لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

کردان: امنیت ایران و عراق به هم گره خورده است


وزیر کشور ایران گفت: تلاش می‌کنیم امنیت عراق تأمین شود.(عکس: ایرنا)
وزیر کشور ایران گفت: تلاش می‌کنیم امنیت عراق تأمین شود.(عکس: ایرنا)

علی کردان، وزیر کشور ایران، اعلام کرد: جمهوری اسلامی خواهان عراق امن و با ثبات است، چرا که امنیت این دو کشور به هم گره خورده است.


وی که برای حضور در اجلاس وزیران کشور همسایگان عراق، به امان، پایتخت اردن، سفر کرده است، پس از دیدار با نادر الذهبی، نخست وزیر اردن، گفت که امنیت عراق، امنیت ایران است و ایران با تمام توان، از دولت قانونی عراق حمایت می‌کنند تا این دولت بتواند کشور خود را اداره کند.


وزیر کشور ایران بار دیگر تاکید کرد که امنیت عراق و امنیت ایران به هم گره خورده است و « تلاش می‌کنیم امنیت عراق تأمین شود.»


آقای کردان همچنین درخصوص موضع جمهوری اسلامی درباره توافق نامه امنیتی واشینگتن و بغداد گفت: دولت عراق که دولت قانونی این کشور است، نباید در این توافق نامه تحت فشار قرار گیرد. این توافق نامه باید در چارچوب تفاهم و بر گرفته از آرای مردم عراق باشد.


قرار است وزیران کشور همسایگان عراق شامل ایران، کویت، عربستان، اردن، سوریه و ترکیه روز پنجشنبه در نشست مشترکی در امان، اقدامات یک سال اخیر خود را در کمک به اوضاع امنیتی عراق بررسی و دستور کار یک سال آینده را تعیین ‌کنند.


اظهارات علی کردان در آستانه این نشست، در حالی است که سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، روز چهارشنبه اعلام کرد که ایران در پی «تیشه زدن به ریشه» توافق نامه امنیتی مرتبط با حضور درازمدت نیروهای آمریکایی در عراق پس از سال ۲۰۰۸ است.


جف مورل ضمن اشاره به آنچه که تلاش ایران برای «منحرف کردن» توافق نامه امنیتی عراق و ایالات متحده نامید، گفت: «ایران به هر شکلی در امور عراق مداخله میکند.»


وی افزود: «مخرب ‌ترین و مرگ بارترین شکل این مداخله، ارسال اسلحه و مهمات به داخل عراق است.»


آمريکا بارها ايران را متهم به حمايت تسلیحاتی و تعليم نظامی گروه‌های ويژه شيعه کرده، ولی تهران همواره اتهام هایی از این دست را رد کرده است و هدف خود را ثبات دولت عراق می‌داند.



تهران و واشینگتن سال گذشته سه دور مذاکرات مستقیم در سطح سفیر با یکدیگر انجام داده اند، ولی این گفت و گوها به نتیجه مشخصی نرسیده است

ارتش آمريکا واژه «گروه های ويژه» را در مورد شبه نظاميان شيعه‌ای به کار می برد که از سوی جمهوری اسلامی ايران پشتيبانی می‌شوند.


با این حال، به رغم انتقادها از نقش «منفی» ایران در امور عراق که گفته می‌شود با فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدایت می‌شود، تهران و واشینگتن سال گذشته سه دور مذاکرات مستقیم در سطح سفیر با یکدیگر انجام داده اند، ولی این گفت و گوها به نتیجه مشخصی نرسیده است.


آمریکا از ایران خواسته بود تا از دخالت در امور داخلی عراق پرهیز کند و برای تندروهای شیعه مواد منفجره پرقدرت که سربازان عراقی و آمریکایی را مورد هدف قرار می‌دهد، ارسال نکند.


تهران در مقابل، نا امنی‌های عراق را به حضور نیروهای خارجی در این کشور نسبت داده و راه برون رفت از بحران را عقب‌نشینی آمریکا از عراق عنوان کرده است.


«عراق از شمول فصل هفت منشور سازمان ملل خارج شود»


وزير کشور ايران همچنین در سخنانی در پنجمین نشست وزیران کشور همسایگان عراق، خواستار صدور قطعنامه‌ای از سوی کشورهای همجوار عراق، برای خروج اين کشور از شمول فصل هفتم منشور سازمان ملل شد.


بر اساس منشور سازمان ملل تنها در دو صورت، اين نهاد در حل برخى بحران‌هاى امنيتى جهانى مجاز به توسل به زور است. نخست طبق ماده ۵۱ كه براى دفاع از خود است و دوم طبق فصل هفت كه با تأييد شوراى امنيت، در صورت به خطر افتادن صلح جهانى می‌توان به زورمتوسل شد.


عراق پس از حمله به کويت در قطعنامه‌ای از سوی شورای امنيت سازمان ملل در ذيل فصل هفت منشور اين سازمان قرار گرفت و تاکنون از ذيل اين فصل خارج نشده است.


آقای کردان در این سخنان بار دیگر خواستار خروج نيروهای آمريکايی از عراق و واگذاری امور اين کشور به ملت عراق شد.


وی يادآور شد: «دولت آمريکا برای سرنگونی صدام و يافتن سلاح کشتار جمعی به عراق حمله کرد اما اکنون نه صدامی در عراق وجود دارد و نه سلاح کشتار جمعی در اين کشور يافت شده است.»


وزير کشور ایران وجود سلاح کشتار جمعی را «دروغ بزرگ رييس جمهوری آمريکا به مردم جهان» دانست و تأکيد کرد: نيروهای آمريکايی مستقر در عراق بايد بدون قيد و شرط از اين کشور خارج شوند.


XS
SM
MD
LG