لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۱

حتی چاوز هم خود را یهودستیز نمی‌داند


چند روز پس از اظهارات فیدل کاسترو، رهبر پیشین کوبا، که یهودیان را «رنج‌کشیده‌ترین قوم تاریخ» نامید و از محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، خواست که از تکرار اظهارات یهود ستیزانه و انکار هولوکاست دست بردارد، هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا، نیز تأکید کرده است که او «هرگز یهودستیز نبوده و یهودیان را محترم می‌شمارد».

به گزارش آسوشیتدپرس و رسانه‌های اسرائیلی، هوگو چاوز در پاسخ به درخواست‌های رهبران جامعه یهودیان کشورش تأکید کرده که برای یهودیان ونزوئلا و اصولاً یهودیان احترام زیادی قائل است و در روزهای آینده برای بیان احترام خود با آنها ملاقات خواهد کرد.

رئیس‌جمهور ونزوئلا تأکید کرده است که در ملاقات قریب‌الوقوع با یهودیان کشورش به آنها «اطمینان خاطر خواهد داد که او و حکومت ونزوئلا یهودستیز نیستند». آقای چاوز «مخالفان و دشمنان» خود را متهم کرده که «اتهامات بی‌اساس وارد می‌کنند و او را چهره‌ای ضد یهودی ترسیم می‌کنند».

رهبران یهودیان ونزوئلا می‌گویند که سکوت خود را شکسته و نظر به افزایش تهدیدها علیه جانشان و گسترش حملات به اماکن یهودیان و کنیسه‌های یهودی در ونزوئلا و تنگ‌تر شدن فضای زندگی برای آنها در زادگاهشان، خواهان ملاقات با هوگو چاوز شده‌اند تا از او بشنوند که آیا این رفتارها و افزایش خطرات، نوعی دستور از بالاست یا خیر.

رهبران یهودیان ونزوئلا تأکید دارند که تقویت دوستی هوگو چاوز با محمود احمدی‌نژاد و تندتر شدن دیدگاه‌های حکومت ونزوئلا علیه اسرائیل، موجب شده که آن گروه از مسیحیان افراطی ونزوئلا که نظرات یهودستیزانه دارند، دست خود را برای حمله به اماکن یهودیان و گسترش تبلیغات ضد یهودی در رسانه‌های ونزوئلا بازتر ببینند.

آقای چاوز تأکید کرده است که در دیدارش در ایام مقدس یهودیان به آنها خواهد گفت که خود را پشتیبان همه مردم یهودی ونزوئلا می‌داند و آنها نیز از چشم او شهروند متساوی‌الحقوق هستند.

یهودیان ونزوئلا و جهان جشن‌های سال نو عبری را آغاز کرده‌اند که جمعه و شنبه آینده نیز با «یوم کیپور» و سپس با عید مذهبی «سوکوت» (جشن سایبان‌ها وخرمن‌کوبی) ادامه خواهد یافت.

دربرخی گزارش‌ها آمده است که آقای چاوز خواهان آن شده است که برای تأکید بر مخالفتش با اعمال یهودستیزانه، در روز کیپور، روزه بزرگ یهودیان و روزه بخشایش بزرگ در کنیسه یهودیان کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، حضور یابد.

در حالی که رئیس‌جمهور ونزوئلا گفته است که تبلیغ اینکه من نظرات ضد یهودی دارم، کاملاً بی‌اساس است، خود او اخیراً در یکی از برنامه‌های تلویزیونی چند ساعته‌اش گفته بود که یهودیان در اقتصاد بد ونزوئلا نقش دارند، و مدعی شده بود که یهودیان در راستای اجرای «پروتکل‌های حکمای صهیون» به اقتصاد ونزوئلا خسارت زده‌اند.


تنها حدود ۱۵ هزار نفر یهودی در ونزوئلا باقی مانده‌اند. اکثر یهودیان این کشور، به ویژه از زمان روی کارآمدن حکومت هوگو چاوز و نیز در پی تقویت محور حکومت‌های ضد آمریکایی در آمریکای لاتین، زادگاه خود را به سوی زندگی در آرژانتین، برزیل، کلمبیا، آمریکا و حتی اسرائیل ترک کرده‌اند.

درحالی که شمار یهودیان ونزوئلا هرچه بیشتر رو به کاهش است، اما یهودیان باقیمانده می‌گویند که نه تنها اماکن و محل زندگی و کسب و کار و فضای اطرافشان را در خطر می‌بینند بلکه رسانه‌های ونزوئلا مرتباً یهودیان آنها را به انواع اتهامات متهم می‌کنند.

یهودیان ونزوئلا می‌گویند در آغاز روی کار آمدن هوگو چاوز وضعیت تا این حد بد نبود اما به همان میزان که آقای چاوز دیدگاه‌های ضد آمریکایی می‌گیرد و به ایران نزدیک‌تر شده، زندگی یهودیان ونزوئلا نیز بیشتر در تهدید بوده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، داوید بیتان، رهبر یهودیان ونزوئلا تأکید کرده که در ملاقات پیش رو با آقای چاوز، نمونه‌هایی از موارد یهودستیزی را که در رسانه‌های آن کشور و وبلاگ‌های حامیان مهم چاوز منتشر می‌شود، به او نشان خواهند داد.

هوگو چاوز در زمان عملیات سرب مذاب ارتش اسرائیل علیه حماس و تشکل‌های مسلح فلسطینی در نوار غزه، مناسبات کشورش با اسرائیل را قطع کرد.

در طول عملیات سرب مذاب، حملاتی جدی به کنیسای بزرگ و قدیمی یهودیان کاراکاس صورت گرفت که در آن، دست و پای مأموران حفاظتی این مکان از سوی مهاجمان بسته شد، کنیسا به آتش کشیده شد و بر دیوارهای بیرونی ساختمان نیز شعارهای تندی علیه یهودیان نقش بست و ده‌ها لوحه بزرگ تورات عمداً ویران و به آتش انداخته شد.

وزارت خارجه اسرائیل تأکید کرده بود که چنین حمله گسترده‌ای نمی‌توانسته که «بدون نظر مثبت مقامات ونزوئلا صورت گرفته باشد».

علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع جمهوری اسلامی ایران، که به عنوان نماینده ویژه محمود احمدی‌نژاد برای مذاکره با رهبران آمریکای لاتین جهت در پیش گرفتن راهکاری در مقابله با اسرائیل همزمان با عملیات نظامی ارتش اسرائیل به غزه، به ونزوئلا رفته بود، در بازگشت به تهران تأکید کرد که در آن مأموریت وی، در روز اول سال میلادی ۲۰۰۹، آقای چاوز پس از دریافت پیام محمود احمدی‌نژاد سریعاً دستور داد که سفیر ونزوئلا در اسرائیل از تل آویو بازگردد. بازگشت سفیر به قطع کامل مناسبات کاراکاس با دولت اسرائیل نیز منجر شد.

چاوز دیدارهای متعددی با محمود احمدی‌نژاد دارد و رئیس‌جمهور ایران در پنج سال اخیر بیش از هر کشور دیگری به ونزوئلا رفته است.

تنش در مناسبات ونزوئلا با اسرائیل که به گفته یهودیان ونزوئلا بر زندگی جامعه یهودیان در آن کشور اثرات منفی جدی گذاشته است، در حالی است که ونزوئلا در طول دهه‌ها مناسبات کامل در سطح سفیر با اسرائیل داشت و حتی بر اثر نزدیکی زیاد با اسرائیل، در نظر داشت سفارتخانه خود را به جای تل‌آویو، در بیت‌المقدس (اورشلیم) برقرار کند.

یهودیان با رفتن از ونزوئلا اکنون برای زندگی به آن بخش از نقاط آمریکای لاتین می‌روند که ممکن است جانشان کمتر در خطر باشد، هرچند که زندگی یهودیان آرژانتین در سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۴ به خاطر حملات تروریستی به سفارت اسرائیل و سپس انهدام ساختمان همیاری یهودیان بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین، هنوز نیز با آسودگی کامل همراه نیست.

برخی نزدیکی‌های یک سال اخیر از سوی لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهور برزیل به محمود احمدی‌نژاد و جمهوری اسلامی ایران نیز موجب ناخرسندی و هراس یهودیان برزیل شده است.

تأکید آقای چاوز برای ملاقات با یهودیان به نشانه قائل شدن احترام برای یهودیت در حالی است که فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا نیز در روزهای اخیر در گفت‌وگوهایی با گزارشگر ویژه نشریه آمریکایی آتلانتیک، که به دعوت خود آقای کاسترو به کوبا رفته بود، تأکید کرد که از سخنان پی درپی احمدی‌نژاد علیه یهودیان، به‌ویژه در مورد دروغ دانستن واقعیت کشتار یهودیان به دست هیتلر، ناراحت می‌شود.

آقای کاسترو تأکید کرد که یهودیان «بیشتر از هر ملت دیگری در طول تاریخ رنج دیده‌اند و آنها را به انواع اتهامات، حتی کشتن خدا (عیسای مسیح) متهم می‌کنند و به هرجا نیز که یهودیان پناه برده‌اند، همواره تحت تعقیب و کشتارهای دسته‌جمعی قوم خود بوده‌اند». آقای کاسترو به احمدی‌نژاد توصیه کرد که به ویژه از هولوکاست شناخت بهتری داشته باشد.

رهبر پیشین، اما همچنان مهم کوبا، تأکید کرده بود که «هیچ فاجعه‌ای در طول تاریخ بشریت، با فاجعه هولوکاست قابل مقایسه نیست زیرا نازی‌ها برنامه‌ریزی سیستماتیک کرده بودند تا قوم یهود را کاملاً منهدم کنند و شش میلیون نفر آنها را عامدانه در اجرای همان نیت ضد یهودی کشتند».
XS
SM
MD
LG