لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

دو مقام امنیتی آمریکایی به سی‌ان‌ان: ایران به‌طور مستقیم به اسرائیل حمله نمی‌کند


نمایی از ساختمان سفارت جمهوری اسلامی در دمشق، پس از حمله منتسب به اسرائیل به آن که منجر به کشته‌شدن چند نیروی سپاه پاسداران شد
نمایی از ساختمان سفارت جمهوری اسلامی در دمشق، پس از حمله منتسب به اسرائیل به آن که منجر به کشته‌شدن چند نیروی سپاه پاسداران شد

گزارشی از ارزیابی مقامات اطلاعاتی آمریکا حاکی است که جمهوری اسلامی در پاسخ به کشته شدن محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد سپاه پاسداران در حمله منتسب به اسرائیل در دمشق، «مستقیماً به اسرائیل حمله نخواهد کرد».

دو منبع اطلاعاتی آمریکایی دوشنبه شب، ۲۰ فروردین، به شبکه سی‌ان‌ان گفتند گمان می‌رود که ایران از برخی از شبه‌نظامیان حامی خود در منطقه خواسته است با استفاده از پهپاد و موشک حملات گسترده‌ای علیه اسرائیل را سامان دهند.

به گفته این مقامات، «مقدمات» حمله برای گروه‌های نیابتی ایران فراهم شده و آن‌ها در انتظار «زمان مناسب» هستند.

یکی از این دو منبع، «هفته جاری» را زمان احتمالی حمله گروه‌های نیابتی به اسرائیل ذکر کرده است.

دو منبعی که سی‌ان‌ان به آن‌ها استناد کرده، تأکید کرده‌اند که تهران به‌دلیل«هراس» از تشدید درگیری‌ در منطقه در صورت اقدام مستقیم از سوی جمهوری اسلامی علیه اسرائیل، نمی‌خواهد بهانه‌ای برای حمله به خاک خود به آمریکا و متحدین آن بدهند.

این گزارش حاکی است که از شبه‌نظامیان نیز خواسته شده از حمله به نیروهای آمریکایی در منطقه «خودداری» کند تا چنین بهانه‌ای به دست آمریکا داده نشود.

با این حال، منابع یادشده به سی‌ان‌ان گفتند ایران بر تمامی نیروهای نیابتی خود «کنترل کامل» ندارد و لذا، نمی‌توان احتمال آسیب رسیدن به منافع آمریکا را به طور کامل رد کرد.

دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا از اظهارنظر در مورد گفته‌های دو مقام اطلاعاتی آمریکایی خودداری کرده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که دوشنبه در نخستین سفر به سوریه پس از کشته شدن محمدرضا زاهدی و شش افسر دیگر سپاه در حمله منسوب به اسرائیل، به دمشق رفته بود، در نشست خبری در کنار همتای سوری خود گفت اسرائیل «تنبیه خواهد شد» اما «چگونگی پاسخ به اسرائیل در میدان تعریف شده و چگونگی آن روشن می‌شود».

حسین امیرعبداللهیان مدعی شد آمریکا برای حمله اسرائیل در دمشق «چراغ سبز» نشان داده بود، اما خود او افزود که «البته آمریکا به ایران پیام فرستاده و گفته که هیچ هماهنگی بین آن‌ها و اسرائیل در آن حمله وجود نداشته است.»

به گزارش الجزیره، سخنگویان سپاه پاسداران پس از کشته شدن محمدرضا زاهدی گفتند «جبهه مقاومت به خواسته خود عمل خواهد کرد». یحیی رحیم- صفوی، مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز یکشنبه در نشست خبری در تهران بر «آمادگی جبهه مقاومت» برای پاسخ به «حمله اسرائیلی» تأکید کرده بود.

با این حال، دبیر کل گروه حزب‌الله، که مهم‌ترین بازوی نیابتی ایران در منطقه محسوب می‌شود، دوشنبه شب در دومین سخنرانی پس از کشته شدن محمدرضا زاهدی گفت تهران خود پاسخ مستقیم خواهد داد.

به گفته حسن نصرالله، حمله اسرائیل به ساختمانی که او نیز آن را مانند مقامات ایران، «کنسولگری» جمهوری اسلامی ایران در دمشق نامید، تنها تجاوز به سوریه نبود بلکه تجاوز به «خاک ایران» و حاوی پیامی از «سطح جدید ترور» بود که «رئیس مستشاران ایران در لبنان و سوریه را هدف قرار داد».

حسن نصرالله با بیان این‌که «آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها فهمیده‌اند که پاسخ ایران در راه است»، افزود اما «راهبرد درست مقاومت این است که درگیری نظامی کلاسیک شکل نگیرد».

دبیرکل حزب‌الله نگفته چگونه ایران هم می‌تواند مستقیماً به اسرائیل حمله کند و هم انتظار داشته باشد که این امر به «جنگ کلاسیک» تبدیل نشود.

مقامات اسرائیلی در شش ماه گذشته که حزب‌الله در حمایت از حماس حملات راکتی، خمپاره‌ای و پهپادی به شمال اسرائیل را ادامه داده، به لبنان هشدار داده‌اند که اگر کار به جنگ بکشد، بیروت را نیز «مانند غزه و خان‌ یونس» ویران خواهند کرد.

رسانه‌های منطقه و اسرائیل دوشنبه شب به نقل از کانال تلگرامی صابرین نیوز، که به نیروهای شبه‌نظامی وفادار به ایران در عراق نزدیک است، نوشتند حسین امیرعبداللهیان در سفر روز یک‌شنبه به مسقط، از طریق عُمان به آمریکا پیام داد که اگر آتش‎‌بس در جنگ اسرائیل با حماس در غزه برقرار شود، ایران از تلافی‌جویی نسبت به رویداد دمشق خودداری خواهد کرد.

هر چند صابرین نیوز مطلب منتشره خود را تکذیب کرد، اما جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، دوشنبه شب در واشینگتن گفت اگر ایران خواهان آتش‌بس در غزه است، باید به حماس فشار بیاورد.

اسرائیل همزمان با تدابیر امنیتی و نظامی در داخل کشور خود، شامل آماده‎‌باش یگان‌های مرتبط با سامانه‌های دفاع راکتی و موشکی و لغو مرخصی نیروهای نظامی، ۲۸ سفارت‌خانه‌اش در دنیا را نیز از جمعه گذشته تعطیل کرده تا کادر دیپلماتیک آن در معرض خطرات احتمالی ناشی از حمله تلافی‌جویانه احتمالی ایران یا گروه‌های مرتبط با تهران نباشند.

نخست‎‌وزیر، وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش اسرائیل در روزهای اخیر گفتند کشورشان برای هر سناریویی در قبال ایران آماده است.

تهدیدهای ناشی از ایران برای اسرائیل در گفت‌وگوهای تلفنی روزهای گذشته میان رئیس‌جمهور و وزیر دفاع آمریکا با نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل مطرح شده و واشینگتن بر «حمایت قاطع» از اسرائیل در صورت روبه‌رو شدن با خطر از سوی ایران تأکید کرده است.

با استفاده از سی‌ان‌ان، شبکه کان، یدیعوت آحرونوت و رادیو فردا؛ ف.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG