لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

وکیل شجریان: برخی پشت پرده آهنینند اما ما تلاش خود را می‌کنیم


محمدرضا شجریان؛ استاد آواز ایران
محمدرضا شجریان؛ استاد آواز ایران
در پی شکایت استاد محمدرضا شجریان از صدا و سیمای جمهوری اسلامی به دلیل پخش غیرمجاز ترانه‌های ایشان از این رسانه، روزنامه کیهان در شماره ۱۴ تیرماه خود، در مقاله‌ای، آقای شجریان را مورد انتقاد قرار داد و او را وطن‌فروش نامید.

به همین دلیل، استاد شجریان از طریق وکیل خود محمدحسین آغاسی از روزنامه کیهان نیز شکایت کرد.

محمدحسین آغاسی، وکیل محمدرضا شجریان، در ارتباط با جزئیات و چگونگی ابلاغ این دو شکایت، به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ گفته است.

رادیو فردا: آقای آغاسی، انگیزه استاد شجریان از ارائه این شکایت‌ها چه بود؟

محمدحسین آغاسی: کلیه آوازها و آثاری که آقای شجریان می‌خواند، متعلق به خود ایشان است و در شرکت خصوصی که متعلق به ایشان است، تولید می‌شود. بنابراین به موجب قانون کلیه حقوق مرتبطه با این آثار متعلق به خود آقای شجریان است و بر اساس قانون حمایت حقوق مؤلف و مصنف کسی مجاز نیست بدون اجازه ایشان از آثار این هنرمند استفاده و بهره‌برداری کند.

همین قانون که در تمام کشورهای دنیا هم وجود دارد؟

بله کاملاً درست است و این قانون خوشبختانه مربوط به سال ۱۳۴۸ به این طرف است. ما می‌بینیم که صدا و سیمای جمهوری اسلامی به علت قدرتی که در خود احساس می‌کند، اصولاً به این موضوع هیچگونه توجهی نمی‌کند. موکل من، استاد شجریان، چندین بار به شخص آقای ضرغامی و معاونان ایشان متذکر شده که «از صدای من استفاده نکنید» اما بازهم بی‌توجهی شده تا اینکه اخیراً کتباً این را اعلام کرد.

دلیل اینکه امروز این شکایت مطرح شده، چیست؟

محمدحسین آقاسی؛ وکیل استاد شجریان
علتش این است که سیمای جمهوری اسلامی کلیپ‌هایی می‌ساخت و تصاویری را با صدای ایشان از تلویزیون پخش می‌کرد، که به هیچوجه مورد پسند و سمت و سوی نظریات استاد شجریان نبود. به همین دلیل ناچار شد که برای اثبات این موضوع که اولاً «من با اینها همسو نیستم و اینها بدون اجازه من مورد استفاده قرار می‌گیرد» شکایت بکند و از طرفی هم وقتی از این آثار استفاده کنند، بدانند که بدون مجوز قانونی است.

علت شکایت ما از صدا و سیما به این جهت بوده و اتفاقاً بازپرس پرونده هم که از دادسرای کارکنان دولت است، کتباً این را به صدا و سیما ابلاغ کرده که اگر مجوزی دارید که نشان بدهد مجازید صدای ایشان را پخش کنید، این را ارائه کنید.

پس از اینکه شکایت آقای شجریان علیه صدا و سیما مطرح شد، روزنامه کیهان مطلب تندی علیه آقای شجریان نوشت و ایشان را وطن‌فروش نامید. این شکایت دوم علیه روزنامه کیهان به دلیل اهانتی است که از طرف روزنامه کیهان عنوان شده؟

بله، بعد از اینکه ایشان این تذکرات را به صدا و سیما داد و اینها ترتیب اثر ندادند، آقای شجریان مصاحبه‌ای را با یکی از رسانه‌های بین‌المللی کرد و این موضوع را رسماً اعلام کرد.

همین بهانه‌ای شد در دست مدیران روزنامه کیهان که در ۱۴ تیرماه طی مقاله‌ای اهانت بسیار سنگینی را نسبت به ایشان روا داشتند و استاد شجریان را که واقعاً اسطوره موسیقی ایران است، و برای قسمت اعظم مردم ایران اعم از مذهبی و غیرمذهبی و همگان محبوب است، سرودهای میهنی ایشان مرتباً ورد زبان افراد میهن‌پرست و دوستاران آزادی است، ایشان را وطن‌فروش نامید و پس از آن در خلال مقاله اهانت‌های دیگری را نسبت به استاد روا داشت.

بنا بر این استاد به من دستور دادند که در این زمینه شکایتی مطرح کنم و این شکایت علیه مدیر مسئول روزنامه کیهان، آقای حسین شریعتمداری مطرح شده و طبیعتاً در این هفته‌ای که هستیم، مطلب به ایشان ابلاغ خواهد شد.

از آنجا که این دو شکایت جداگانه به دو دلیل مختلف انجام شده، شما چگونه اینها را پیگیری می‌کنید که بتوانید منافع آقای شجریان را در هر دو جهت تأمین کنید؟

همانطور که گفتید، دو علت و دو جهت جداگانه است؛ یکی تجاوز به حقوق مصنف و صاحب حق و اثر است که قانون دیگری دارد و شش ماه تا سه سال هم حبس برای کسی در این قانون در نظر گرفته شده که بدون اجازه صاحب اثر، اثر یک هنرمند را پخش می‌کند و طبیعتاً در اینجا مدیران صدا و سیما هستند که تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

استاد از من خواسته که تا نهایت کار پیش بروم و به آقایان ثابت کنم که در مملکت احتمالاً قانون اجرا خواهد شد و قاضی نمی‌تواند این را نادیده بگیرد که آثار استاد، بارها و بارها بدون اجازه ایشان پخش شده و قانونی که وجود دارد به قوت خود باقی است و باید کسی که مرتکب جرم شده، مجازات شود.

اما در مورد روزنامه کیهان، من هم موافق هستم با همه کسانی که معتقدند برخی افراد پشت پرده آهنین قرار دارند و از یک مصونیت خاص نانوشته‌ای برخوردارند. اما ما تلاش خود را می‌کنیم، برای اینکه تا آنجا که امکان دارد جلوی هتاکی بیشتر این افراد را علیه استاد بگیریم.

آقای آغاسی این شکایت پس از پخش غیرمجاز ترانه‌های ایشان بر روی تصاویری که مورد صلاحدید مقامات صدا و سیما بوده، آیا با واکنشی از سوی افکار عمومی هم روبه‌رو شده که مردم از خود بپرسند که چرا ترانه آقای شجریان بر روی چنین تصاویری استفاده شده؟

در ابتدای امر واکنش‌هایی بود که با تعجب برخورد می‌کردند. اما بعد از اینکه مردم اطلاع پیدا کردند که استاد شجریان خودش را از همان قبیل خس و خاشاک معرفی کرد و علاقه‌مند بود که صدای کسی که جزو خس و خاشاک است نباید بر علیه خس و خاشاک مورد استفاده قرار بگیرد، با واکنش و در واقع استقبال وسیع مردم مواجه شد و من دیدم حتی به عنوان وکیل ایشان صحبتی می‌شود، خوشحال می‌شوند که یکی از هنرمندان محبوب آنها علیه آنها نیست.
XS
SM
MD
LG