لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

سازمان ملل: ۲۸۲ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ از گرسنگی شدید رنج بردند؛ غزه در معرض قحطی


هجوم مردم غزه برای دریافت کیسه‌های آردی که کامیون‌های امدادی توزیع می‌کنند
هجوم مردم غزه برای دریافت کیسه‌های آردی که کامیون‌های امدادی توزیع می‌کنند

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که نزدیک به ۲۸۲ میلیون نفر در ۵۹ کشور جهان در سال ۲۰۲۳ از گرسنگی شدید رنج بردند و نوار جنگ‌زده غزه بیشترین تعداد مردم در معرض قحطی را در خود جای داده است.

این گزارش که روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت منتشر شد، می‌افزاید ۲۴ میلیون نفر به شمار افرادی افزوده شده‌ است که نسبت به سال ۲۰۲۲ در معرض گرسنگی شدید بوده‌اند که دلیل آن وخامت شدید امنیت غذایی بویژه در غزه و سودان است.

نوار غزه از ۱۵ مهرماه پارسال که گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل حمله کرد و صد‌ها تن را به قتل رساند، صحنه جنگ شدید است. گروه حماس از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و شمار دیگری از کشورهای غربی سازمانی تروریستی شناخته می‌شود.

به گفته سازمان ملل، تعداد کشورهای دارای بحران غذایی نیز افزایش یافته است.

ماکسیمو تورو، اقتصاددان ارشد سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، می‌گوید بیش از ۷۰۰ هزار نفر در پنج کشور جهان در رده پنج قرار دارند که بالاترین سطح برای ارزیابی میزان گرسنگی و نشانه قحطی است.

او افزود بیش از ۸۰ درصد کسانی که با قحطی قریب‌الوقوع روبرو هستند، حدود ۵۷۷ هزار نفر، ساکن نوار غزه بوده‌اند. سودان جنوبی، بورکینافاسو، سومالی و مالی نیز با گرسنگی فاجعه‌بار روبرو هستند.

دومینیک بورژون، مدیر سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، می‌گوید: «وقتی از ناامنی غذایی حاد صحبت می‌کنیم، از گرسنگی به حدی شدید صحبت می‌کنیم که تهدیدی فوری برای معیشت و زندگی مردم است».

بر اساس گزارش سازمان ملل، درگیری‌ها همچنین باعث ناامنی غذایی در هائیتی خواهد شد که در حال حاضر گروه‌های تبهکار بخش بزرگی از پایتخت آن را کنترل می‌کنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، این گزارش را «فراخوانی برای شکست‌های بشری» خوانده و گفته است که «در دنیای فراوانی، کودکان از گرسنگی می‌میرند».

بر اساس این گزارش، بیش از ۳۶ میلیون نفر در ۳۹ کشور و منطقه با گرسنگی شدید قریب‌الوقوع روبرو هستند که در سطح چهار، و یک پله پایین‌تر از قحطی، است. بیش از یک سوم این افراد در سودان و افغانستان زندگی می‌کنند و شمار افراد درگیر گرسنگی شدید نسبت به سال ۲۰۲۲ یک میلیون نفر افزایش یافته است.

دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه خواستار واکنش فوری به یافته‌های این گزارش شد و تأکید کرد که کمک‌های مالی مطابق با نیازها نیست.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و آلمان؛ ک.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG