لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

روحانی: دست‌یابی به توافق نهایی اتمی در شش ماه امکان‌پذیر است


حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در جریان سفر خود به استان سیستان و بلوچستان با اشاره به مذاکرات اتمی ایران با ۱+۵ گفت که «دستیابی به توافق نهایی در همین مدت شش ماه امکان‌پذیر است.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حسن روحانی این مطلب را شامگاه سه‌شنبه ۲۶ فروردین در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

رئیس‌جمهور ایران با اشاره به مذاکرات اتمی گفت: «امروز همگان معتقدند که دستیابی به توافق نهایی در همین مدت شش ماه امکان‌پذیر است؛ البته مسائل سختی پیش روی ما قرار دارد، اما بحمدالله پیشرفت‌هایی صورت گرفته و اگر با همین روند ادامه پیدا کند، می‌توان ظرف مدت شش ماه به توافق نهایی رسید.»

وی افزود که «این به معنای رفع همه تحریم‌ها و ایجاد مناسبات پولی و مالی با دنیا خواهد بود.»

ایران و گروه ۱+۵ روز سوم آذرماه ۹۲ به توافقی موقت با مهلت شش‌ماهه رسیدند که بر مبنای آن قرار شد در ازای کاهش برخی فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی، برخی تحریم‌ها علیه ایران نیز کاهش پیدا کند.

اظهار خوش‌بینی حسن روحانی نسبت به موفقیت این مذاکرات در مهلت شش‌ماهه در حالی بیان می‌شود که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۸ بهمن ۹۲ باری دیگر گفت که به نتایج مذاکرات خوش‌بین نیست و این مذاکرات به جایی نخواهد رسید؛ وی اما افزود که در عین حال مخالفتی هم با ادامه این مذاکرات ندارد.

مذاکرات هسته‌ای و جزئیات آن همواره مورد انتقاد برخی جناح‌های سیاسی در جمهوری اسلامی نیز بوده‌است اما محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز ۲۶ فروردین، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت در مذاکرات هسته‌ای از «تندروهای» داخل ایران ترسی ندارد.

وزیر خارجه ایران، ۲۰ فروردین ماه در وین گفت که ایران و قدرت‌های جهانی درباره ۵۰ تا ۶۰ درصد از معامله هسته‌ای میان خود به توافق رسیده‌اند.

آقای ظریف هم‌چنین نوید آن را داده است که در اردیبهشت ماه پیش‌نویس توافق نهایی تدوین شود.

مهلت توافق موقت ۲۹ تیر ماه به پایان می‌رسد و در این اثنا قرار است دور تازه‌ای از مذاکرات در وین انجام شود.

طرف‌ها گفته‌اند که امیدوارند از ماه مه- اردیبهشت ماه- کار نوشتن توافق جامع و نهایی را برای پایان دادن به ده سال بحران اتمی ایران آغاز کنند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در هفدهم آذر ماه ۹۲، گفته بود بخت دستیابی به یک توافق نهایی با ایران را «پنجاه - پنجاه» می‌داند. البته اوباما در عین حال تاکید کرده بود که: «باید این رویکرد را بیازماییم».

ایالات متحده و هم‌پیمانانش برای وادار ساختن جمهوری اسلامی به رفع نگرانی‌ها درخصوص برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌های شدیدی را علیه ایران وضع کرده‌اند و حسن روحانی برچیدن این تحریم‌ها را از برنامه‌های اصلی دولت خود عنوان کرده است.

کشورهای غربی نگران‌اند که ایران در پس برنامه هسته‌ای خود اهدافی نظامی را دنبال می‌کند، آنچه تهران همواره رد کرده است.
XS
SM
MD
LG