لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

وزیر پیشین اطلاعات موسوی و کروبی را «مفسد فی‌الارض» دانست


وب‌سايت خبری صلح‌نيوز مصاحبه‌ای با حيدر مصلحی، وزير اطلاعات در دولت محمود احمدی‌نژاد، منتشر کرده که آقای مصلحی در آن خواستار «اعدام سران فتنه» شده است.
«فتنه» عنوانی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بر اعتراضات به نتیجه انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ گذاشته و حاميان او نيز به ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو کانديدای معترض به نتیجه آن انتخابات، «سران فتنه» می‌گويند.
در مصاحبه‌ای که ۲۱ آذر ۱۳۹۲ در سايت صلح نيوز منتشر شده، آقای مصلحی گفته است: «جرم سران فتنه کاملا مشهود و مشخص است. آنها به جرم مفسد فی الارض بايد اعدام شوند، اما بنا به رافت و عطوفت نظام حق نفس کشيدن دارند.»
وزير پيشين اطلاعات همچنین گفته است که «سران فتنه و عقبه سياسی آنها در انتخابات سال ۸۸ خيانت بزرگی به ملت ايران کردند و... با بی‌قانونی و سرپيچی از هنجارهای قانونی... کشور را به آشوب کشيدند» و بر اين اساس «آنها بايد اعدام می‌شدند اما نظام اسلامی به آنها فرصتی داد تا بلکه از کارهای کرده توبه و به آغوش ملت بازگردند».
او ابراز اميدواری کرده است که آنها «از اين فرصت ارائه شده به خوبی استفاده کنند».
ميرحسين موسوی به همراه همسرش زهرا رهنورد و مهدی کروبی، از زمستان سال ۱۳۸۹ در خانه خود يا در ساختمان‌های متعلق به وزارت اطلاعات که به «خانه امن» مشهور است محبوس شده‌اند. حبس خانگی آنها بدون تشکيل دادگاه و صدور حکم قضايی بوده است.
پيش از حيدر مصلحی، تعدادی ديگر از مقام‌ها و شخصيت‌های بانفوذ در حکومت ايران نيز خواهان اعدام ميرحسين موسوی و مهدی کروبی شده بودند و در سخنانی مشابه با وزير پيشين اطلاعات گفته بودند که زنده بودن آنها ناشی از «رافت نظام» بوده است.
از جمله احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، که در نماز جمعه اول آذر تهران، با بيان اين که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی هم‌چنان بر مواضع خود پافشاری می‌کنند گفت که آنها «حاضر به اظهار ندامت نيستند» و «اگر رأفت اسلامی نبود، آنان بايد اعدام می‌شدند».
آقای جنتی گفت که «نظام خيلی بر سر اينها منت گذاشته که زنده هستند و در خانه خود محبوس هستند».
در واکنش به اين سخنان، علی مطهری، نماينده تهران که از منتقدان برخورد با آقايان موسوی و کروبی بوده، احمد جنتی را به «ترس از محاکمه علنی» اين دو و «استفاده از کم‌اطلاعی و عواطف مذهبی مردم برای به کرسی نشاندن حرف باطل» متهم کرد.
حيدر مصلحی وزير اطلاعات در دولت محمود احمدی‌نژاد بود که رئيس جمهور وقت، حکم برکناری او را صادر کرد، اما با مخالفت رهبر جمهوری اسلامی، آقای مصلحی در سمت خود باقی ماند.
وزير پيشين اطلاعات يکی از مقام‌های ارشد حکومتی بوده که جز ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، اظهارات تندی نیز عليه شخصيت‌های ديگر سياسی از جمله محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی داشته است.
از جمله در ماه آبان که حيدر مصلحی آقايان موسوی و کروبی را «محارب و باغی» دانست.
در آن هنگام نيز علی مطهری در واکنش به اين سخنان گفت که «اولين کسی که محارب و باغی است آقای احمدی‌نژاد است که بارها قانون‌شکنی کرد و به صراحت گفت قانونی را که خودم منطبق بر قانون اساسی تشخيص بدهم اجرا می‌کنم و بقيه قوانين را اجرا نمی‌کنم».
XS
SM
MD
LG