لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۶

پیشنهاد ونزوئلا به عربستان: تولید نفت افزایش نیابد


خبرگزاری رویترز می گوید ونزوئلا به عربستان سعودی پیشنهاد کرده تا برای کمک به افزایش قیمت نفت، سقف تولید فعلی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک حفظ شود.

به گزارش رویترز، پیشنهادی که ظاهرا عربستان از آن استقبال کرده اما خواستار موافقت ایران با آن است. این درحالی است که ایران در صدد افزایش تولید خود است.

این پیشنهاد را یولوجیو دل پینو، وزیر نفت ونزوئلا در دیدار روز یکشنبه گذشته خودبا علی النعیمی، وزیر نفت عربستان در ریاض به او داده است.

برپایه این گزارش در روز پنج شنبه، ۲۲بهمن، ، برخی اعضای اوپک می کوشند با سایر اعضاء و تولیدکنندگان غیر اوپک برسر حفظ سقف تولید فعلی به اتفاق نظر برسند تا بتوانند بدون کاستن از سهمیه کشورهای تولید کننده، با افت قیمت نفت مقابله کنند.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود بنقل از این منابع می گوید که وزیر نفت ونزوئلا این پیشنهاد را با وزیران نفت روسیه، ایران و قطر نیز در دیدار این ماه خود از این کشورها در میان گذاشته و می کوشد در صورت رسیدن تولید کنندگان به اتفاق نظر برای کاهش میزان تولید یا دستکم حفظ سقف فعلی، اعضای اوپک را به تشکیل جلسه‌ای پیش از نشست وزیران نفت این سازمان در ماه ژوئن (خرداد) آینده متقاعد کند.

منابعی که این خبر را به رویترز داده اند همچنین گفته اند که تا اینجا روسیه و قطر بطور مقدماتی با این پیشنهاد موافقت کرده اند.

قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی به دلیل عرضه زیاد آن و خودداری تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک از کاهش سقف تولید بشدت سقوط کرده و روز پنج شنبه به ۲۷ دلار و ۱۰ سنت رسید.

ایران که پس از رفع تحریم‌ها در صدد افزایش تولید خود و بدست آوردن سهم از دست رفته‌اش در بازار است، خواستار کاهش سهم عربستان و برخی تولیدکنندگان دیگر اوپک است.

در همین چارچوب، بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی بارها گفته است که با به اجرا درآمدن برجام (توافق هسته‌ای) قصد دارند صادرات نفتی را بلافاصله به ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند.

ایران که تا پیش از تشدید تحریم‌ها در سال ۲۰۱۲، دومین تولیدکننده نفت در اوپک بود، اکنون به پنجمین تولیدکننده نفت در این سازمان تبدیل شده است.

روز پنج شنبه حتی گزارش هایی انتشار یافت که به موجب آن، ایران برای جلب مشتری بیشتر تصمیم گرفته است نفت خود را با تخفیف بیشتری از عربستان به خریداران آسیایی عرضه کند.

XS
SM
MD
LG