لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

رویترز: آمریکا در خفا موشک‌های دوربرد به اوکراین داده است


کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین (عکس از آرشیو)
کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین (عکس از آرشیو)

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی روز چهارشنبه گزارش داد که ایالات متحده طی هفته‌های اخیر به طور مخفیانه محموله‌های موشک دوربرد برای اوکراین فرستاده و کی‌یف تاکنون دو بار از این موشک‌ها در برابر تهاجم نظامی روسیه به این کشور استفاده کرده است.

این مقام آمریکایی به شرط عدم انتشار نام خود به رویترز گفت که موشک‌ها جزو بسته کمک‌های نظامی ۳۰۰ میلیون دلاری ایالات متحده برای اوکراین بودند که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز ۱۲ مارس آن را تایید کرد. وی اما توضیح نداد که چه تعداد موشک دوربرد برای اوکراین ارسال شده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در نشستی خبری تایید کرد که «شمار قابل توجهی» موشک برای اوکراین فرستاده شده است و گفت که «ما موشک‌های بیشتری را نیز خواهیم فرستاد».

وی تاکید کرد که کی‌یف تعهد داده است از این موشک‌ها صرفا در داخل اوکراین استفاده خواهد کرد و نه در روسیه.

آقای سالیوان اظهار داشت که برخی از این موشک‌ها جزو بسته تسلیحاتی یک میلیارد دلاری برای اوکراین است که جو بایدن روز چهارشنبه آن را امضا کرد.

رویترز در ادامه گزارش خود به نقل از مقام آمریکایی یادشده نوشته که موشک‌ها بار نخست در ساعات ابتدایی روز ۱۷ آوریل برای هدف قرار دادن یکی از فرودگاه‌های روسیه در شبه‌جزیره کریمه مورد استفاده قرار گرفت که حدود ۱۶۵ کیلومتر با خط مقدم فاصله دارد.

وی همچنین گفت که اوکراین برای دومین بار از این موشک‌ها در حمله‌ای شبانه به نیروهای روسی در جنوب غربی اوکراین استفاده کرد.

ارسال سامانه‌های موشکی پیشرفته هدایت‌شونده با برد ۳۰۰ کیلومتر برای ماه‌ها یکی از موضوعات مورد بحث در دولت جو بایدن بود. موشک‌های با برد متوسط ای‌تی‌ای‌سی‌ام‌اس در سپتامبر گذشته برای اوکراین ارسال شد.

پنتاگون در ابتدا با ارسال موشک‌های دوربرد برای اوکراین مخالف بود و این نگرانی را داشت که کاهش شمار موشک‌هایی از این نوع که ایالات متحده در اختیار دارد به آمادگی ارتش آمریکا ضربه بزند. همچنین این نگرانی نیز وجود داشت که اوکراین از موشک‌ها برای حمله به عمق خاک روسیه استفاده کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG