لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

پيروزی اوباما وهاکبی در رقابت انتخاباتی در آيووا


باراک اوباما از حزب دمکرات توانست رقبای خود را در انتخابات آیووا پشت سر بگذارد
باراک اوباما از حزب دمکرات توانست رقبای خود را در انتخابات آیووا پشت سر بگذارد

سناتور باراک اوباما سناتور دموکرات و مايک هاکبی، فرماندار سابق ايالت آرکانزاس، از حزب جمهوریخواه توانستند در نخستين گام انتخابات رياست جمهوری آمریکا، در انتخابات مقدماتی در ايالت آيووا، رقبای هم حزبی های خود را پشت سر بگذارند.


انتخابات مقدماتی برای مشخص شدن نامزد های حزب دموکرات و حزب جمهوریخواه در انتخابات رياست جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه در ايالت آيووا برگزار شد.


در انتخابات انجمن های محلی ايالت آيووا، مايک هاکبی توانست به راحتی ميت رامنی، فرماندار سابق ماساچوست، را شکست دهد و باراک اوبا نیز توانست هيلاری کلينتون، نماينده نيويورک در سنا، را پشت سر گذاشت.


رای گيری روز پنجشنبه طی تجمعاتی در بيش از يک هزار و ۸۰۰ نقطه مختلف ايالت آيووا برگزار شد.


رای گیری در انجمن های محلی در آيووا سرآغاز ماراتن انتخاباتی در آمريکا بود که در تابستان سال ۲۰۰۸ در کنگره های ملی رقابت برای انتخاب نامزد هر حزب به اوج خود خواهد رسيد.


انتخابات ۲۰۰۸ نبردی انتخاباتی را رقم می زند که در ۵۰ سال اخير بی سابقه توصيف شده است، چرا که در اين انتخابات هيچ بخت تضمين شده ای برای هيچ يک از نامزدها وجود ندارد.


باراک اوباما، بعد از پیروزی در نخستین مرحله از راه طولانی مبازرات انتخاباتی، در جمع هوادارنش در آیووا که شادمانه فریاد می کشیدند گفت: «ما امید را به جای وحشت انتخاب می کنیم، ما اتحاد را به جای جدایی انتخاب می کنیم و این پیام قدرتمند را می فرستیم که تحول به آمریکا می آید.»


مایک هاکبی، واعظ سابق بپتیست نیز در جمع مشابهی خطاب به جمهوریخواهان هوادار خود گفت: «آنچه ما امشب دیدیم، یک روز جدید برای سیاست آمریکا است. امشب ما بار دیگر ثابت کردیم که سیاست در دستان مردمی چون شما است.»


میزان مشارکت دموکرات ها در رای گیری انجمن های انتخاباتی ایالت آیووا، بیش از 220 هزار نفر اعلام شد که رکوردی تاریخی در رای گیری هایی از این دست در ایالت آیووا محسوب می شود.


بعد از اتمام رای گیری در آیووا، اکنون همه نگاهها متوجه ایالت نیوهمپشایر است که رای گیری در انجمن های محلی آن در روز سه شنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.


رقابت بسیار نزدیک کسانی که به دنبال نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه هستند موجب شده است تا برخی ناظران، کماکان بخت بسیار زیادی برای دیگر نامزدها که در نخستین گام شکست خورده اند، قائل باشند.


باراک اوباما در صورت برنده شدن در انتخابات، اولين رييس جمهوری سياهپوست آمريکا خواهد بود. همچنين اگر هيلاری کلينتون در انتخابات ماه نوامبر - تقريبا يازده ماه ديگر - پيروز شود، نخستين رييس جمهوری زن آمريکا لقب خواهد گرفت.


XS
SM
MD
LG