لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۳

دژاگه و فوتبال آلمان؛ سايه ترديد بر آينده حرفه ای؟


اشکان دژاگه بازيکن ايرانی- آلمانی تيم وولفسبورگ ظاهرا هميشه دوست دارد در صدر اخبار باشد.
اشکان دژاگه بازيکن ايرانی- آلمانی تيم وولفسبورگ ظاهرا هميشه دوست دارد در صدر اخبار باشد.

در پی بحث های پديد آمده بر سر خودداری اشکان دژاگه، بازيکن ايرانی الاصل تيم ملی زير ۲۱ سال آلمان از بازی در مقابل اسراييل، اين بازيکن در تمرينات روز چهارشنبه، دهم اکتبر تيم باشگاه خود، وولفسبورگ نيز حاضر نشد.



با اين حال، فليکس ماگات، سرمربی تيم وولفسبورگ تاکيد کرده که اين مهاجم تعليق نشده و او به بازيکن ۲۱ ساله تيمش مرخصی داده تا در تمرينات روز چهارشنبه شرکت نکند.


پيشتر و در پی بالا گرفتن انتقادها از تصميم اشکان دژاگه درباره خودداری از سفر به اسراييل و بازی در مقابل تيم اين کشور، برخی از نمايندگان جامعه يهوديان آلمان، سياستمداران و رسانه های اين کشور خواستار اخراج وی از تيم ملی آلمان شده بودند.


  • بازيکن ۲۱ ساله تيم وولفسبورگ گفته است که به دلايل کاملا شخصی قادر به همراهی تيمش در بازی روز جمعه که در تل آويو برگزار می شود ، نيست.

دامنه اين انتقادها چندان اوج گرفت که ترديدهايی در مورد سرنوشت اين بازيکن در فوتبال آلمان پديد آمد.


درگيری بر سر انتقال


اشکان دژاگه بازيکن ايرانی- آلمانی تيم وولفسبورگ ظاهرا هميشه دوست دارد در صدر اخبار باشد.


سر تا ته تراشيده و چشم های ريزش از شيطنت زيادش حکايت دارد. اخباری هم که مدام در موردش منتشر می شود همين مطلب را تاييد می کند .


همين بهمن ماه سال قبل بود که وی اعلام کرد قصد دارد در فصل تابستان تيم هرتا برلين را ترک کند و به تيم رقيب يعنی وولفسبورگ برود.


اين تصميم باعث عصبانيت مسئولان هرتا شد و آنها برای مجازات اشکان ، وی را برای يک بازی به تيم آماتورها منتقل کردند ؛ ولی ظاهرا دستمزد دو برابری که وولفسبورگ می داد، ارزش تحمل اين مجازات را داشت.



يک شب در زندان

هنوز يک هفته از اين ماجرا نگذاشته بود که همه متوجه شدند دژاگه پرونده قطوری هم در اداره راهنمايی و رانندگی دارد. عدم حضور وی در جلسه دادگاه برای رسيدگی به تخلفاتش سبب شد تا اين فوتباليست متولد تهران و بزرگ شده در برلين يک شب را در زندان سپری کند.


مربی هرتا برلين، سه روز بعد باز هم به اشکان اعتماد کرد و او را در دقيقه ۶۳ به زمين فرستاد، اما اشکان ۲۶ دقيقه بعد ، پس از مرتکب شدن دو خطا ، کارت قرمز گرفت و دوباره زمين را ترک کر د.


زنجيره بدشانسی های دژاگه پايانی نداشت. چند روز بعد حکم دادگاه تخلفات رانندگی وی اعلام شد: ده هزار يورو جريمه نقدی و سه ماه توقيف گواهينامه برای دو مورد فرار از صحنه تصادف و يک بار رانندگی با خودرويی که بيمه نبوده است.


فحاشی هواداران هرتا


سرانجام کار نقل و انتقال به تيم وولفسبورگ انجام شد. اشکان در هفته چهارم بازی های بوندس ليگا وقتی در مقابل تيم سابقش قرار گرفت، از سوی هواداران تيم هرتا برلين به باد فحش گرفته شد. ولی اشکان اين کار را بی جواب نگذاشت.


مهاجم ايرانی - آلمانی تيم سبز پوش وولفسبورگ در دقيقه ۶۱ بازی با يک شوت از فاصله ۲۱ متر، دروازه برلينی ها را باز کرد تا اين بار از سوی رسانه ها مورد تمجيد قرار گيرد.


ولی طولی نکشيد که باز هم خبرهای منفی جای تعريف و تمجيد ها را گرفتند : خودداری دژاگه از همراهی تيم ملی زير ۲۱ سال آلمان به اسراييل جنجالی را به پا کرد.


بازيکن ۲۱ ساله تيم وولفسبورگ گفته است که به دلايل کاملا شخصی قادر به همراهی تيمش در بازی روز جمعه که در تل آويو برگزار می شود ، نيست.


توضيحات دژاگه مورد پذيرش فدراسيون فوتبال المان قرار گرفت و مسئولان آلمانی با درخواست وی موافقت کردند ، اما در اين بين ، برخی روزنامه ها از قول وی نوشتند که دژاگه به خبرنگاران گفته، وی به دلايل سياسی از سفر به اسراييل خودداری کرده است.



  • « به نظر من اشکان در آلمان تمام شده است، همان طور که هاشميان شد، همان طور که کريمی شد. من واقعا متاسفم برای اشکان چون بازيکن خوبی است و آتيه دا شت. ولی الان تقاضا شده که او را از آلمان اخراج کنند. »
مربی سابق تیم شموشک نوشهر

انتشار اين خبر با واکنش منفی برخی از سياستمداران آلمانی و نمايندگان يهوديان در اين کشور قرار گرفته است و حتی برخی خواهان اخراج وی از آلمان شده اند.


آينده مبهم


دژاگه تا کنون درباره اين اخبار سکوت کرده و مسئولان باشگاه وولفسبورگ و فدراسيون فوتبال آلمان هم ديگر حاضر به توضيح و تفسير بيشتر موضوع نيستند.


اشکان دژاگه همان طور که در گذشته اعلام کرده، علاوه بر آنکه در آرزوی بازی در تيم ملی بزرگسالان آلمان است نيم نگاهی هم به تيم ملی ايران دارد و می خواهد در صورت عدم دعوت به تيم آلمان ، برای ايران بازی کند.


برخی اين احتمال را می دهند که خودداری دژاگه از سفر به اسراييل هم برای حفظ اين امکان بوده است ؛ چرا که در صورت سفر وی به تل آويو ، مدیران فدراسيون فوتبال ايران ديگر هيچگاه به وی اجازه حضور در تيم ملی ايران را نمی دادند.


بهمن فروتن، مربی سابق تيم شموشک نوشهر معتقد است که تصميم دژاگه، آينده وی در فوتبال آلمان را به خطر انداخته است.


وی در مصاحبه ای با راديو فردا گفت: « به نظر من اشکان در آلمان تمام شده است، همان طور که هاشميان شد، همان طور که کريمی شد. من واقعا متاسفم برای اشکان چون بازيکن خوبی است و آتيه دا شت. ولی الان تقاضا شده که او را از آلمان اخراج کنند. »


XS
SM
MD
LG