لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

کشف دو گور دسته‌جمعی از سنی‌های مخالف «خلافت اسلامی»


اجساد بیرون آورده شده از گورهای دسته جمعی در عراق
اجساد بیرون آورده شده از گورهای دسته جمعی در عراق

دو گور دسته‌جمعی در استان انبار عراق کشف شد که به گفته مقام‌های امنيتی، اجساد دست‌کم ۲۲۰ عضو يک قبيله سنی مخالف داعش در آنها دفن شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين دو گور روز پنج‌شنبه، هشتم آبان، در غرب بغداد و در استان انبار يافت شده است.

شاهدان عينی به رويترز گفته‌اند که اجساد داخل اين گورها به حداقل ۲۲۰ نفر از ۳۰۰ عضو قبيله سنی مذهب البو نمر، تعلق دارد که در همين هفته توسط گروه «خلافت اسلامی» اسير شده بودند و از فاصله نزديک به آنها شليک شده است.

سن کشته‌شدگان بين ۱۸ تا ۵۵ سال بوده است.

۷۰ جسد در يک گور دسته‌جمعی در نزديکی شهر هيت ريخته شده بود و شاهدان عينی گفته‌اند که آنها اکثرا از نيروهای پليس يا شبه نظاميان مخالف داعش به نام صحوا بودند.

به گفته يک شاهد عينی، تعدادی از جنگجويان داعش به آنها گفته‌اند که اين «سزای هر کسی است که عليه خلافت اسلامی بجنگد.»

قبر ديگر نيز در نزديکی شهر رمادی در استان انبار يافت شده و حدود ۱۵۰ جسد از اعضای قبيله البو نمر در آن قرار دارد.

گروه خلافت اسلامی که پيش از اين خود را دولت اسلامی عراق و شام (داعش) می‌خواند، در ماه‌های اخير بخش‌های وسيعی از خاک عراق و سوريه را تصرف کرده است.

جنگجویانعضو اين گروه، از کشورهای مختلف جهان برای «جهاد» به منطقه رفته‌اند.

اين در حالی است که سازمان ملل متحد هشدار داده به شمار اين جنگجويان به طور بی‌سابقه‌ای افزوده می‌شود و اخيرا بسياری از نیروهای موسوم به جهادی از کشورهايی به عراق و سوريه رفته‌اند که تا پيش از اين سابقه نداشته است.

به گزارش روز پنج‌شنبه، نهم آبان، روزنامه گاردين، به نقل از گزارشی از شورای امنيت سازمان ملل متحد، آمده است که ۱۵ هزار جنگجو از ۸۰ کشور جهان برای جنگ در کنار گروه حکومت اسلامی يا ديگر گروه‌های تندروی مذهبی به سوريه و عراق رفته‌اند.

ايالات متحده آمريکا اعلام کرده است که تلاش‌های بيشتر و هماهنگ‌تری برای مقابله با اين گروه در نظر گرفته خواهد شد.

جی جانسون، وزير امنيت داخلی ايالات متحده، هفتم آبان گفت که نزديک به ۱۲ هزار نفر از کشورهای مختلف جهان، طی سه سال گذشته به سوريه رفته‌اند تا در جنگ داخلی آن شرکت کرده و به گروه‌هايی، از جمله داعش بپيوندند.

اندکی پس از آن، راندی بليک، از مشاوران ارشد «دفتر مسير امنيت ملی» در آمريکا نيز گفت: «ما اين رقم را به روز کرده و می‌گوييم ۱۶ هزار نفر از ۸۰ کشور به سوريه رفته‌اند.»

XS
SM
MD
LG