لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

وزیر خارجه افغانستان در رأس هیئتی وارد تهران شد


زلمی رسول، ‌وزیر امور خارجه افغانستان
زلمی رسول، ‌وزیر امور خارجه افغانستان
وزیر خارجه افغانستان روز یکشنبه، به همراه هیئتی از مقامات رسمی این کشور، برای شرکت در کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و افغانستان وارد تهران شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، زلمی رسول، وزیر خارجه افغانستان در رأس هیئتی، برای شرکت در سومین کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور، روز یکشنبه، ۲۳ آبان وارد تهران شد. قرار بر این است که در تهران درباره مواردی از جمله مسائل کنسولی، قضایی، امور مربوط به آب، راه‌آهن، امور مهاجرین، آرشیو ملی و تحصیلات عالیه گفت‌و‌گو شود.

در همین زمینه رایزن اقتصادی سفارت ایران در افغانستان در خصوص تبادلات تجاری میان دو کشور اعلام کرده است که در شش ماه اولیه سال ۸۹ صادرات ایران به افغانستان به «۵۶۷ میلیون دلار» رسیده است و افزود که پیش‌بینی می‌شود که این میزان تا پایان سال جاری به «بیش از یک میلیارد دلار» برسد.

در این سفر مقاماتی نظیر، معاون وزیر تجارت و صنایع، معاون وزیر عدلیه، معاون وزیر انرژی و آب، معاون وزیر امور مهاجرین، معاون وزیر تحصیلات عالی و فرمانده‌کل مرزبانی افغانستان وزیر خارجه این کشور را همراهی می‌کنند.

به نوشته ایسنا، قرار بر این است که وزیر امور خارجه افغانستان در این سفر با برخی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور نیز دیدار کند.

این سفر در حالی صورت گرفته است که هفت پلیس افغانی که اواخر مهرماه در مرز میان دو کشور دستگیر شده بودند، همچنان در اختیار جمهوری اسلامی قرار دارند.

حسین ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی ایران، در تاریخ ۲۶ مهرماه از دستگیری «شش درجه‌دار و یک سرباز مسلح افغان» در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود که پس از توقیف خودروی این افراد «شش قبضه سلاح، یک آر پی جی و مقداری مهمان» از خودرو کشف و ضبط شد.

به گفته وی این هفت نفر اعلام کرده بودند که به دنبال شناسایی طالبان بوده‌اند و قصد ورود به خاک ایران را نداشتند.

در آن زمان زمری بشری، سخنگوی وزارت کشور افغانستان به بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفته بود که این افراد به خاطر فرا رسیدن تاریکی شب به اشتباه از نقطه سرحدی افغانستان عبور کرده و وارد خاک ایران شده بودند.

حسین ذوالفقاری، صبح یکشنبه، در نشست فرماندهان مرزبانی ایران و افغانستان در تهران اعلام کرد هفت نفری که «به صورت سهوی» وارد خاک ایران شده‌اند «به زودی آزاد و در اختیار مرزبانی افغانستان قرار می‌گیرند».

در این دیدار همچنین مقامات مرزی دو کشور به منظور حل و فصل مشکلات مرزی ایران و افغانستان، بر اساس قراردادهای منعقد میان وزیران خارجه دو کشور، بر سر تشکیل کمیته کارشناسی برای تجدید ساخت علایم مرزی که بر اثر مرور زمان از بین رفته‌اند، به توافق رسیدند.
XS
SM
MD
LG