لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

نیروهای آمریکا سامانه‌های دفاع هوایی و پهپاد حوثی‌ها را منهدم کردند


فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، بامداد سه‌شنبه ۲۱ فروردین از حمله دوباره به مواضع حوثی‌ها و انهدام تسلیحات نظامی این گروه شورشی، از جمله یک سامانه دفاع هوایی آن خبر داد.

این نهاد همچنین تایید کرد که حوثی‌ها به یکی از کشتی‌های ائتلاف بین‌المللی که در حال اسکورت یک کشتی باری بود حمله موشکی کرده‌اند.

اطلاعیه سنتکام که حساب کاربری آن در شبکه اجتماعی ایکس منتشرش کرده است، می‌گوید نیروهای ارتش آمریکا بین ساعات ۱۲:۱۵ تا ۲:۴۰ بعدازظهر دوشنبه طی عملیات‌های موفقیت‌آمیزی علاوه بر یک سامانه دفاع هوایی، دو موشک حوثی‌ها را که آماده شلیک بود به همراه یک مرکز کنترل پهپاد منهدم کرده‌اند.

طبق این اطلاعیه، نیروهای آمریکایی همچنین یک فروند پهپاد شورشیان حوثی تحت حمایت ایران را نیز بر فراز دریای سرخ رهگیری و منهدم کرده‌اند.

سنتکام اطمینان داده که در این عملیات‌ها هیچ خسارتی به نیروهای ایالات متحده و ائتلاف بین‌المللی یا کشتی‌های تجاری وارد نشده است.

شورشیان حوثی در یمن با ادعای حمایت از فلسطینی‌ها در جنگ غزه بارها کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ و خلیج عدن را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده‌اند. دایره این حملات اما طی این مدت فراتر از کشتی‌های مرتبط رفته و شامل کشتی‌های تجاری کشورهای دیگر نیز شده است.

اطلاعیه سنتکام می‌گوید که حوثی‌ها حدود ساعت ۸ صبح دوشنبه یک فروند موشک بالستیک ضدکشتی به سوی خلیج عدن و جایی که یکی از کشتی‌های ائتلاف بین‌المللی، کشتی باربری «هوپ آیلند» با پرچم جزایر مارشال را اسکورت می‌کرد، شلیک کردند.

این کشتی باربری تحت اختیار ایتالیاست و سنتکام تاکید کرده هیچ خسارتی نه به آن کشتی و نه به کشتی نیروهای ائتلاف وارد نشده است.

حملات حوثی‌ها، حمل و نقل جهانی از طریق کانال سوئز را مختل کرده و شرکت‌ها را مجبور کرده است مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را در اطراف جنوب آفریقا انتخاب کنند.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا نیز در چندین نوبت حملات تلافی‌جویانه گسترده‌ای به مهمات، پهپادها و پایگاه‌های حوثی‌ها انجام داده‌اند.

بر اساس اطلاعیه سنتکام؛ س.ن
XS
SM
MD
LG