لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

آمریکا چند شرکت چینی و روسی را به‌دلیل ارتباط با برنامه پهپادی ایران تحریم کرد


تصویری از پهپاد ایرانی شاهد ۱۲۹
تصویری از پهپاد ایرانی شاهد ۱۲۹

دولت آمریکا تجارت با پنج شرکت دخیل در تولید پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی را که توسط روسیه و حوثی‌های یمن مورد استفاده قرار می‌گیرند، محدود کرد.

وزارت بازرگانی آمریکا چهارشنبه ۲۲ فروردین اعلام کرد چند شرکت‌ چینی و روسی سازنده پهپاد و قطعات آن مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

بیانیه بولتن ثبت فدرال «فدرال رجیستر»، وابسته به وزارت بازرگانی ایالات متحده افزود کمپانی‌های روسی و چینی که هدف تحریم قرار گرفتند، قطعاتی در کارخانه‌های خود تولید می‌کردند که جمهوری اسلامی از آن‌ها برای ساخت پهپادهای شاهد استفاده می‌کند.

شرکت چینی جیانگشی شینتو اینترپرایز به دلیل «حمایت از ارتش روسیه» در تولید پهپاد، و شرکت چینی دیگری به نام شنژن جیاسیبو که در زمینه فناوری کار می‌کند، به خاطر تأمین قطعات پهپادی برای یک کمپانی در جمهوری اسلامی به فهرست تحریم‌های آمریکا افزوده شدند.‌

شرکت شنژن جیاسیبو متهم است که قطعات دومنظوره‌ای به ایران فروخته که یک شرکت هواپیماسازی متعلق به صنایع نظامی جمهوری اسلامی از آن در تولید پهپادهای مدل «شاهد» استفاده می‌کند.

ایران در کارخانه‌های صنایع هوافضای خود پهپادهای شاهد از جمله از سری شاهد ۱۳۶ و شاهد ۱۲۹ تولید می‌کند.

تهران متهم است که صدها فروند پهپاد شاهد ۱۳۶ به روسیه برای جنگ این کشور در اوکراین تحویل داده و همچنین در مظان این اتهام قرار دارد که چندی پیش نیز به روسیه پیشنهاد کرده پهپاد انفجاری دوربرد تازه‌ای از سری شاهد ۱۰۷ به آن کشور بفروشد.

جمهوری اسلامی همچنین در پشت پرده تقویت ناوگان پهپادی و موشکی شورشی‌های حوثی مورد حمایت خود در یمن است که در شش ماه اخیر حملات دریایی را با عنوان «حمایت از فلسطینیان» در جریان جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس، گسترش داده‌اند.

گروه افراطی حماس در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

بر اساس بیانیه وزارت بازرگانی آمریکا، سه شرکت روس نیز به عنوان مهره‌هایی از شبکه تأمین پهپادی به فهرست آمریکایی تحریم‌های واشینگتن اضافه شدند.

در مجموع در پی بیانیه روز چهارشنبه دولت واشینگتن، ۱۱ شرکت دیگر به فهرست‌ بلندبالای تحریم‌های آمریکایی افزوده شدند.

وزارت بازرگانی آمریکا یادآور شد شرکت‌هایی که هدف تحریم قرار گرفتند «تهدیدی برای امنیت ملی» و سیاست خارجی ایالات متحده هستند.

این تحریم زمانی برقرار شده که حوثی‌های متحد جمهوری اسلامی حملات پهپادی به ده‌ها فروند کشتی در آب‌های دریای سرخ را تشدید کرده و روسیه نیز در سومین سال جنگ خود در اوکراین، تهاجم پهپادی، عمدتاً با توسل به پهپادهای دریافتی موسوم به شاهد از جمهوری اسلامی را علیه اوکراین گسترش داده است.

وزارت بازرگانی آمریکا در اقدام روز چهارشنبه خود همچنین مهدی خلج امیرحسینی، یک شهروند ایرانی و شرکت او را که با نام «تجارت خلج» در امارات متحده عربی ثبت شده، به خاطر نقض تحریم‌های مرتبط با ایران از طریق تلاش برای صادرات اقلام آمریکایی به ایران، به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

این وزارت‌خانه اعلام کرد چهار شرکت چینی را هم به سیاهه تحریم‌های آمریکایی اضافه کرد زیرا برای ارتش چین تراشه‌های هوش مصنوعی تأمین کرده بودند در حالی که این امر از سوی آمریکا منع شده است.

قرار گرفتن در سیاهه تحریم‌های آمریکا به دلیل نفوذ این کشور در بازرگانی بین‌المللی و نظام بانکی در جهان، افراد و شرکت‌های فهرست را در تجارت به شدت محدود می‌کند و زنگ هشدار جدی برای افراد و شرکت‌های دیگر در مراودات بازرگانی با افراد قرارگرفته در این فهرست است.

با استفاده از رویترز، بخش انگلیسی صدای آمریکا و رادیو فردا؛ ف.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG