لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

نگرانی شدید عفو بین‌الملل از احتمال شکنجه حامیان موسوی


پلیس ضد شورش در حال شکستن شیشه یک خودرو در تهران
پلیس ضد شورش در حال شکستن شیشه یک خودرو در تهران
سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه از احتمال شکنجه چند تن از نزدیکان میرحسین موسوی که به دنبال انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شدند و واداشتن آنها به «اعترافات» تلویزیونی شدیدا ابراز نگرانی کرد.

به دنبال آغاز اعتراضات مردم ایران به نتیجه انتخابات از روز شنبه، ۲۳ خردادماه، عده زیادی از نزدیکان آقای موسوی که اغلب آنها در دولت محمد خاتمی مقام داشتند در منزل و محل کار خود دستگیر شدند.

عفو بین‌الملل بنا بر گزارش‌هایی که خود دریافت کرده می‌گوید این افراد از جمله محسن امین‌زاده، عبدالله رمضان‌زاده و مصطفی تاج‌زاده که هر سه از مقامات بالای دولت اصلاحات بودند در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برند که زیر نظر وزارت اطلاعات اداره می‌شود و گزارش شکنجه از آن بسیار رسیده است.

معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل واداشتن این افراد دربند به اعترافات تلویزیونی را «شیوه وحشتناک نیروهای امنیتی برای ساکت کردن همیشگی رهبران سیاسی» توصیف کرده است.

حسیبه حاج سهراوی می‌گوید: «این پیام روشنی است به دیگر مخالفان سیاسی که اگر لب باز کنند عواقب وحشتناکی در انتظارشان خواهد بود.»

به گفته عفو بین‌الملل، مقامات ایرانی بارها از اعترافات تلویزیونی برای اثبات جرم فعالان سیاسی استفاده کرده‌اند. بسیاری از این فعالان بعدا اعترافات خود را رد کرده و اعلام کرده‌اند که تحت شکنجه و آزار وادار به این کار شده‌اند.

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، در نماز جمعه این هفته از قوه قضاییه خواست که «با سران اغتشاش که سر در آخور آمریکا و اسرائیل دارند قاطعانه و بی‌رحمانه برخورد کند.»

او همچنین «اغتشاش‌گران» را محارب دانست که در اسلام مجازات مرگ به دنبال دارد. این اتهام امام جمعه تهران یادآور هشدار محمدرضا حبیبی، دادستان استان اصفهان، است که در روز چهارشنبه، ۲۷ خردادماه، گفت «عناصر پشت پرده اعتراضات پس از انتخابات» ممکن است با مجازات مرگ روبه‌رو شوند.

به دنبال دستگیری آقایان تاج‌زاده، امین‌زاده و رمضان‌زاده، وزیر اطلاعات دولت نهم نیز در ۲۶ خردادماه به خبرگزاری فارس از بازداشت ۲۶ «مغز متفکر» ناآرامی‌های پس از انتخابات خبر داد.

سازمان عفو بین‌الملل از رهبر جمهوری اسلامی خواسته است به تمام مقامات دولتی و قضایی ایران دستور منع شکنجه زندانیان را صادر کند.

فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های حقوق بشری، روز یک‌شنبه اعلام کرد که از زمان آغاز سرکوب معترضین به نتیجه انتخابات ایران بیش از دو هزار نفر دستگیر و صدها نفر دیگر ناپدید شده‌اند.

هفته گذشته نیز کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران فهرستی از اسامی دست‌کم ۲۴۰شخصيت سياسی، اجتماعی، روزنامه‌نگار و فعال دانشجويی را منتشر کرد که از زمان آغاز اعتراض‌ها دستگير شده‌اند.
XS
SM
MD
LG