لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

عمان در سفر وزیر خارجه ایران خواستار کاهش تنش‌ها شد


وزیر امور خارجه عمان روز یکشنبه در جریان دیدار همتای ایرانی خود ، خواستار کاهش‌ها تنش شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، که سفر منطقه‌ای خود را از مسقط پایتخت عمان آغاز کرده‌است در این سفر با سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی دیدار کرد.

سفر وزیر امور خارجه ایران تقریباً یک هفته پس از حمله هوایی به کنسولگری ایران در دمشق و شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه صورت گرفته است.

در این حمله که مسئولان جمهوری اسلامی به اسرائیل نسبت می‌دهند، هفت تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شدند.

رهبران ایران در هفته گذشته بارها اعلام کرده‌اند که آماده مقابله به مثل هستند. از جمله، یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی ایران و فرمانده پیشین سپاه پاسداران، روز یکشنبه، ۱۹ فروردین گفت: «ایران در زمینه حمله به کنسولگری ایران در دمشق رسما اعلام مواضع کرده و رهبر انقلاب با قدرت سیلی پشیمان‌کننده را وعده داده است.»

آقای رحیم صفوی در ادامه گفته است که «دیگر هیچ یک از سفارتخانه‌های اسرائیل در امنیت نیست».

این سخنان در رسانه‌های اسرائیل مورد توجه قرار گرفته و همه آن را تهدیدی تلویحی تعبیر کرده‌اند.

سید بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی عمان منتشر کرد، گفت: «عمان از تلاش‌ها برای کاهش تنش در منطقه، رسیدگی به مسائل و درگیری‌های مختلف و غلبه خردگرایی حمایت می‌کند.»

عمان از دیرباز میانجی بین تهران و غرب بوده است. این کشور حاشیه خلیج فارس همچنین در جنگ بین شورشیان حوثی یمن تحت حمایت ایران و دولت بین المللی به رسمیت شناخته‌شده یمن میانجی‌گری کرده است.

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران که کنترل پایتخت یمن و بیشتر مناطق پرجمعیت این کشور را در دست دارند، از چند ماه قبل با ادعای آنچه حمایت از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل می‌خوانند، حمله به کشتی‌های مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کردند. دامنه این حملات سپس به سایر کشتی‌ها نیز گسترش یافت.

حملات حوثی‌ها، حمل و نقل جهانی از طریق کانال سوئز را مختل کرده و شرکت‌ها را مجبور کرده است مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را در اطراف جنوب آفریقا انتخاب کنند.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا نیز در چندین نوبت حملات تلافی‌جویانه گسترده‌ای به مهمات، پهپادها و پایگاه‌های حوثی‌ها انجام داده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه ایران، حسین امیرعبداللهیان روز یکشنبه در دیدار با محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها و مقام ارشد این کشور در مسقط، با شجاعانه خواندن اقدامات حوثی‌ها از «حمایت» این گروه شبه نظامی از مردم غزه قدرانی کرد.

در این دیدار، امیرعبداللهیان نیز مانند دیگر رهبران ایران قول انتقام از حمله در سوریه را داد.

وی گفت که ایران «از حقوق شناخته شده خود در چارچوب قوانین بین المللی برای پاسخگویی به متجاوزان، استفاده خواهد کرد.»

امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری مشترک با این مقام حوثی، گفت که حمله اسرائیل به سفارت ایران، تلاش جدیدی برای برپایی جنگ در منطقه است.

وزیر خارجه ایران قرار است که روز دوشنبه ۲۰ فروردین ماه، برای یک دیدار رسمی به دمشق سفر کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ پ.و/س.ن

XS
SM
MD
LG