لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

انتقاد شدید صادق لاریجانی از «ادبیات» محمود احمدی‌نژاد


به دنبال انتقادهای محمود احمدی‌نژاد از قوه قضائیه به سبب محکومیت مدیر عامل پیشین خبرگزاری جمهوری اسلامی، صادق لاریجانی با انتقاد شدید از نوع «ادبیات» رئیس دولت گفته است، توقع از رئیس جمهور آن است که «ادبیاتش متین و فاخر و با تعابیر جا افتاده» باشد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز یکشنبه در سخنانی محمود احمدی‌نژاد را به دلیل نحوه سخن‌گفتنش به شدت سرزنش کرده است.

صادق لاریجانی با بیان این که به عنوان یک شهروند عادی توقع دارد، که سخنان رئیس دولت «متین و فاخر و با تعابیر جاافتاده» باشد، گفته است: «این چه ادبیاتی است که مثلاً خورد که خورد، بگذار بخورد تا دردش بیاید و در جلسه رسمی آن هم رئیس جمهور این کشور، چنین سخنانی قابل توجیه نیست و دوستانه عرض می‌کنم صحیح نیست.»

اشاره رئیس قوه قضائیه سخنان روز شنبه محمود احمدی‌نژاد به مناسبت روز خبرنگار بود، که وی در آن از قوه قضائیه به دلیل محکومیت اولیه محمدجعفر بهداد، مدیر عامل پیشین خبرگزاری جمهوری اسلامی و از افراد نزدیک به رئیس دولت به شدت انتقاد کرده بود.

محمدجعفر بهداد، خبرنگار پارلمانی پیشین روزنامه کیهان، که در دولت نهم از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی،ایرنا، منصوب شده بود، چند روز پیش از سوی دادگاه تجدید نظر به جرم «نشر مطالب خلاف واقع» و «توهین به مسئولان» به هفت ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

وی در سال گذشته و همزمان با اوجگیری اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران با انتشار مطالبی در خبرگزاری جمهوری اسلامی و روزنامه ایران از شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در ارتباط با رویدادهای پس از انتخابات به شدت انتقاد کرده و اتهام‌هایی را به آنها نسبت داده بود.

در دی ماه سال گذشته خورشیدی و پس از آن که اکبر هاشمی رفسنجانی در سخنانی در مشهد با انتقاد از سرکوب معترضان به نتایج انتخابات گفته بود: « اگر مردم ما را نخواهند، باید برویم»، محمدجعفر بهداد در یادداشتی سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت را از «مصادیق کجروی» توصیف کرده بود.

مدیر عامل پیشین ایرنا همچنین در یادداشت دیگری با عنوان «آنهایی که جوانان ما را به کشتن دادند»، علی لاریجانی، رئیس مجلس را هم متهم کرده بود که در حوادث پس انتخابات نقش داشته است.

محمدجعفر بهداد بدون نام بردن از علی لاریجانی نوشته بود: «کسانی که بعد از ظهر روز رای گیری در تماس تلفنی با میرحسین موسوی پیروزی وی در انتخابات را تبریک گفته، توقع توهم آمیز او را تشدید و اراده‌اش را برای تحریک افراد به شورش و اغتشاشگری تقویت کردند.»

در این میان محمود احمدی‌نژاد در واکنش به محکومیت مدیرعامل پیشین ایرنا گفته است: «خبرنگار یا روزنامه‌نگار مقاله می‌نویسد که به کسی بخورد تا دردش گرفته و اصلاح شود‌. اخیراً اتفاق جدیدی رخ داده و هیات منصفه مطبوعات با اکثریت قاطع اعلام کرده که فرد تبرئه است، اما قاضی مربوطه اعلام کرده طبق قانون اجازه دارد که برخلاف هیات منصفه رای دهد و برهمین اساس فردی را به دلیل انتقاد به هفت ماه حبس تعلیقی محکوم کرده است.»

صادق لاریجانی در واکنش به این بخش از سخنان محمود احمدی‌نژاد هم گفته است: «این چه کاری است که عده‌ای را تشویق می‌کنید که این مسیر غیرقانونی را بروند و اسمش را نیز نقد می‌گذارید. یعنی قاضی ما فرق بین نقد و توهین را نمی فهمد؟ فرق بین نقد و اشاعه کذب را نمی‌فهمد؟ بعد اعلام می‌کنند هیئت منصفه گفته‌اند جرم نیست ولی قاضی گفته جرم است.»

رئیس قوه قضائیه همچنین بخش دیگری از سخنان محمود احمدی‌نژاد را نیز «خلاف واقع» شمرده و اظهار داشته است: «اما این سخن رئیس جمهور که گفته است دادستان در موارد توهین به رئیس جمهور ورود نکرده و متاسفانه این حرف را چند بار تکرار کرده‌اند مسئله خلاف واقعی است. من قبلاً به خودشان هم تذکر داده‌ام.»

محمود احمدی‌نژاد در سخنان روز شنبه خود در این باره گفته بود: «برخی برای خود مصونیت درست کرده‌اند. این درست نیست. طبق قانون شخصیت‌هایی باید حریم‌شان به خاطر حفظ استقلال و منافع کشور حفظ شود، مثل امام و رهبری و رییس‌جمهور و هر کس اتهامی را وارد کرد باید مدعی‌العموم خود وارد شود و شکایت کند. البته راجع به من این اتفاق نیفتاده است.»

این در حالی است که شمار زیادی از خبرنگاران و به ویژه بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات در ایران در کنار سایر اتهام‌ها، به اتهام «توهین به رئیس جمهور» هم محاکمه و محکوم شده‌اند.
XS
SM
MD
LG