لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

رویترز: مهمانی افطار کاخ سفید به دلیل جنگ غزه مختصر برگزار خواهد شد


جو بایدن (عکس از آرشیو)
جو بایدن (عکس از آرشیو)

مهمانی افطار پنجشنبه شبِ کاخ سفید از آنجا که چند تن از مدعوین دعوت رئیس‌جمهور آمریکا را رد کرده‌‌اند، قرار است به‌طور مختصر برگزار شود. دعوت جو بایدن به این دلیل از سوی این مهمانان رد شده است ‌که جامعه مسلمانان آمریکا از سیاست‌های او در قبال جنگ اسرائیل و غزه دچار سرخوردگی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای بایدن ابتدا قرار است ملاقاتی با چند تن از رهبران مسلمانان داشته باشد و سپس شام مختصری را با چند مقام ارشد مسلمانِ دولت خود صرف کند، برنامه‌ای که جیل بایدن بانوی اول آمریکا و کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور نیز در آن حضور خواهند داشت.

کارین ژان-پییر، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین به خبرنگاران گفت که این رهبران ترجیح‌ داده‌اند به جای صرف شام، فقط ملاقاتی با جو بایدن داشته باشند. او گفت: «آقای رئیس‌جمهور با رهبران جامعه مسلمانان، برای بحث بر سر موضوعاتی که برای این جامعه حائز اهمیت است، دیدار خواهد کرد.»

او افزود که کاخ سفید «شکل ملاقات را به گونه‌ای تنظیم کرده تا بتواند پاسخگوی آنها باشد.»

تفاوت این مراسم با مهمانی ماه مه سال گذشته که آقای بایدن برای جشن عید فطر برگزار کرده بود، بسیار چشمگیر است. در آن مهمانی، ده‌ها نفر حضور یافته بودند و هنگامی که رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی در کاخ سفید خطاب به جمعیت حاضر گفته بود: «اینجا خانه خودتان است»، با تشویق بسیار مواجه شده بود.

در آن مهمانی، ایلهان عمر و رشیده طلیب نماینده فلسطینی-آمریکایی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در میان دیگر اعضای مسلمان کنگره به چشم می‌خوردند. حال آن که این دو هم اکنون در زمره مهم‌ترین منتقدان سیاست‌های جو بایدن در قبال غزه هستند.

بسیاری از مسلمانان، عرب‌ها و کنشگران ضدجنگ بابت پشتیبانی دولت بایدن از اسرائیل و حملات نظامی‌ اسرائیل به غزه که ده‌ها هزار کشته به جا گذاشته و به بحران گرسنگی در آن نوار باریک ساحلی منجر شده است به خشم آمده اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG