لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

سه دانشجوی دانشگاه امير کبير به زندان محکوم شدند


مجيد توکلی دانشجوی دانشگاه امیر کبیر به سه سال زندان محکوم شده است
مجيد توکلی دانشجوی دانشگاه امیر کبیر به سه سال زندان محکوم شده است

احمد قصابان،مجيد توکلی و احسان منصوری سه تن از دانشجويان دانشگاه امير کبير که از نيمه ارديبهشت ۸۶ در بازداشت به سر می برند از سوی دادگاه انقلاب به زندان محکوم شدند.


به گزارش خبرگزاری ها شعبه ششم دادگاه انقلاب تهران مجيد توکلی را به ۳ سال و احمد قصايابان را به ۲ سال و نيم و احسان منصوری را به ۲ سال زندان محکوم کرده و با قيد «تعزيری» بودن اجرای حکم زندان را اجباری کرده است.


اين دانشجويان از ۶ ماه پيش به اتهام «تبليغ بر عليه نظام» و« توهين به مقدسات از طريق انتشار مطالب و عکس هايی در چند نشريه دانشجويی» بازداشت ودر بند ۲۰۹ زندان اوين به سر می برند،که تحت نظر وزارت اطلاعات اداره می شود.


در همين حال محمدعلی دادخواه وکيل مدافع اين سه دانشجوی دانشگاه اميرکبير به خبرگزاری ها گفت که«سه تن از دانشجويان متهم دانشگاه اميرکبير امروز در دادگاه حاضر شدند و حکم به آنها ابلاغ شد.»


وی افزود«بر اساس رای دادگاه احسان منصوری به دو سال، مجيد توکلی به سه سال و احمد قصابان به دو سال و نيم حبس محکوم شده اند،ولی«هنوز اين حکم به وکيل ابلاغ نشده است»


  • «با توجه به اين‌که در مراحل مقدماتی و در حين رسيدگی، دانشجويان هيچيک از اتهامات مطروحه را نپذيرفتند و دليل اثباتی بايد از طريق قانون اخذ و اثبات شود، اين احکام را نمی‌پذيريم و به طور حتم به اين رای اعتراض و خواستار تجديدنظر خواهيم بود»
محمدعلی دادخواه وکيل مدافع سه دانشجوی دانشگاه اميرکبير

.آقای دادخواه تاکيد کرد که« با توجه به اين‌که در مراحل مقدماتی و در حين رسيدگی، دانشجويان هيچيک از اتهامات مطروحه را نپذيرفتند و دليل اثباتی بايد از طريق قانون اخذ و اثبات شود، اين احکام را نمی‌پذيريم» و «به طور حتم به اين رای اعتراض و خواستار تجديدنظر خواهيم بود».


خبرگزاری ايسنا نيز به نقل از «يک مقام مسئول» خبر صدور حکم زندان برای اين ۳ دانشجو را تائيد کرده و نوشته«احکام صادره در رابطه با بخشی از پرونده است که در صلاحيت دادگاه انقلاب بوده،و بخش ديگر پرونده با صدور قرار عدم صلاحيت دادگاه انقلاب به دادگاه عمومی ارسال شده است».


بازداشت دانشجويان در پی انتشار مطالب


ماجرای دستگيری فعالان دانشجويی دانشگاه امير کبير پس از آن اتفاق افتاد که يک سال پيش به دنبال حضور رييس جمهوری اسلامی در اين دانشگاه دانشجويان به شدت وی را مورد اعتراض قرار داده و عکس های احمدی نژاد را به آتش کشيدند.


کمتر از ۴ ماه بعد تعدادی از نشريات دانشجويی با کاريکاتور آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، و چند مطلب ضد اسلامی در اين دانشگاه توزيع شد.


ساعتی پس از انتشار نشريات جعلی دانشجويان منتقد دولت آن را جعلی معرفی کرده و بسيج دانشجويی و عوامل نزديک به اين تشکل شبه نظامی را عامل انتشار اين نشريات جعلی معرفی کردند.


سه روز پس از انتشار مطالب در تاريخ پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت احمد قصابان، مدير مسئول نشريه دانشجويی سحر،در حالی که متن شکواييه مديران مسئول نشريات دانشجويی را از بسيج دانشگاه و روزنامه کيهان برای تقديم به قوه قضاييه، به دادگاه می برد توسط افراد ناشناس بازداشت شد.


مقداد خليل پور مديرمسئول نشريه آتيه از ديگر نشريات دانشجويی به همين ترتيب در تاريخ ۱۷ ارديبهشت ماه جاری دستگير شد.


پويان محموديان و مجيد شيخ پور مديران مسئول نشريات ريوار و سرخط ، مجيد توکلی از منتخبان شورای مرکزی انجمن اسلامی پلی تکنيک نيز با دريافت احضاريه دادگاه انقلاب مورخه چهارشنبه، ۱۹ ارديبهشت ۸۶ بازداشت و به زندان اوين منتقل شدند.


دانشجويان در حالی بازداشت شدند که پيش تر در نامه ای به رييس قوه قضایيه از انتشار اين نشريات اعلام برائت کرده و آن را توطئه ای بر عليه دانشجويان عنوان کرده بودند.


با اين حال معاونت امنيتی دادستانی تهران بازداشت دانشجويان را ادامه داده و احسان منصوری را نيز در روزهای پايانی اين ماه بازداشت کردند.


شمار دانشجويان بازداشتی ابتدا ۸ نفر و سرانجام با آزادی موقت ديگران به سه نفر يعنی احمد قصابان،مجيد توکلی و احسان منصوری کاهش يافت.اين دانشجويان ماه ها در سلول های انفرادی به سر برده و چندين ماه از ملاقات با خانواده و دسترسی به وکيل محروم بودند.


سرانجام خانواده های دانشجويان بازداشتی نيز طی نامه هايی به رييس قوه قضاييه از شکنجه آنان پرده برداشتند، و دانشجويان بازداشت شده نيز در اواسط تابستان گذشته طی نامه ای از زندان بارديگر از انتشار نشريات جعلی اعلام برائت کردند.


با اين حال دادگاه انقلاب طی چند جلسه غير علنی محاکمه آنان را برگزار کرده و آخرين جلسه دادگاه نيز در ۷ مهر برگزار شد.


«اعتراف اجباری»


به دنبال انتشار گسترده« اخبار شکنجه دانشجويان»،عليرضا آوايی ریيس دادگستری تهران و يکی از اعضای کميته حقوق شهروندسی قوه قضائيه روز ۱۸ مهرماه برای اولين بار توانست به بند امنيتی ۲۰۹ زندان اوين راه پيدا کند و با دانشجويان بازداشت شده ملاقات کند.


در اين ديدار رييس دادگستری تهران از سه دانشجوی تحت بازداشت احمد قصابان،مجيد توکلی و احسان منصوری، در مورد نحوه رفتار بازجوها، شيوه اعتراف گيری، نوع برخورد نگهبان های بند، شرايط نگه داری آنها و موارد ديگر از ابتدای بازداشت پرسيده است.


آقای آوايی پس از اين ديدار در بند ۲۰۹ اوين اعلام کرد که نتيجه را به صورت شفاهی به رييس قوه قضاييه اطلاع داده و متن کتبی گزارش خود را نيز به محمود هاشمی شاهرودی تحويل می دهد اما اين گزارش در اختيار رسانه ها قرار نخواهد گرفت.


چند روز پس از اين ديدار در نتيجه استفتاء فعالان دانشجويی دانشگاه امير کبير تنی چند از مراجع تقليد قم اقرار تحت فشار روحی و جسم ی را فاقد اعتبار اعلام کردند.


آيت الله منتظری، آيت الله گرامی، آيت الله صادقی تهرانی،آيت الله بيات ضمن بی اعتبار اعلام کردن هرگونه اعتراف اجباری بازداشت شدگان و زندانيان اعلام کردند که هر حکم مبتنی بر اقارير اجباری باطل است.


آيت الله موسوی اردبيلی که سال ها رياست قوه قضائويه را نيز بر عهده داشته فتوا داده که«: در مورد اقرار گرفتن زير شکنجه و فشار اين گونه اقرارات جنبه قانونی و شرعی نداشته و به واسطه آن نمی توان متهم را مجازات نمود».


با اين حال دادگاه انقلاب احکام حبس تعزيری بلند مدتی را برای سه دانشجوی دانشگاه امير کبير صادر کرده است.


XS
SM
MD
LG