لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

قبرس: کشتی را به ایران بازنمی‌گردانیم


کشتی مونخه‌گورسک در بندر لیماسول قبرس
کشتی مونخه‌گورسک در بندر لیماسول قبرس
مقامات قبرسی روز شنبه اعلام کردند یک کشتی با محموله‌ای از ایران، طبق حکم کمیته‌ای از سازمان ملل، قطعنامه‌های این سازمان را زیر پا گذاشته و به همین دلیل به ایران باز نخواهد گشت.

خبرگزاری‌ها می گویند کشتی روسی «مونخه‌گورسک» که در حال حاضر در نزدیکی بندر لیماسول قبرس لنگر انداخته و شدیدا تحت مراقبت قرار دارد از ۲۹ ژانویه، دهم بهمن‌ماه، دو بار توسط مقامات قبرس بازرسی شده و گمان می‌رود که حامل تسلیحات و مهمات ایرانی برای گروه حماس در غزه بوده است.

به گفته مقام قبرسی، بازگرداندن کشتی «جزء گزینه‌های موجود نیست»، بنابراین یا محموله آن توقیف میشود یا «پس از مشورت با اعضای شورای امنیت» به جایی دیگر فرستاده خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، قبرس هفته گذشته فهرستی از اقلام موجود در محموله این کشتی را به کمیته سازمان ملل داده و از آن راهنمایی خواسته است.

ارتش آمریکا نیز این کشتی را که به سوی سوریه در حرکت بوده، ماه گذشته در دریای سرخ متوقف و بازرسی کرد. مقامات آمریکایی در همان زمان اعلام کردند که در محموله این کشتی گلوله توپ و خمپاره و دیگر تسلیحات یافته‌اند، اما «به دلایل قانونی» نتوانسته‌اند آن را توقیف و ضبط کنند.

گئورگ یاکووو، مشاور رئیس جمهور قبرس، به خبرگزاری‌ها گفت: «از آنجا که هنوز فقط ۳۰ عدد از ۶۰ کانتینر موجود در این کشتی بازرسی شده، ما به بازرسی ادامه می‌دهیم و در چند روز آینده در این مورد تصمیم می‌گیریم.»

به گفته این مقام قبرسی، بازگرداندن کشتی «جزء گزینه‌های موجود نیست»، بنابراین یا محموله آن توقیف می‌شود یا «پس از مشورت با اعضای شورای امنیت» به جایی دیگر فرستاده خواهد شد.

دیمیتریس کریستوفیاس، رئیس جمهور قبرس، روز شنبه بدون ذکر جزییات در این مورد گفت موضع کمیته تحریم‌های سازمان ملل «در این زمینه کاملا روشن است».

رسانه‌های اسرائیلی نیز اعلام کردند که ایران با ارسال این محموله نظامی قصد تقویت حزب‌الله لبنان یا گروه اسلام‌گرای فلسطینی حماس را داشته است.

تهران تاکنون در این مورد اظهار نظری نکرده است.
XS
SM
MD
LG