لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

انتقاد روسای دو نهاد نظارتی از دولت محمود احمدی‌نژاد


مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور
مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور
روسای دو نهاد مهم نظارتی در ایران روز سه‌شنبه با انتقاد از دستگاه‌های دولت جمهوری اسلامی چنین اظهار نظر کردند که «فرهنگ نظارت‌پذیری پایین آمده» و «برخی نمی‌پذیرند که باید نظارت‌پذیر باشند.»

مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، که روز سه‌شنبه در اجلاس سراسری شورای دستگاه‌های نظارتی ایران سخن می‌گفت اشاره کرد که «فرهنگ نظارت‌پذیری در فضای اداری و عمومی کشور پایین آمده است.»

آقای پورمحمدی همچنین در گفته‌های خود مدیران دولتی کشور را به «ناهماهنگی» و «موازی‌کاری» متهم کرده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در عین حال خاطرنشان کرده است که قصد رسانه‌ای کردن مشکلات را ندارد، چرا که آن قدر پرونده وجود دارد که «تمام فضای رسانه‌ها اشغال می‌شود.»

از سوی دیگر همزمان روز سه‌شنبه و در همین اجلاس رئیس دیوان عدالت اداری کشور نیز با گلایه از دولت جمهوری اسلامی اعلام کرد که شکایت از دوایر دولتی رشدی «غیرقابل توجیه» داشته است.

محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری، اشاره کرده است که مقایسه آمار مربوط به سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ حاکی از «رشد غیرقابل قبول در شکایت از دستگاه‌های اجرایی» است.

آقای منتظری افزوده است: «در شش ماه اول امسال (۱۳۸۹) هم در مقایسه با مدت مشابه با سال قبل رشد غیر قابل قبولی را می‌بینیم.»

به این ترتیب، به گفته رئیس دیوان عدالت اداری کشور، شکایت مردم از نهادهای اجرایی زیر نظر دولت جمهوری اسلامی سال به سال افزایش داشته است.

آقای منتظری همچنین با اشاره به عدم نظارت‌پذیری برخی در «دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی» گفت: «چه طور می‌توان توقع داشت وقتی مدیری در راس اجازه می‌دهد قانون اجرا نشود با بهانه این که نمی‌تواند کشور را اداره کند و این قانون دست من را بسته است رده‌های پایین‌تر از وی قانون‌شکنی نکنند.»

به نظر می‌رسد اشاره رئیس دیوان عدالت به محمود احمدی‌نژاد باشد که چند بار صراحتا به‌ویژه در مورد مصوبات مجلس گفته است که آنها را به دلیل دست‌وپاگیر بودن اجرا نمی‌کند.

از یک سو آقای احمدی‌نژاد و وزرای او از اجرای مصوبات مجلس و ارسال مصوبات خود به مجلس سر باز می‌زنند، و از سوی دیگر نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی بارها رئیس دولت دهم را به «قانون‌شکنی» و «تخلف از قانون اساسی» متهم کرده‌اند.

آقای منتظری نیز همچون آقای پورمحمدی در سخنان خود خاطر نشان کرده است که قصد «سیاه‌نمایی» و رسانه‌ای کردن «مشکلات و مسائل اداری» را ندارد.

در سال‌های حکم‌رانی محمود احمدی‌نژاد، حامیان او هر گونه انتقاد، هر چند کوچک،‌ را نیز حتی اگر از سوی اصول‌گرایان جمهوری اسلامی و نزدیکان رهبر باشد به «سیاه‌نمایی» تعبیر کرده و هر بار خواستار برخورد با منتقدان شده‌اند.
XS
SM
MD
LG