لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

درخواست «۲۰ سال حبس» برای دو ایرانی متهم به جاسوسی در ترکیه


دادستانی ترکیه روز دوشنبه، ۱۷ تیرماه، در دادگاه برای چهار متهم به جاسوسی از جمله دو شهروند ایران درخواست ۱۵ تا ۲۰ سال زندان کرد.

روزنامه «تودیز زمان» چاپ ترکیه روز سه‌شنبه، ۱۸ تیرماه، گزارش داد که دادستانی این کشور در ادعانامه ۱۱۵ صفحه‌ای خود اعلام کرده است که این افراد از طرف نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی برای جمع‌آوری اطلاعات حساس و محرمانه درباره ارتش، وزارت اطلاعات ترکیه، همچنین برخی نهادهای دولتی این کشور اجیر شده بودند.

پرونده جاسوسی این چهار نفر از مجموع ۱۱ مظنون به جاسوسی در شعبه ۴ دادگاه جرایم سنگین شهر ارزروم بررسی می‌شود. همه این افراد به جاسوسی برای ایران متهم هستند.

در ماه اوت سال گذشته نیز هفت نفر به اتهام جاسوسی برای نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در شهر ایغدیر ترکیه بازداشت شدند. اتهام این افراد تلاش برای ایجاد اغتشاش در مناطق کردنشین و برخی مناطق دیگر ترکیه اعلام شد.

دادستانی ترکیه می‌گوید که چهار نفر یاد شده همچنین برای جمع‌آوری اطلاعاتی درباره اعضای فعال حزب «صلح و دموکراسی» که مدافع حقوق کردهای ترکیه است تلاش کرده‌اند.

به گزارش روزنامه ترکی تودیز، کامل ارس، یکی از متهمین این پرونده، در دادگاه اعتراف کرده است که از طرف نیروهای امنیتی ایران ماموریت داشته است از محل سکونت اعضای این حزب به همراه ساختمان‌های دولتی و نظامی منطقه عکس‌برداری کند، اما «وی هنوز هیچ اطلاعاتی به نیروهای امنیتی ایران تحویل نداده است».

دادستانی ترکیه می‌گوید که نیروی انتظامی در گمرک ایران «عمدا» برخی از تجار ترکیه را در گمرک نگه داشته و مشکلاتی برای آنها ایجاد کرده، سپس نیروهای امنیتی ایران با نزدیک شدن به آنها قول داده‌اند که در صورت همکاری تسهیلات لازم را برای خروج و انتقال کالاهای آنها فراهم خواهند کرد.

پیشتر در روز سوم خردادماه روزنامه «حریت» چاپ ترکیه نیز گزارشی در مورد «فعالیت‌های جاسوسی ایران در ترکیه» با «خدمت گرفتن از زنانی که به ازدواج موقت مقام‌های نظامی و امنیتی این کشور درمی‌آمدند» منتشر کرده بود.

در این گزارش آمده بود که «زنان ایرانی» از راه‌هایی مانند «ازدواج موقت» با افسران ارتش ترکیه یا نیروهای پلیس و مقام‌های رسمی این کشور از آنها «اطلاعات کسب کرده» و «در اختیار سپاه پاسداران ایران» قرار می‌دادند.
XS
SM
MD
LG