لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

افزایش تنش سیاسی و فرقه‌ای در لبنان پس از قتل یک سیاستمدار مسيحی مخالف حزب‌الله


طرفداران حزب «نیروهای لبنانی» یک بزرگراه در شمال لبنان را در اعتراض به قتل پاسکال سلیمان مسدود کردند
طرفداران حزب «نیروهای لبنانی» یک بزرگراه در شمال لبنان را در اعتراض به قتل پاسکال سلیمان مسدود کردند

در پی قتل پاسکال سلیمان، از رهبران حزب مسیحی «نیروهای لبنانی» که مخالف گروه حزب‌الله است، نگرانی از احتمال وقوع درگیری بین گروه‌های سیاسی رقیب در لبنان که علاوه بر بحران شدید اقتصادی از تنش ناشی از درگيری حزب‌الله و ارتش اسرائیل در مرزهای جنوبی رنج می‌برد، افزایش یافته است.

مقامات حکومتی و رهبران مذهبی تلاش می‌کنند تنش روزهای اخیر را که به کشمکش‌های خیابانی و حمله فیزیکی به مهاجران سوری منجر شده است، مهار کنند.

پاسکال سلیمان، از رهبران محلی حزب نیروهای لبنانی در مناطق ساحلی عمدتا مسیحی‌نشین لبنان بود.

ارتش لبنان روز دوشنبه گفت گروهی از اتباع سوری غروب یکشنبه تلاش کردند خودروی آقای سلیمان را سرقت کنند ولی در این کشمکش او به قتل رسید و مهاجمان جسد او را به سوریه بردند. ارتش لبنان افزود که اکثر مهاجمان توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند.

اما حزب نیروهای لبنانی روز سه شنبه ۲۱ فروردین در بیانیه‌ای روایت ارتش لبنان را رد کرد و گفت پاسکال سلیمان به دلیل «فعالیت و دیدگاه‌های سیاسی» مورد حمله قرار گرفت.

در این بیانیه گفته شده است: «روایت رسمی که می‌گوید دلیل این حمله سرقت خودرو بوده، درست نیست و ما مرگ پاسکال سلیمان را یک قتل سیاسی به دلیل فعالیت سیاسی او قلمداد می کنیم. ما این اقدام را حمله‌ای مستقیم به حزب نیروهای لبنانی می‌دانیم، مگر خلاف آن ثابت شود.»

حزب نیروهای لبنانی رقیب اصلی خود حزب‌الله لبنان را متهم نکرده ولی مقامات اين حزب به موارد متعدد از ترور سیاستمداران مخالف حزب‌الله لبنان در دو دهه گذشته اشاره کرده‌اند.

بسیاری از دولت‌های غربی گروه حزب‌الله را که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است، به عنوان سازمان تروریستی می‌شناسند.

انتقاد جامعه مسیحیان لبنان از گروه حزب‌الله در هفته‌های اخیر بخصوص پس از شلیک راکت توسط شبه‌نظامیان این گروه از یک روستای مسیحی نشین در جنوب لبنان به سوی اسرائیل افزایش یافته است.

این انتقادها درعین حال بیانگر خشم سایر گروه‌های سیاسی و قومی از زرادخانه بحث برانگیز گروه حزب‌الله است که گفته می‌شود حتی از ارتش لبنان نیز نیرومندتر است.

بشاره بطرس الراعی، روحانی کاتولیک مارونی و یکی از عالی رتبه‌ترین رهبران مسیحیان لبنان، به رغم انتقادهای خود از حزب‌الله در ماه‌های گذشته گفت: «در شرایط سیاسی و اجتماعی حساس و شکننده امروز ما از همه می‌خواهیم که آرامش خود را حفظ کرده و خویشتنداری کنند.»

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، روز دوشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «قتل پاسکال سلیمان هیچ ربطی به سیاست و هیچ ارتباطی با حزب‌الله ندارد.»

بسام مولوی، وزیر کشور لبنان نیز روز سه‌شنبه گفت:«جنایت علیه پاسکال سلیمان را نباید با موارد دیگر مقایسه کرد. این کشور توان تحمل مشکلات بیشتر و تحمل اختلافات بیشتر را ندارد.»

حامیان حزب نیروهای لبنانی روز دوشنبه جاده‌های اصلی در شمال لبنان را مسدود کردند و روز سه شنبه به دلیل نگرانی از احتمال درگیری بین حزب‌الله و حزب نیروهای لبنانی مدارس در بیروت تعطیل شد.

در سال ۲۰۲۱ هفت شیعه در راهپیمایی حزب‌الله لبنان به ضرب گلوله کشته شدند. این حمله به حامیان حزب نیروهای لبنانی نسبت داده شد.

روز شنبه ۱۳ آوریل سالگرد آغاز جنگ داخلی لبنان در سال ۱۹۷۵ است که با حمله مسلحانه شبه نظامیان مسیحی به یک اتوبوس حامل فلسطینیان در جنوب شهر بیروت شروع شد. جنگ داخلی لبنان تا سال ۱۹۹۰ ادامه داشت.

لبنان از سال‌ها پیش میزبان صدها هزار آواره سوری بوده و این موضوع به تنش در این کشور افزوده است.

به فاصله چند ساعت پس از بیانیه ارتش لبنان در روز دوشنبه که گروهی از شهروندان سوری را مسئول قتل پاسکال سلیمان معرفی کرد، جمعیتی خشمگین در زادگاه آقای سلیمان در شمال لبنان و در شهر بیروت تجمع کردند.

این جمعیت علاوه بر تخریب خودروهایی که پلاک سوری داشتند، به چند خانه محل زندگی مهاجران سوری حمله کرده و چندین موتور سوار را که تصور می رود اهل سوریه باشند در خیابان کتک زدند.

یکی از گروه‌های مدافع حقوق بشر در لبنان این حملات را «نمونه‌های تاسف بار و خطرناک از مجازات جمعی» توصیف کرد.

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر/ ع.م
XS
SM
MD
LG