لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

شورای حکام آژانس در ارتباط با حملات به زاپوریژیا جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد


نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا
نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست اوکراین و روسیه برای بحث درباره حملات اخیر به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا روز پنج‌شنبه تشکیل جلسه اضطراری می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این اعلام کرده بود این تاسیسات در جنوب اوکراین که نیروهای روسی اکنون کنترل آن را بر عهده دارند، روز یکشنبه هدف حملات پهپادی قرار گرفت و در نتیجه این حملات یکی از ساختمان‌های محل نگهداری راکتورها آسیب دید.

این نهاد بین‌المللی هیچ کشور خاصی را مسئول چنین حمله‌ای معرفی نکرده و تنها خواسته است که چنین حملاتی متوقف شود. اما اوکراین و روسیه، هر دو طرف یکدیگر را مسئول این حملات دانسته‌اند.

روسیه روز سه‌شنبه گفت که اوکراین برای سومین روز متوالی این نیروگاه هسته‌ای را هدف حمله پهپادی قرار داده. کی‌یف اما تاکید کرده که در این حملات دست نداشته بلکه مسکو صحنه‌سازی می‌کند.

روسیه و مسکو از اولین هفته‌های این جنگ در سال ۲۰۲۲ که نیروگاه زاپوریژیا به دست ارتش روسیه افتاد یکدیگر را متهم می‌کنند که در حملات به این نیروگاه دست داشته‌اند. دو طرف نیز چنین اتهامی را رد کرده‌اند.

تمام راکتورها در این نیروگاه که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا محسوب می‌شود، خاموش هستند، اما برای خنک کردن راکتورها و جلوگیری از ذوب شدن احتمالی آن که فاجعه‌بار خواهد بود، همیشه نیاز به برق هست.

رئیس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یادداشتی که خبرگزاری رویترز آن را مشاهده کرده نوشته که هر دو کشور روسیه و اوکراین به طور همزمان درخواست نشست اضطراری کرده‌اند.

بعید است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این نشست مشخص کند که چه کسی پشت این حملات قرار دارد.

این نهاد از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ تاکنون با صدور چهار قطعنامه، حملات روسیه به تاسیاسات هسته‌ای اوکراین را محکوم کرده است. آخرین قطعنامه آن نیز مربوط به ماه گذشته بود که از روسیه خواست نیروهای خود را از زاپوریژیا عقب براند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری اوکراین؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG