لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

وزارت خارجه آمریکا طرح تحریم یک واحد ارتش اسرائیل را بازبینی می‌کند


منابع مطلع در دولت آمریکا به وب‌سایت اکسیوس گفتند که وزارت خارجه این کشور فعلاً طرح خود برای تحریم گردان «نتسح یهودا»، یکی از واحدهای ارتش اسرائیل، به اتهام نقض حقوق بشر در مناطق اشغالی کرانه باختری را متوقف کرده است.

این وب‌سایت نوشته براساس اطلاعاتی که در روزهای اخیر از اسرائیل دریافت کرده، آمریکا تصمیم دارد این طرح را مورد بازبینی قرار دهد.

اهمیت موضوع:

این بازبینی بخشی از روند دائمی مشاوره براساس توافق بین دولت‌های آمریکا و اسرائیل است. اما آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، از سوی دولت اسرائیل، اعضای کنگره آمریکا و تعدادی از مقامات ارشد کاخ سفید به شدت تحت فشار قرار گرفته که در تحریم احتمالی این واحد تجدید‌نظر کند.

سابقه موضوع:

دولت بایدن اعلام کرده بود که قصد دارد دادن تسلیحات و آموزش نظامی به گردان «نتسح یهودا» را متوقف کند که اقدامی بی‌سابقه در مناسبات آمریکا و اسرائیل است.

براساس قانونی که در سال ۱۹۹۷ به پیشنهاد سناتور پاتریک لیهی در کنگره آمریکا تصویب شد و «قانون ليهی» نام گرفت، دولت این کشور نباید هیچ‌گونه کمک نظامی و آموزشی در اختیار واحدهای ارتش و پلیس کشورهای خارجی قرار دهد که براساس شواهد مستند به نقض موازین حقوق بشر متهم شده‌اند.

اکسیوس هفته گذشته گزارش داد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، قصد دارد براساس قانونی لیهی گردان «نتسح یهودا» را تحریم کند.

انتشار این خبر رهبران اسرائیل را متعجب کرد و با واکنش تند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و یائیر لاپید، رهبر اپوزسیون، مواجه شد. هر دو در اظهار‌نظرهای علنی از دولت جو بایدن خواستند این اقدام را انجام ندهد.

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل، در این مورد با کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا، و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل و بنی کانتس، عضو دیگر کابینه جنگ اسرائیل، نیز در گفتگوهای خود با آنتونی بلینکن بر این موضع تأکيد کردند.

به گفته مقامات اسرائیلی پیامی که آن‌ها در این مذاکرات به دولت آمریکا داده‌اند این است که باید در تحریم این واحد نظامی تجدیدنظر کند.

گفتگوهای پشت پرده:

در روزهای اخیر وکلای وزارت خارجه و ستاد مشترک ارتش اسرائیل در تماس‌های تلفنی متعددی با مقامات وزارت خارجه آمریکا گفتگو کرده‌اند و به گفته مقامات دو کشور در این گفتگوها مقامات اسرائیلی اطلاعات جدیدی در مورد گردان «نتسح یهودا» در اختیار واشنگتن قرار داده‌اند.

یک مقام اسرائیلی گفت موضوع اصلی این مذاکرات ویدئویی مربوط به سال ۲۰۲۲ است که سربازان این واحد هنگام آزار فلسطینی‌های بازداشت شده از رفتار خود فیلمبرداری کرده‌اند.

این مقام اسرائیلی افزود که این ویدئو مدرک اصلی وزارت خارجه آمریکا علیه گردان «نتسح یهودا» بود و طرف اسرائیلی در این مذاکرات اطلاعات مربوط به اقدامات تنبیهی ارتش در واکنش به رفتار را به طرف آمریکایی ارائه کرده است.

مقامات اسرائیلی به همتایان آمریکایی خود گفته‌اند که شکایت مدنی علیه این سربازان به جریان نیافتاده چون فلسطینی‌ها در این رابطه شکایت نکرده‌اند.

مقام اسرائیلی افزود که مقامات این کشور در مذاکره با همتایان آمریکایی خود به طور جدی ابراز نگرانی کرده‌اند که اگر وزارت خارجه آمریکا به این نتیجه برسد که گردان «نتسح یهودا» در کرانه باختری مرتکب نقض فاحش حقوق بشر شده و ارتش اسرائیل با آن برخورد نکرده، احتمال صدور حکم بازداشت افسران و سربازان ارتش اسرائیل از سوی دیوان کیفری بین‌المللی افزایش خواهد یافت.

دو مقام آمریکایی و اسرائیلی گفتند که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، برای تجدید‌‍نظر در این تصمیم از سوی اعضای کنگره، از جمله مایک جانسون، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان، سفیر آمریکا در اسرائیل و شماری دیگری از مقامات ارشد کاخ سفید با فشار شدیدی روبرو است.

آنتونی بلینکن چند روز پیش در نامه‌ای به مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، نوشت که روند بررسی عملکرد گردان «نتسح یهودا» روی بسته کمک‌های مکمل به اسرائیل که اخیراً در کنگره آمریکا تصویب شده است تاثیر نخواهد داشت. شبکه خبری آمریکایی ای‌بی‌سی اولین رسانه‌ای بود که متن کامل این نامه را منتشر کرد.

به گزارش اکسيوس آقای بلینکن در این نامه گفت که او به این نتیجه رسیده که گردان «نتسح یهودا» مرتکب نقض حقوق بشر شده و ارتش اسرائیل تاکنون اقدامات ضروری برای برخورد با این رفتار را انجام نداده است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه این نامه افزود: «دولت اسرائیل در مورد وضعیت این واحد اطلاعات جدیدی در اختیار ما قرار داده و ما برای تعیین اقدامات مؤثر با هدف اصلاح این واحد تماس را ادامه خواهیم داد.»

یک مقام ارشد دولت آمریکا به اکسیوس گفت نظر آقای بلینکن مبنی بر نقض فاحش حقوق بشر توسط پرسنل این واحد در مناطق اشغالی کرانه باختری تغییر نکرده است و موضوع تماس‌های جاری بررسی این موضوع است که آیا ارتش اسرائیل در برخورد با این رفتار اقدامات ضروری را انجام داده است یا نه.

این مقام آمریکایی افزود اگر اقدامات ارتش اسرائیل براساس قانون لیهی قانع کننده نباشد، اگر اسرائیل افسران و سربازان متخلف را مجازات نکرده باشد و وضعیت و شرایطی را که به ارتکاب این جرایم منجر شده‌اند تصحیح نکرده باشد، در آن صورت دولت آمریکا با اجرای قانون لیهی کمک نظامی و آموزشی به گردان «نتسح یهودا» را متوقف خواهد کرد.

با استفاده از گزارش‌های آکسیوس و رادیوفردا؛ ش.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG