لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

نخست وزیر اسپانیا می‌گوید اتحادیه اروپا می‌تواند روابط خود با اسرائیل را بازبینی کند


پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا
پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت که اگر کمیسیون اروپا به این نتیجه برسد که اسرائیل در جنگ غزه قوانین بشردوستانه را نقض کرده است، اتحادیه اروپا باید درباره این که آیا روابط استراتژیک خود را با اسرائیل ادامه دهد، به بحث بنشیند.

آقای سانچز و همتای ایرلندی خود در ماه فوریه از بروکسل خواسته بودند که به سرعت تحقیق کند که آیا اسرائیل به تعهدات حقوق بشری خود در نوار غزه پایبند است یا نه.

نخست وزیر اسپانیا به الجزیره گفت: «شرایط در مورد اتحادیه اروپا به این صورت است که این امکان وجود دارد تا در شورای اروپا بحث کنیم که آیا می‌توانیم روابط استراتژیک با اسرائیل را ادامه بدهیم یا نه. اما در وهله اول شورای اروپایی باید دراین‌باره ارزیابی‌های خود را انجام بدهد.»

سانچز سپس خواستار آتش‌بس دائم در غزه و به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین و عضویت کامل آن در سازمان ملل متحد شد.

اسپانیا، ایرلند، مالت و اسلوونی ماه گذشته اعلام کردند که برای به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین همکاری می‌کنند. اسرائیل اما به این چهار کشور گفت که اقدامشان در حکم «جایزه برای تروریسم» است و شانس دستیابی به راه‌حلی برای این جنگ از طریق مذاکره را کاهش می‌دهد.

از سال ۱۹۸۸ تاکنون ۱۳۹ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متخد کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند.

روز پنج‌شنبه همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در دیدار با ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، نسبت به شرایط انسانی در نوار غزه ابراز نگرانی کرد.

آقای بورل ضمن انتشار تصویری از دیدار خود با خانم جولی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من و ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، هر دو درباره شرایط انسانی وحشتناک در غزه نگرانی مشترکی داشتیم.»

وی افزود که هر دو آنها بر سر موضوعاتی مانند جلوگیری از افزایش تنش‌ها در منطقه، انتقال کامل و ایمن کمک‌های بشردوستانه به غزه و راه‌حل ایجاد دو کشور برای حل نزاع تسرائیل و فلسطین توافق داشتند.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری رویترز و حساب کاربری جوزپ بورل در شبکه اجتماعی ایکس؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG