لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۲

تصویر ایران در قلب آمریکا


تصویری از فیلم ویدیوئی تام لافلین.
تصویری از فیلم ویدیوئی تام لافلین.

يک عکاس آمريکايی، عکس های خود را از مردم ايران، در يک نمايشگاه هنر چيدمان (اينستاليشن آرت) در آمريکا به نمايش گذاشته است.


جوانی نشسته بر موتورسيکلت، دختر و پسری که کنار هم روی نيمکتی در حال گفت و گو هستند، کودکانی که دستشان را به علامت پيروزی مقابل دوربين گرفته‌اند، دختری با عينک آفتابی تيره، مردی در حال دعا، دو پسر جوان که در پارک شطرنج بازی می‌کنند و تصاويری از اين دست، عکس‌های اين نمايشگاه را تشکيل می‌دهند.


تام لافلين عکاس مستند، طی سه سفر خود به ايران از سال ۲۰۰۶ تا کنون، از مردم اين کشورعکس های مستندی تهيه کرده و آن ها را در قطعات بزرگ روی صفحات نيمه شفاف ابريشم چاپ کرده است.


اين عکس ها در نمايشگاهی با عنوان «عکس های شما، تصاويری از ايران» در هفته های اخير در دو ايالت کلرادو و دنور آمريکا، در معرض ديد مخاطبان آمريکايی قرار گرفته است.


تام لافلين برای نمايش عکس های خود فضايی را با يک گنبد و دو راهرو طراحی کرده ، که تداعی کننده بازارهای سنتی در ايران است.


ديوارهای اين ساختمان با عکس های بزرگی از مردم ايران پوشيده شده است، در حالی که گاهی جملاتی در مورد عشق و صلح روی تصاوير پديدارمی شوند و صدای اذان در فضا پيچيده است.


عکس ها که طيف وسيعی از مردم ايران همچون سرباز، کودک، بسیجی، روحانی ، دختری با آرایش غلیظ و زنی با چادر مشکی را در بر می گيرد، در ابعادی واقعی از سقف آويزان شده اند و با باد حرکت می کنند.


اين هنرمند آمريکايی در فيلمی که در وب سايت يوتيوب قرار داده می گويد:«با اين کار سعی داشتم تا مردم آمريکا را چهره به چهره با مردم ايران قرار دهم.»


وجه مشترک اکثر عکس های آقای لافلين، شاد بودن سوژه هاست. بيشتر چهره ها يا لبخند بر لب دارند و يا چهره ای بشاش و خوشحال دارند.


تام لافلين در مصاحبه های خود با شبکه های تلويزيونی آمريکا اشاره می کند که:«موضوع نمايشگاه مردم ايران است اما کل پروژه مربوط به آمريکايی ها و آشنايی آنها با ايرانی هاست.»


تام لافلين که حدوداً چهل سال دارد، اهل ايالت کلرادو در آمريکاست و در رشته ادبيات انگليسی و فيلم سازی تحصيل کرده است.


از ديگر پروژه های عکاسی او می توان به «يک سال بعد از طوفان کاترينا در نیواورلئان» اشاره کرد.


تام لافلين ابتدا نمايشگاه عکس و هنر چيدمان «عکس‌های شما، تصاويری از ايران) را در محل زندگی خود در «کرستد بوت» کلرادو جايی در ميان يک دشت بزرگ برپا کرد، به طوری که مخاطبان برای ديدن آن بايد با اتوبوسی مخصوص، رفت و آمد می‌کردند.


اين نمايشگاه با استقبال بسياری از آمريکايی‌ها همراه بوده است.


تام لافلين قرار است نمايشگاه هنرچيدمان خود را طی يک تور در سال ۲۰۰۹، به شهرهای مختلف امريکا ببرد.


XS
SM
MD
LG