لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

پلیس تایلند به دنبال یک ایرانی مظنون دیگر برای انفجارهای بانکوک


تصاویری که پلیس تایلند از سه متهم ایرانی انفجارها در این کشور منتشر کرده است.
تصاویری که پلیس تایلند از سه متهم ایرانی انفجارها در این کشور منتشر کرده است.
به دنبال بمب‌گذاری‌های تایلند و دستگیری سه ایرانی، پلیس تایلند اعلام کرده است که همچنان به دنبال دو مظنون دیگر، از جمله یک ایرانی، است که به گفته پلیس احتمالا متخصص ساخت مواد منفجره است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، معاون یکی از فرماندهان پلیس شهر بانکوک چهارمین مظنون را یک ایرانی ۵۲ ساله به نام آقای «نیک‌خواه ‌فرد» معرفی کرده است که، به گفته پلیس، تصاویر ثبت شده در دوربین‌های مدار بسته نشان می‌دهد که وی ساعاتی پیش از وقوع انفجار در محل اقامت سه فرد دستگیر شده، این محل را ترک کرده است.

ظهر سه‌شنبه، ۲۵ بهمن‌ماه، به وقت محلی تايلند در پی انفجارهايی در يک خانه تيمی در بانکوک، سه ايرانی در حالی که به گفته شاهدان محلی زخمی بودند، از اين خانه گريختند.

پلیس تایلند دو تن از این افراد را در تایلند دستگیر و آنها را به بمب‌گذاری علیه اهداف اسرائیلی متهم کرد، اتهامی که ایران رد کرده است.

نفر سوم نیز در فرودگاه مالزی، در حالی که به گفته پلیس قصد فرار به تهران را داشت، بازداشت شد.

در حال حاضر پلیس به دنبال مظنون شماره چهار، آقای «نیک‌خواه‌ فرد»، است که به گفته پلیس دیده شده است که با کیفی در دست محل اقامت سه فرد دستگیر شده در بانکوک را ترک کرده و روزهای پیش از حادثه نیز بارها به این محل آمده است.

نفر پنجم این پرونده نیز فردی است که خانه محل اقامت سه ایرانی بازداشت شده را اجاره کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پنجمین مظنون این حادثه، به همراه خانمی به نام لیلا روحانی، که به گفته پلیس مهاجرت بانکوک، تایلند را ترک کرده و به تهران رفته است، این خانه را اجاره کرده بود.

در جریان انفجار در خانه‌ای در بانکوک در روز سه‌شنبه، فردی که هويت او در گذرنامه ايرانی‌اش، «مسعود مرادی» ثبت شده و گفته می‌شود ۲۸ سال دارد، در پی پرتاب کردن دو بمب در اماکن عمومی بر روی يک تاکسی که او را سوار نکرد و نيز بر روی يک افسر پليس در خيابان، «بر اثر کمانه کردن بمب»، خود هدف قرار گرفت و بلافاصله هر دو پايش قطع شد و سپس دستگير شد.

فرد دوم به نام محمد خزائی در فرودگاه بانکوک دستگیر شد و نفر سوم که پلیس مالزی وی را «مسعود صداقت‌زاده» معرفی کرده، در فرودگاه بین‌المللی کوآلالامپور و در حالی که قصد داشت به ایران فرار کند، به دست پلیس افتاد.

اطلاعات تازه در مورد سه مظنون ایرانی بازداشت شده

در جریان بررسی پرونده افراد بازداشت شده، پلیس تایلند اظهار کرده است که این افراد پیش از آن‌که وارد بانکوک شوند، دست‌کم دو شب را در کنار یکدیگر در پاتایا، واقع در ۷۰ کیلومتری بانکوک اقامت گزیده‌اند، شهری که از جمله به رواج تن‌فروشی در آن مشهور است.

پلیس تایلند در جریان بازجویی زنی به نام «نانسی» که در این شهر با سه مظنون دستگیر شده دیدار داشته، به عکسی دسترسی پیدا کرده که این زن با تلفن موبایل خود برداشته است.

به گفته پلیس تایلند، این عکس ثابت می‌کند که این سه نفر یکدیگر را از نزدیک می‌شناخته‌اند.

در این عکس که در روزنامه «بانکوک پست» منتشر شده است، به گزارش آسوشیتدپرس این سه نفر ظاهرا در یک رستوران یا بار شرقی دیده می‌شوند، در حالی که دو تن از آنان زنانی را در آغوش گرفته‌اند و بر روی میز آنها قلیان و مشروبات الکلی به چشم می‌خورد.

«نانسی» که برای بازجویی به مقر پلیس آمده بود، گفته است که محمد خزائی به دلیل آن‌ که زبان انگلیسی نمی‌دانست، از او خواسته بود تا هتل همراهیش کند و وی نیز به همراه دو زن دیگر به محل اقامت این افراد در پاتایا رفته است.

این زن گفته است هیچ چیز مشکوکی در محل اقامت این افراد مشاهده نکرده و تنها واقعه‌ای که به یاد می‌آورد این است که یکی از ایرانی‌ها به او اجازه نداد تا در کمد هتل آنها را بگشاید.

در کنار وقایع تایلند، روز دوشنبه، ۲۴ بهمن‌ماه، دیپلمات‌های اسرائیلی در هند و گرجستان نیز هدف بمب‌گذاری قرار گرفتند، حملاتی که اسرائیل ایران را به دست داشتن در آنها متهم کرده و متعاقبا ایران نیز تمامی این اتهام‌ها را رد کرده است.

مقامات اسرائيل می‌گويند اين سلسله حوادث نشان می‌دهد که کشورشان هدف حملاتی تازه از سوی ايران با همکاری حزب‌الله در سراسر جهان قرار گرفته است و همچنين احتمال می‌دهند که حملات بيشتری حتی در آمريکا نيز رخ دهد.

نخست وزير اسرائيل روز چهارشنبه گفت که «ماهيت تروريستی ايران برای همه جهان روشن شد و دنيا بايد برای چنين حکومتی خط قرمز بگذارد».
XS
SM
MD
LG