لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

استقبال اسرائیل از اعزام سفیر جدید مصر به تل‌آویو


پرچم‌های مصر و اسرائیل
پرچم‌های مصر و اسرائیل

در میانه بحران‌های عمیق خاورمیانه، همزمان با اعلام اعزام سفیر جدید مصر به اسرائیل، مناسبات اسرائیل و اردن نیز نزدیک‌تر شده‌است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از تصمیم عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، برای اعزام سفیر جدید این کشور به تل‌آویو ابراز خشنودی کرده‌است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو یکشنبه ۳۱ خرداد، گفت تصمیم مصر «مهم» و مورد استقبال اسرائیل است.

یکشنبه گفته شد که مصر در انتصاب دیپلمات‌های جدید خود در منطقه و جهان، آقای حزام خیرت را به عنوان سفیر جدید در تل‌آویو منصوب کرده‌است.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، آقای خیرت، فرزند یک خانواده قدیمی دیپلمات مصری، از دو ماه دیگر به اسرائیل خواهد آمد.

مصر در انتصاب‌های جدید، آقای منصور رضا، سفیر اسبق مصر در تل‌آویو را نیز به عنوان سفیر تازه مصر در آمریکا منصوب کرده‌است.

مصر سه سال پیش عاطف سلام، سفیر خود را از تل‌آویو فرا خواند و دیگر او را به اسرائیل برنگرداند.

در پاییز ۲۰۱۲ زمانی که ارتش اسرائیل در عملیات موسوم به «ستون ابرها» به غزه حمله کرد، محمد مرسی، نماینده اخوان المسلمین که رئیس جمهوری مصر بود، سفیر کشورش را از اسرائیل فرا خواند.

در زمان حکومت کوتاه اخوان‌المسلمین در مصر، آن کشور مناسبات با اسرائیل را قطع نکرد.

با وجود تحولات سال‌های گذشته منطقه، سفارت مصر بی‌وقفه در قلب تجاری تل‌آویو فعال بوده‌است.

در رخدادهای سال‌های گذشته مصر نیز چند بار از سوی اسلام‌گرایان افراطی مصری به سفارت اسرائیل در قاهره حمله شد اما اسرائیل همواره کادر دیپلماتیک خود را در این کشور حفظ کرد.

به گزارش وای.نت، حییم کورن، سفیر جدید اسرائیل در قاهره، در روزهای گذشته در یک پیام ویدئویی، به عربی فصیح، حلول ماه رمضان را به ملت مصر، با گفتن «رمضان کریم»، شادباش گفته بود.

مصر در سال ۱۹۷۸ در نتیجه پیمان صلح کمپ دیوید که با میانجی‌گری جیمی کارتر میان مناخم بگین و انور سادات، رهبران وقت آمریکا، اسرائیل و مصر، به‌دست آمد، روابط کامل سیاسی در سطح سفیر با اسرائیل برقرار کرد.

حسنی مبارک در طول حدود سی سال ریاست جمهوری خود مناسبات نزدیکی با اسرائیل داشت اما خود هرگز به این کشور سفر نکرد.

تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل می‌گویند، عبدالفتاح السیسی در دو سال رهبری خود در مصر، در ارتباط با اسرائیل، تا حد زیادی به سیاست‌های دوران حسنی مبارک، بازگشته‌است.

بهبود مناسبات اسرائیل و اردن

همزمان، مناسبات اسرائیل با همسایه شرقی مسلمان و عربی‌اش، اردن هاشمی، بهبود یافته‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شاید یکی از نشانه‌های این بهبود، برپایی یک اندیشکده مطالعاتی اسرائیل در شهر امان، پایتخت اردن، باشد.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، از آغاز بحران‌های کشورهای عربی در سال ۲۰۱۱، اردن در ماه‌های گذشته قراردادهای گاز طبیعی و شیرین‌سازی آب دریا با اسرائیل امضاء کرده و مقامات اسرائیلی از «همکاری‌های نزدیک‌تر امنیتی» بین دو کشور خبر می‌دهند.

به گزارش رادیو اسرائیل، رئوبن ریبلین، رئیس جمهوری اسرائیل، نیز در روزهای گذشته با زبان عربی، که به آن مسلط است، با شادباش سالروز استقلال اردن، ثبات این کشور را در این منطقه بحران‌زده ستود.

اسرائیل و اردن از سال ۱۹۹۴، با امضای قرارداد صلح از سوی اسحاق رابین و ملک حسین، رهبران وقت اسرائیل و اردن، با میانجی‌گری بیل کلینتون، رئیس جمهوری وقت آمریکا، مناسبات کامل سیاسی برقرار کردند.

در همین حال، نظر به وجود اکثریت فلسطینی در اردن، مخالفت مردمی با مناسبات صلح این کشور با اسرائیل، هر ازگاهی به صورت تظاهرات پرشور بیان می‌شود اما حکومت اردن گفته‌است که در راستای «منافع» این کشور، علاقه‌مند به حفظ مناسبات با اسرائیل است.

XS
SM
MD
LG