لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

قدرت‌های جهانی درمورد توافق بر سر قطعنامه علیه ایران «پیشرفت داشته‌اند»


دیپلمات‌های غربی روز چهارشنبه گفتند که قدرت‌های جهانی در زمینه کاستن از اختلافات خود بر سر نحوه واکنش به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه فعالیت هسته‌ای ایران «پیشرفت داشته‌اند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا در حال انجام مذاکرات تنگاتنگی هستند تا با تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در ارتباط با ایران، این پیش‌نویس را در نشست ۱۷ و ۱۸ نوامبر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کنند.

در تازه‌ترین و مفصل‌ترین گزارش آژانس از فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی در چند سال اخیر که شامگاه سه‌شنبه منتشر شد آمده‌است که ایران بر روی طراحی بمب اتمی «کار کرده» و هنوز هم «ممکن است» در حال انجام چنین تحقیقاتی باشد.

محتوای این گزارش انتقاد و تکذیب شدید ایران را در پی داشته‌است.

به گزارش رویترز، یک دیپلمات غربی روز چهارشنبه در زمینه دست‌یابی کشورهای یادشده به توافقی در زمینه تنظیم پیش‌نویس مشترک یک قطعنامه علیه ایران گفت: «به طور قطع امروز بیش از روز گذشته نسبت به این موضوع خوش‌بینم.»

بنا بر این گزارش، دو دیپلمات دیگر نیز از «حصول پیشرفت» در این زمینه سخن گفته و این‌گونه تخمین زدند که «بخت دست‌یابی به توافق از ۵۰ درصد بیشتر است.»

یک دیپلمات غربی که نخواسته نامش فاش شود نیز به خبرگزاری آلمان گفت روسیه و چین که پیش از این از آژانس به خاطر انتشار این گزارش انتقاد کرده‌بودند هم‌اینک «پذیرفته‌اند که در این گزارش مواردی وجود دارد که نمی‌توان از آن گذشت» و به این خاطر مسکو و پکن ممکن است با افزایش فشارها بر ایران موافقت کنند.

گزارش‌ها حاکی است هدف اصلی قطعنامه جدید، در صورت تصویب شدن، این است تا جبهه مشترکی از قدرت‌های بزرگ برای تعامل با مناقشه هسته‌ای ایران تشکیل دهد و ایران را برای بازگشت به گفت‌وگوهای هسته‌ای تحت فشار بگذارد.

چین در کنار روسیه، دو کشوری که در شورای امنیت سازمان ملل از حق وتو برخوردارند، تاکنون از همراهی با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا خودداری کرده‌اند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز جمعه از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا «ظرف چند روز آینده» به این گزارش پاسخ دهند. خانم کلینتون همچنین از مشورت واشینگتن با متحدانش درباره گام‌های بعدی در برابر ایران خبر داد.

در همین حال علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، گزارش تازه آژانس را «غیرواقع‌بینانه و خارج از چارچوب مقررات آژانس و همچنین متاثر از فشارهای آمریکا» دانسته و روز سه‌شنبه خبر داد که «مجلس هفته آینده در خصوص بازنگری عضویت ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشکیل جلسه می‌دهد.»

ایران به دلیل ادامه غنی‌سازی اورانیوم و آنچه که کارشکنی در مسیر همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی‌آزمایی اهداف برنامه اتمی خود خوانده شده، هدف چهار دور تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته‌است.

اتحادیه اروپا و آمریکا نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده‌اند. در حالی که این کشورها می‌گویند که تهران در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای است، ایران می‌گوید فعالیت‌های اتمی‌اش اهداف صلح‌آمیز دارند.
XS
SM
MD
LG