لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

مجلس ایتالیا هم دولت مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت


ماتئو رنزی، نخست وزیر ایتالیا، در کنار آنگلا مرکل
ماتئو رنزی، نخست وزیر ایتالیا، در کنار آنگلا مرکل

پارلمان ایتالیا روز جمعه، هشتم اسفند، دولت مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت و از دولت ایتالیا نیز خواست این مصوبه را اجرایی کند.

به این درخواست که از سوی حزب دموکرات این کشور ارائه شده بود، ۳۰۰ عضو رای موافق دادند، در حالی که تنها ۴۵ نماینده با آن مخالفت کردند.

مخالفان اندک این طرح معتقد بودند که این مصوبه باید با شرط ازسرگیری گفت‌وگوهای سیاسی میان فلسطینی‌ها و اسرائیل همراه باشد.

با وجود حمایت گسترده نمایندگان پارلمان ایتالیا، این مصوبه برای تغییر سیاست‌های دولت رم الزام‌آور نیست.

بدین ترتیب، مجلس ایتالیا به شمار دیگری از پارلمان‌های اروپایی پیوست که در ماه‌های گذشته دولت مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند.

روند شناسایی دولت مستقل فلسطین از سوی پارلمان‌های اروپا از کشور سوئد آغاز شد و در بریتانیا، فرانسه، اسپانیا و ایرلند نیز دولت مستقل فلسطین با اکثریت یا اجماع مورد حمایت پارلمان‌ها قرار گرفته است.

تفاوت سوئد با دیگر کشورهایی که پارلمان آنها اقدام به شناسایی دولت فلسطین کرده‌اند، این است که دولت استکهلم نیز آن را پذیرفته است، اما در سایر کشورهای اروپایی مصوبه های مجالس سیاست دولت‌ها را تغییر نداده است.

حزب دموکرات ایتالیا که روز جمعه موجب تصویب طرح به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطین شد در دست ماتئو رنزی، نخست وزیر این کشور، است، اما به نظر می‌رسد که دولت رم هنوز نخواهد سیاست خود را در قبال فلسطین تغییر دهد.

هرچند پارلمان اروپا نیز از به رسمیت شناختن دولت فلسطین حمایت کرده است، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته است که استقلال کشور فلسطین باید برآیند روند صلح اسرائیلی و فلسطینی باشد.

در همین حال در حالی که دولت اسرائیل از مصوبه پارلمان ایتالیا ناخشنودی کرد، فلسطینی‌ها از آن استقبال کرده و مجلس ایتالیا را مورد تقدیر قرار داده‌اند.

تشکیلات خودگردانی در بیانیه سپاسگزاری خود از «اقدام شجاعانه» پارلمان ایتالیا، از دولت آقای رنتزی خواست این مصوبه را عملی کند.

از آخرین بار که نمایندگان اسرائیلی- فلسطینی با یکدیگر مذاکرات کردند، مدتی طولانی سپری شده و فلسطینی‌ها می‌گویند که شکیبایی آنها پس از ۲۲ سال انتظار از زمان پیمان سیاسی سال ۱۹۹۳ برای استقلال کشور فلسطین به سر آمده است.

حکومت خودگردانی در ماه‌های گذشته گام‌های متعددی برای پیوستن یک‌جانبه به منشورهای بین المللی در سازمان های وابسته به سازمان ملل متحد برداشت.

قرار است از اول آوریل، ۱۲ فروردین، فلسطین رسما به عضویت دیوان کیفری بین المللی درآید.

XS
SM
MD
LG