لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

آمریکا: ايران بین رویارویی يا همکاری یکی را انتخاب کند


سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز شنبه پس از برگزاری مذاکرات ژنو به ایران هشدار داد که بايد يکی از گزينه های همکاری يا رويارويی را انتخاب کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز شنبه پس از برگزاری مذاکرات ژنو به ایران هشدار داد که بايد يکی از گزينه های همکاری يا رويارويی را انتخاب کند.

آمريکا روز شنبه پس از برگزاری مذاکرات نمايندگان کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ با ایران در ژنو، به تهران هشدار داد که باید يکی از گزينه های همکاری يا رويارويی را انتخاب کند.


سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران، روز شنبه در ژنو با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا و نمايندگان کشورهای آلمان، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه درباره مناقشه هسته ای ايران گفت و گو و مذاکره کرد.


آقای سولانا پس از اين مذاکرات گفته است که ايران هنوز پاسخ روشنی به بسته پيشنهادی قدرت های جهانی نداده است.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا ساعاتی پس از خاتمه مذاکرات هسته ای بر سر برنامه هسته ای ايران در ژنو که نماينده آمریکا برای نخستين بار در آن شرکت کرده بود، اعلام کرد: واشينگتن تنها پس از توقف فعاليت های حساس هسته ای ايران با اين کشور وارد مذاکره خواهد شد.


وی در بيانيه ای تصريح کرد:«اميدواريم مردم ايران بدانند که رهبران آنها در برابر انتخاب گزينه های همکاری، که برای همه سودمند است، يا رويارويی، که انزوای بيشتر آنها را در پی خواهد داشت، قرار دارند.»


آقای مک کورمک همچنين گفته است که ويليام برنز به طور جداگانه با هيچ کدام از اعضای هيئت نمايندگی ايران ملاقات نکرده است.


  • ويليام برنز در مذاکرات ژنو به سعيد جليلی گفته است: عزم آمريکا در حمايت از بسته پيشنهادی قدرت های جهانی به ايران جدی است، ولی تا زمانی که ايران فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف نکند، واشينگتن حاضر به آغاز مذاکرات با تهران نيست.
شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا با اشاره به گزارش ويليام برنز درباره مذاکرات روز شنبه گفت:«آقای سولانا پاسخ روشن آری يا «خير» را دريافت نکرده است و آقای سولانا تاکيد کرده است که ايران بايد پاسخ روشن خود را طی دو هفته آينده ارائه کند.»


تغییر سیاست آمریکا؟


تحليگران حضور ويليام برنز در مذاکرات هسته ای با ايران در ژنو را نوعی تغيير در سياست های واشينگتن در برابر تهران توصيف کردند، اين در حالی است که مقام های آمريکا تاکيد دارند که خط مشی آمريکا در قبال ايران تغيير نکرده است.


آقای مک کورمک می گوید: «ويليام برنز در مذاکرات ژنو به سعيد جليلی گفته است: عزم آمريکا در حمايت از بسته پيشنهادی قدرت های جهانی به ايران جدی است، ولی تا زمانی که ايران فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف نکند، واشينگتن حاضر به آغاز مذاکرات با تهران نيست.»


سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا افزود:«همانطور که آقای سولانا امروز بعد از نشست گفت، ايران دو گزينه پيش رو دارد: مذاکره يا انزوای بيشتر.»


کشورهای غربی نگرانند که ايران فعاليت های هسته ای خود را به سمت توليد سلاح اتمی سوق دهد، از اين رو از تهران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.


ايران در مقابل تاکيد می کند که به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است و حاضر نيست که اين فعاليت ها را متوقف کند.


در همين زمينه، آقای مک کورمک روز جمعه گفته بود:«آنها [ايرانی ها] بايد فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کنند. اين شرط ما است. اين شرط شورای امنيت سازمان ملل متحد است و شرط گروه ۱+۵ نيز است.»


شان مک کورمک در پاسخ به اين پرسش که اگر ايران فعاليت های غنی سازی را متوقف نکند، آن گاه چه رويکردی در پيش خواهيد گرفت، گفته بود:«در اين صورت آنها (ایرانی ها) بيشتر از هر زمان ديگر خود را منزوی خواهند يافت.»


وی تصريح کرده بود که در اين صورت هزينه چنين اقدامی برای دولت ايران افزايش خواهد يافت.


شان مک کورمک خروج شرکت نفتی فرانسوی توتال از پروژه پارس جنوبی را يکی از هزينه های اخير چنين رويکردی دانسته و گفته بود: کشورهای غربی در پروژه های صنعت نفت و گاز ايران مشارکت نخواهند کرد.


سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا افزوده بود: بدون چنين متخصصانی که تنها در اختيار شرکت های غربی است، ايران به سختی قادر خواهد بود کار استخراج منابع خود را انجام داده و يا سرمايه گذاری لازم برای استفاده از اين منابع جذب کند.


XS
SM
MD
LG