوالفضل جهاندار شده است، جلوگيری کند و ابتدايی ترين حقوق آنها را رعايت کند. به نظر می رسد نهادهای امنيتی در يک لجاجت و تندروی بی جهت با دستگاه قضايی، سرنوشت سه نفر را در مناقشات و مسايل داخلی خود وجه المصالحه قرار داده اند. فعالان دانشجويی به شدت نگران اين سه دانشجو هستند
هادی کحال زاده

مادر اين دانشجوی زندانی می گويد يک سال پيش که با ابوالفضل جهاندار ملاقات کرده، او در وضعيت جسمی مناسبی نبوده و می افزايد:« از وضعيت او چه بگويم که نگفتن آن بهتر است. پسر من هيچوقت بيمار نمی شد اما وقتی چهره او را ديدم و با من صحبت می کرد،دست هايش می لرزيد. دست هايش زخمی و لاغر و نحيف شده بود.»


خانواده های ابوالفضل جهاندار، کيوان انصاری و سعيد درخشندی با ارسال نامه ای به آيت الله هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضاييه خواسته اند به وضعيت اين سه دانشجو رسيدگی کند.


دیدار خانواده دانشجویان با خاتمی


در همين حال خانواده های احمد قصابان، مجيد توکلی و احسان منصوری، سه عضو بازداشت شده دانشگاه امير کبير با محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران ديدار کردند.


محمد علی دادخواه، حقوقدان و وکيل مدافع اين سه دانشجوی زندانی نيز که در اين جلسه حضور داشت، توضيحات لازم درباره پرونده آنها را که بيش از صد و بيست روز است در زندان هستند، به محمد خاتمی ارائه داد.


اين وکيل دادگستری درباره آنچه در ديدار با محمد خاتمی گذشت، به راديو فردا می گويد:« بر حسب درخواست خانواده اين دانشجويان، آقای خاتمی فرصتی دادند که مواردی درباره موقعيت دانشجويان و وضعيت پرونده آنها با او در ميان گذاشته شود. اميدوارم که آقای خاتمی اين موارد را پيگيری کند.»


در همين حال اسماعيل گرامی مقدم، نماينده بجنورد و عضو فراکسيون اقليت مجلس شورای اسلامی با اشاره به ديدار خانواده های سه دانشجوی بازداشت شده اميرکبير با نمايندگان مجلس شورای اسلامی گفت:«اين نکته قابل اهميت است که اين دانشجويان و خانواده های آن ها در جلسات مختلف مطرح کرده اند که در چاپ مطالب توهين آميز در نشريات دانشجويی هيچ نقشی نداشته اند. بنابراين دستگاه قضايی بايد اصل را بر برائت آنها می گذاشت نه اينکه مدتی طولانی آنها را در بازداشت نگهدارد.»


احسان منصوری، مجيد توکلی و احمد قصابان بيش از صد و بيست روز پيش به اتهام چاپ مطالبی در نشريات دانشجويی دانشگاه امير کبير که مقامات قضايی و امنيتی آن ها را توهين به مقدسات می نامند، دستگير شدند. اين دانشجويان اتهامات را رد می کنند و می گويند لوگوی نشريات دانشجويی جعل شده است و آن ها هيچ ارتباطی با اين نشريات نداشته اند.


XS
SM
MD
LG