لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

ایران قصد دارد تاسیسات نطنز را «مجهزتر» کند


ایران در نطنز اورانیوم را تا سطح پنج درصد غنی می‌کند.
ایران در نطنز اورانیوم را تا سطح پنج درصد غنی می‌کند.
گزارش‌ها حاکی است که جمهوری اسلامی قصد دارد مرکز غنی‌سازی نطنز را «مجهزتر» کرده و در این مرکز از تعدادی سانتریفیوژ «پیشرفته‌تری» استفاده کند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه، ۱۲ بهمن‌ماه، با اشاره به سندی که از آژانس بین المللی انرژی اتمی در اختیار دارد، گزارش کرد که ایران در نامه‌ای مورخ چهارم بهمن‌ماه، به آژانس خبر داده است که قصد دارد از تعدادی سانتریفیوژ جدید در مرکز غنی‌سازی نطنز استفاده کند. یک دیپلمات که نخواست نامش فاش شود ارسال این نامه از سوی ایران را تأیید کرده است.

به گفته رویترز استفاده از سانتریفیوژهای جدید در نطنز می‌تواند به معنای «سرعت گرفتن» فعالیت‌های غنی‌سازی جمهور اسلامی باشد. ایران در مرکز غنی‌سازی نطنز اورانیوم را تا سطح پنج درصد غنی می‌کند.

این تصمیم در حالی گرفته شده است که غرب که به فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشکوک است، بارها از ایران خواسته است تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. تهران اما در سال‌های اخیر همواره تأکید کرده است که حاضر نیست از غنی‌سازی اورانیوم دست بکشد.

به گفته رویترز، بر اساس سندی مربوط به مراودات داخلی آژانس که در اختیار رویترز قرار گرفته، آمده است: «دبیرکل آژانس نامه‌ای مورخ چهارم بهمن‌ماه از سازمان انرژی اتمی ایران دریافت کرده است که در آن به آژانس اطلاع داده شده است که تعدادی سانتریفیوژ مدل «IR2m» در واحد «A-22» مرکز غنی‌سازی نطنز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»

ایران می‌گوید اورانیوم را با هدف تولید نرژی هسته‌ای غنی‌سازی می‌کند، با این‌حال غرب نگران است که فعالیت‌های هسته‌ای ایران بعد نظامی نیز داشته باشد. برای دستیابی به سلاح هسته‌ای اورانیوم باید تا ۹۰ درصد غنی شود.

کشورهای غربی در تلاشند تا در کنار اعمال فشار بر ایران، از طریق برگزاری مذاکرات هسته‌ای، به بحران اتمی جمهوری اسلامی پایان دهند.

در این زمینه در چند وقت اخیر سه دور مذاکره هسته‌ای میان ایران و ۵+۱ بدون دستیابی به نتیجه خاصی پایان یافته است و در حال حاضر نیز تماس‌ها میان ایران و ۵+۱ برای توافق بر سر زمان و مکان برگزاری دور جدید مذاکرات همچنان در جریان است.
XS
SM
MD
LG