لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۹

نیروهای امنیتی از ورود خانواده‌‌های دادخواه به خاوران جلوگیری کردند


ورودی آرامستان خاوران جایی که عکس شماری از قربانیان اعدام‌های دهه ۶۰ و دسته‌های گل قرار داده شده است.
ورودی آرامستان خاوران جایی که عکس شماری از قربانیان اعدام‌های دهه ۶۰ و دسته‌های گل قرار داده شده است.

نیروهای امنیتی در آخرین جمعهٔ سال ۱۴۰۲ از ورود خانواده‌های زندانیان سیاسی اعدام‌شده به محوطهٔ آرامستان خاوران جلوگیری کردند.

منصوره بهکیش، از خانواده‌های دادخواه زندانیان سیاسی اعدام‌شده در تابستان ۶۷، روز جمعه، ۲۵ اسفندماه، در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «مأموران گماشته برای ورود به خاوران کارت ملی خواستند که با مقاومت خانواده‌ها روبرو شدند.»

در همین راستا خانواده‌های دادخواه عکس‌های قربانیان این اعدام‌ها و گل‌های خود را در برابر در ورودی محوطهٔ این آرامستان قرار دادند.

منابع مطلع در این زمینه به رادیوفردا گفته‌اند که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از چند هفته پیش ورود شهروندان بهائی را نیز به محوطهٔ قدیمی آرامستان بهائیان تهران موسوم به گلستان جاوید که گورستان خاوران در آن قرار دارد، محدود کرده‌‌اند.

این محدودیت‌ها پس از تخریب تعدادی از قبرهای شهروندان بهائی در این محوطه اعمال شده است.

بر این اساس مسعود مؤمنی، مأمور وزارت اطلاعات مستقر در این آرامستان ورود شهروندان بهائی برای سر زدن به قبور درگذشتگان‌شان را «مشروط به پر کردن فرم مخصوص و داشتن متوفی در آن مکان» عنوان کرده‌ است.

جامعه بین‌المللی بهائی ۱۵ اسفندماه امسال در بیانیه‌ای اعلام کرد که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بیشتر از ۳۰ قبر را در آرامستان بهائیان تهران، موسوم به گلستان جاوید، تخریب کرده‌اند.

در این بیانیه با اشاره به اینکه این قبرها در گورستان جمعی خاوران قرار داشته‌اند، آمده است این اقدام به صورتی انجام شده «که به نظر برسد هیچ قبری در آن محل وجود نداشته است».

دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی از ابتدای امسال در ادامهٔ روند آزار شهروندان بهائی ایران، با حفر چندین قبر تازه در گورستان جمعی خاوران، این شهروندان را مجبور کرده بود پیکر درگذشتگان خود را در این بخش دفن کنند.

گورستان خاوران محل دفن دسته‌جمعی قربانیان اعدام‌های تابستان ۱۳۶۷ است که در محوطه قدیمی قبرستان بهائیان تهران، گلستان جاوید، قرار دارد.

پیش از این رادیو فردا در گزارش‌های قبلی خود به محرومیت‌های جدید بهائیان از جمله محدودیت‌ در خاکسپاری در آرامستان بهائیان در تهران اشاره کرده و نوشته بود که با شروع اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» دور جدیدی از سرکوب شهروندان بهائی در ایران آغاز شده است.

XS
SM
MD
LG