لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

سه پسر و سه نوه اسماعیل هنیه کشته شدند؛ اسرائیل مسئولیت حمله به خودروی آنها را پذیرفت


بقایای خودرویی که اعضای خانواده اسماعیل هنیه در آن بودند و مورد حمله اسرائیل قرار گرفت
بقایای خودرویی که اعضای خانواده اسماعیل هنیه در آن بودند و مورد حمله اسرائیل قرار گرفت

بستگان و رسانه‌های رسمی گروه افراطی حماس خبر دادند که سه پسر و سه نوه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در یک حمله هوایی اسرائیل به نوار غزه کشته شدند. اسرائیل مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

گزارش‌هایی که روز چهارشنبه ۲۲ فروردین منتشر شده است، حکایت از آن دارد که حازم، امیر و محمد هنیه همراه با تعدادی از اعضای خانواده خود در جریان حمله‌ای به نزدیکی اردوگاه آوارگان شاطی در شهر غزه جان خود را از دست دادند.

این در حالی است که برخی منابع فلسطینی گفتند در این حمله، دست‌کم سه تن از نوه‌های اسماعیل هنیه نیز کشته شده‌اند و اسرائیل خودروی حامل آنها را هدف قرار داده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل هدف قرار دادن سه تن از پسران اسماعیل را تایید کرد.

این سخنگو گفت هواپیماهای نیروی هوایی تحت هدایت «امان» (سازمان اطلاعات نظامی ارتش) و شین بت (سازمان امنیت داخلی) به فرزندان هنیه که فرمانده و عضو حماس بودند و در راه انجام «اقدامات تروریستی» در مرکز غزه در حرکت بودند، حمله کردند.

ساعتی پیش‌تر، شبکه اسرائیلی کان به نقل از یک منبع امنیتی این کشور تایید کرده بود که سه پسر هنیه هدف حمله عملیات هوایی اسراییل قرار گرفتند.

این منبع به کشته شدن نوه های هنیه در این حمله موشکی به سوی خودروی حامل آنها اشاره نکرد.

هنیه نیز کشته شدن فرزندانش را در یک مصاحبه تلفنی با شبکه الجزیره تأیید و اسرائیل را متهم کرد که به «هیچ معیار یا قانونی احترام نمی‌گذارد.»

او تأکید کرد این اتفاق باعث فشار به حماس برای نرم کردن موضع خود در برابر اسرائیل نخواهد شد.

مذاکرات میان حماس و اسرائیل برای رسیدن به آتش‌بس هفته‌ها است که به شکل متناوب با میانجی‌گری مصر و قطر در جریان است و هنوز مشخص نیست کشته شدن فرزندان و نوه‌های رهبر حماس چه تأثیری بر ادامه مذاکرات خواهد داشت.

او که سال‌ها رهبر داخلی حماس بود، از زمان احراز پست ریاست دفتر سیاسی این گروه، در دوحه در قطر زندگی می‌کند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

شبکه تلویزیونی الاقصی، وابسته به حماس، روز چهارشنبه اعلام کرد سه فرزند و اعضای خانواده آنها درون «یک خودرو» بودند که توسط پهپاد اسرائیلی هدف قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، علاوه بر کشته شدن سه پسر اسماعیل هنیه، سه نوه او شامل دختر حازم و پسر و دختر امیر نیز جان باختند.

اسماعیل هنیه که ۶۲ ساله و متولد اردوگاه شاطی است، ۱۳ فرزند دارد و پیش‌تر شماری از بستگان نزدیکش در جریان بمباران‌های اسرائیل در نوار غزه کشته شده بودند.

روز ۱۳ فروردین پلیس اسرائیل اعلام کرد یکی از خواهران اسماعیل هنیه را که شهروند اسرائیل است، به عنوان «مظنون» به ارتباط با ترور و «تحریک به ترور» در خانه خود در یک شهر جنوبی اسرائیل بازداشت کرده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده فلسطینی‌های ساکن غزه مراسم پایان ماه رمضان و روز عید فطر را در «سکوت» و با حاضر شدن بر مدفن عزیران خود که در جنگ کشته شده‌اند، سپری کردند.

در اردوگاه جبالیا در نزدیکی شهر غزه، ساکنان در کنار گورهای محاصره شده با خانه‌های ویران‌شده در جریان حملات ارتش اسرائیل نشستند و خبری از جشن و شادی نبود.

این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در مصاجبه‌ای که شامگاه سه‌شنبه منتشر شد، با انتقاد شدید از رویکرد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، یکی از تندترین انتقادات خود را نسبت به مدیریت اسرائیل در جنگ غزه ارائه کرد.

آقای بایدن با «اشتباه توصیف کردن رویکرد» نخست وزیر اسرائیل در قبال جنگ در غزه «خواستار» آتش‌بس شش تا هشت هفته‌ای شد.

رئیس جمهور آمریکا درباره اقدامات بنیامین نتانیاهو گفت: «من فکر می‌کنم آنچه که او انجام می‌دهد، اشتباه است. من با رویکرد او موافق نیستم.»

به‌رغم این انتقادات، کاخ سفید روز سه‌شنبه به صراحت تغییر سیاست واشینگتن در قبال جنگ غزه را رد کرد.

با استفاده از گزارش‌های اسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ع.م
XS
SM
MD
LG