لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۰

مخالفت برزيل و ترکيه با افزایش تحریم ها علیه ایران


تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز
تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز
سلسو آموريم، وزير امور خارجه برزيل، و احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه، روز جمعه بارديگر بر مخالفت خود با تشديد تحريم های ايران تاکید کردند و خواهان حل ديپلماتيک مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی شدند.

احمد داوود اوغلو درکنفرانس خبری به همراه همتای برزيلی خود گفت:«ما به تلاش های خود برای دستيابی به راه حلی ديپلما تيک ادامه می دهيم و اميدواريم در هفته های آينده بتوانيم پيشرفتی در اين زمينه داشته باشيم.»

ترکيه و برزيل، دو عضو غير دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد، با تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی ايران مخالف هستند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواست است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند. جمهوری اسلامی با سرپيچی از اين در خواست برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است.

آقای داوود اوغلو که روز جمعه به طور جداگانه با لوئيز ايناسيو لولا داسيلو، رييس جمهوری برزيل نيز ديدار کرد، می گويد رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، در جريان کنفرانس «امنيت هسته ای » در واشينگتن در اوايل هفته جاری با رييس جمهوری برزيل درباره مناقشه هسته ای ايران گفت وگو کرده است.

قرار است احمد داوود اوغلو و لوئيز ايناسيو لولا داسيلو در هفته های آينده از ايران ديدار کنند، اين در حالی است که آمريکا و ديگر کشورهای غربی در تلاشند تا چين و روسيه را به حمایت از تحريم های تازه عليه ايران ترغیب کنند.

احمد داوود اوغلو گفته است:«پس از گفت وگو های واشينگتن، ما اکنون بايددرباره ديدگاه های خود درقبال مناقشه ايران با همکارانمان تبادل نظر کنيم و ببينيم چه پيشرفت هايی به دست آورده ايم.»

اين در حالی است که روز گذشته نمايندگان گروه ۱+۵ در نيويورک رايزنی‌های خود درباره تحريم ايران را ادامه دادند؛ و ديپلمات ها گفته اند که مذاکرات در باره تحريم ايران در حال شتاب گرفتن است.

پس از اين نشست، مارک ليال گرانت، سفير بريتانيا در سازمان ملل، اين گفت‌وگوها را «بسيار سازنده» توصيف کرده بود؛ چين، روسيه و فرانسه نيز روز چهارشنبه نظر مشابهی را درباره اين گفت‌وگوها مطرح کرده بودند.

در حالی که روسيه خواستار تحريم‌های «هوشمند» عليه ايران شده است، اما موضع رسمی وزارت خارجه چين بر «ناکارآمد» بودن تحريم‌های عليه ايران تاکيد دارد؛ روسيه و چين، هر دو دارای مناسبات اقتصادی گسترده‌ اقتصادی با ايران هستند.

روز چهارشنبه لی بائو ئونگ، سفير چين در شورای امنيت گفت که مذاکرات در گروه ۱+۵ بر ديپلماسی تمرکز خواهد داشت.

در همين حال پس از نشست مقام‌های برزيل، چين و هند در برزيليا، وزير خارجه برزيل روز پنجشنبه اعلام کرد که موضع اين کشور با چين و هند در مورد ايران «قرابت» دارد.
XS
SM
MD
LG