لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

دادگاه لاهه به اتهامات علیه آلمان مبنی بر کمک به اسرائیل در جنگ غزه رسیدگی می‌کند


نمایی از دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه
نمایی از دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه

جلسات مقدماتی دیوان بین‌المللی دادگستری برای رسیدگی به پرونده‌ای که با هدف پایان دادن به کمک‌های نظامی آلمان به اسرائیل گشوده شده است، روز دوشنبه ۲۰ فروردین ماه برگزار می‌شود.

این دادگاه بر اساس مستنداتی که دولت نیکاراگوئه آن را ارائه کرده به دنبال قضاوت درباره این موضوع است که آیا برلین در جریان جنگ غزه و آنچه نیکاراگوئه «نسل‌کشی» اسرائیل خوانده، نقشی ایفا کرده‌است یا خیر.

این دادگاه همچنین به موارد نقض قوانین بین‌المللی در جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس می‌پردازد.

روز جمعه ۱۷ فروردین ماه نهاد عالی حقوق بشر سازمان ملل از کشورها خواست فروش یا ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کنند، اماایالات متحده و آلمان با این قطعنامه مخالفت کردند.

اسراییل پیشتر نقض کنوانسیون نسل‌کشی را رد کرده‌است. با این حال دولت آفریقای جنوبی با گشودن پرونده‌ای در دیوان بین‌المللی دادگستری، اسرائیل را به نسل‌کشی متهم کرده و این دادگاه هم اعلام کرده از صلاحیت رسیدگی به چنین پرونده‌ای برخوردار است.

در حالی که پرونده مطرح شده توسط نیکاراگوئه علیه آلمان گشوده شده، اما به طور غیرمستقیم کارزار نظامی اسرائیل در غزه پس از حملات مرگبار ۱۵ مهرماه را هدف قرار می دهد.

سباستین فیشر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، پیش از برگزاری جلسات گفت: «ما آرام هستیم و موضع قانونی خود را در دادگاه اعلام خواهیم کرد.»

فیشر روز جمعه در برلین به خبرنگاران گفت: «ما اتهامات نیکاراگوئه را رد می‌کنیم. آلمان نه کنوانسیون نسل کشی و نه قوانین بین‌المللی بشردوستانه را نقض کرده است و ما این موضوع را به طور مفصل در دادگاه بین‌المللی دادگستری بیان خواهیم کرد.»

آلمان برای چندین دهه حامی سرسخت اسرائیل بوده است. چند روز پس از حمله ۱۵مهرماه توسط گروه افراطی حماس، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، گفت: «تاریخ ما، و مسئولیت ما در قبال هولوکاست، ایستادگی برای امنیت کشور اسرائیل را برای آلمان به یک وظیفه همیشگی تبدیل کرده‌است.»

به گفته وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است، بیش از ۳۳ هزار فلسطینی در غزه کشته شده‌اند. این وزارتخانه بین تلفات غیرنظامیان و جنگجویان تفاوتی قائل نمی شود، اما گفته است که زنان و کودکان اکثریت کشته شدگان را تشکیل می‌دهند.

حملات اسرائیل اکثریت قریب به اتفاق جمعیت غزه را آواره کرده است. غذا در این باریکه محاصره شده کمیاب است، و تعداد کمی از فلسطینی‌ها توانسته‌اند آنجا را ترک کنند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ پ.و/س.ن
XS
SM
MD
LG