لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

آتلتیکو مادرید، غول‌کش ۲۰۱۴


آتلتکیو مادرید در شبی که ورزشگاه ویسنته کالدرون با حمایت هواداران پرشور این تیم، جلوه‌ای باشکوه و هراسناک پیدا کرده بود، شگفتی بزرگ فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا را رقم زد و بارسلونا را از دور مسابقات حذف کرد.

صدرنشینی در لالیگا و حالا راهیابی به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا، فصل رویایی تیم دوم شهر مادرید به سکانس‌های پایانی نزدیک می‌شود. شاگردان دیگو سیمونه یکی از سه تیمی محسوب می‌شدند که در مرحله گروهی رقابت‌ها بدون تحمل حتی یک شکست، مقتدرانه صعود کردند و از شش بازی به پنج پیروزی دست یافتند.

آتلتیکو در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ فاتح لیگ اروپا شده که بار دوم با سرمربی‌گری سیمونه بوده. آنها که هرگز لیگ قهرمانان را نصیب خود نکرده‌اند، این بار برای این که شایستگی خود برای فتح لیگ قهرمانان را هم اثبات کنند، در گروه‌شان به راحتی زنیت سن پترزبورگ را جا گذاشتند، پورتو و آستریا وین را هم حذف کردند.

در مرحله حذفی، آث میلان را هم در سن سیرو بردند و هم در خانه. برتری ۵-۱ در دو بازی رفت و برگشت مقابل میلان، این تیم را با اعتماد به نفس خیره‌کننده و انگیزه‌های چشمگیر، به مصاف بارسلونا فرستاد.

رقابتی از دور برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا. جدالی که آبی و اناری‌ها را از گردونه مسابقات خارج کرد. تساوی ۱-۱ در نیوکمپ و برتری ۱-۰ در ویسنته کالدرون.

آتلتیکو در نیمه اول این دیدار، سراپا حمله بود و چهار بار تیر دروازه بارسا را لرزاند. این تیم خیلی زود با ضربه کوکه در دقیقه شش به گل رسید. همان بازیکن مورد علاقه دیوید مویس برای یونایتد که البته آتلتیکو به هیچ قیمتی حاضر نشد او را از دست بدهد.

بارسا که در نیمه اول فقط در لحظاتی با نیمار و مسی توانسته بود خودی نشان بدهد، در نیمه دوم عملکرد بهتری داشت، اما مقهور سازمان دفاعی بی‌نقص رقیب مادریدی و تیبو کورتوآ سنگربان جوان و جسورش شد. به این ترتیب بارسلونا پس از هفت بار پیاپی نتوانست به جمع چهار تیم برتر اروپا راه یابد.

در دیگر دیدار این مرحله بایرن مونیخ میزبان منچستر یونایتد بود. بازی رفت در اولدترافورد با تساوی ۱-۱ به پایان رسیده بود. این نتیجه در بازی برگشت هم تا دقیقه ۶۷ برقرار بود، اما سرانجام، مردان گواردیولا که مدافع عنوان قهرمانی هستند بازی را ۳-۱ بردند و صعود کردند.

پاتریس اورا گل منچستر را زد. ماریو مانزوکیچ جبران کرد. در ادامه هم توماس مولر و آرین روبن دو گل دیگر زدند تا تیره‌روزی‌های شیاطین سرخ را تداوم ببخشند. پیشتر، رئال مادرید با وجود شکست ۲-۰ مقابل بوروسیا دورتموند به لطف برتری ۳-۰ در بازی بعد راهی نیمه‌نهایی شده بود.

چلسی هم با گلزنی "دمبا با" بازیکن سنگالی موفق شد در آخرین دقایق از خطر حذف رهایی یابد. شاگردان مورینیو ۲-۰ پاری سن ژرمن را مغلوب کردند.

به این ترتیب چهار تیم چلسی، آتلتیکو مادرید، رئال‌مادرید و بایرن‌مونیخ به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کردند. قرعه‌کشی این مرحله، جمعه در سوئیس برگزار خواهد شد.

در جمع این چهار تیم فقط آتلتیکو سابقه فتح لیگ قهرمانان را ندارد. این تیم سال ۱۹۷۴ به فینال رسید، اما با دو گل از اولی هوینس و دو گل هم از گرد مولر ۴-۰ مغلوب بایرن مونیخ شد. فینالی که شاید پس از ۴۰ سال مجدداً تکرار شود.

آنها آن سال در یک‌چهارم نهایی ستاره سرخ بلگراد را بردند و در نیمه‌نهایی هم از سد سلتیک گذشتند. فینال در ورزشگاه هیسل بلژیک برگزار شد و با تساوی بدون گل به پایان رسید، اما در وقت‌های اضافه آراگونس برای اتلتیکو گل زد و این گل را تا دقیقه ۱۲۰ حفظ کرد، اما در آخرین ثانیه‌ها شوارتسنباخ گل مساوی را زد. آن زمان خبری از ضربات پنالتی نبود. به همین دلیل دو روز بعد بازی تکرار شد و این بار، بایرن به راحتی برنده شد.

بایرن آخرین بار همین پارسال با یوپ هاینکس روی سکوی نخست ایستاده. رئال مادرید در سال ۲۰۰۲ با هدایت ویسنته دل بوسکه حرف اول فوتبال اروپا را زد. چلسی هم سال ۲۰۱۲ با سرمربی‌گری روبرتو دی ماتئو، بایرن را در خانه‌اش و در ضربات پنالتی از پیش رو برداشت.

در دور رفت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ اروپا هم بنفیکا و یوونتوس با برتری در خانه حریفان، نیمی از مسیر صعود به نیمه نهایی را پیموده‌اند. اما شگفتی بزرگ را بازل سوئیس خلق کرده که موفق شده ۳-۰ بر والنسیا غلبه کند. پورتو هم در خانه با یک گل از سد سویا گذشت.
XS
SM
MD
LG