لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

اوباما: در صورت توافق، احتمال اندکی کاهش در تحریم‌های ایران هست


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا.
باراک اوباما، رئیس‌ جمهور آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۱۶ آبان، گفت که جامعه بین‌الملل ممکن است پس از مراحل اولیه مذاکرات هسته‌ای ژنو «اندکی» از فشار تحریم‌ها بر ایران بکاهد.

وی که در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی» آمریکا سخن می‌گفت در این باره افزود: «احتمال توافقی گام به گام وجود دارد که گام اول آن این است که هرگونه پیشبرد برنامه هسته‌ای آنها متوقف شود و... از این طریق راهی باز شود که ما هم بتوانیم تخفیف بسیار کمی [در تحریم‌ها] بدهیم، اما در عین حال شاکله اصلی تحریم‌ها هم حفظ شود.»

دومین دور از مذاکرات اتمی ایران با گروه ۱+۵ روز پنج‌شنبه، ۱۶ آبان، در شهر ژنو سوئیس آغاز شده و به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، که قرار است برای «کمک» به این مذاکرات بعدازظهر جمعه به ژنو برود در همین روز با نخست‌ وزیر اسرائیل هم دیدار کرده‌ است.

بنا بر این گزارش، این دیدار تنها ساعاتی پس از آن انجام می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، طرح مسئله کاستن از فشار تحریم‌ها بر ایران را «اشتباهی تاریخی» نامید و با آن مخالفت کرد.

بنیامین نتانیاهو همواره از بی‌اعتمادی خود نسبت به «نیات» ایران از مذاکرات هسته‌ای سخن گفته و باراک اوباما در مصاحبه روز پنج‌شنبه خود با شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی» به مسئله اعتماد نیز اشاره کرد.

آقای اوباما در این باره گفت: «مذاکراتی که جریان دارد درباره این است که ایران چطور قرار است به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل کند و نه تنها به ما، بلکه به همه دنیا تضمین بدهد که در حال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و برنامه انرژی هسته‌ای آنها صلح‌آمیز است.»

وی اضافه کرد: «وظیفه ما این نیست که به ایرانی‌ها اعتماد کنیم. وظیفه ما این است که سازوکاری را شکل بدهیم که در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران بتوانیم مطمئن شویم که چه کارهایی دارند انجام می‌دهند یا چه کارهایی را انجام نمی‌دهند.»

وی تأکید کرد: «بنابراین لازم نیست که به آنها اعتماد کنیم» و افزود: «کاری که لازم است انجام بدهیم، ایجاد یک توافق خوب است تا بتوانیم از منظر خود، از کارهای آنها مطمئن شویم.»

ایالات متحده و هم‌پیمانانش برای وادار ساختن جمهوری اسلامی به رفع نگرانی‌ها درخصوص برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌های توان‌فرسایی را علیه ایران وضع کرده‌اند و دولت حسن روحانی می‌گوید که قصد دارد از طریق مذاکره و توافق از شدت این تحریم‌ها بکاهد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که «امیدوار» است این مذاکرات «در کمتر از یک سال» به نتیجه برسد.
XS
SM
MD
LG