لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

اظهار بی‌اطلاعی استانداری تهران از «مصوبه ورود نیروی انتظامی به کوی»


یکی از اتاق‌های دانشجویان در کوی دانشگاه پس از حمله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی
یکی از اتاق‌های دانشجویان در کوی دانشگاه پس از حمله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی
معاون سیاسی استاندار تهران روز جمعه گفته رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد ورود نیروی انتظامی به کوی دانشگاه در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات را رد کرد.

علی عباسپور، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس،‌ پیشتر گفته بود که در حوادث اخیر کوی دانشگاه تهران نیروی انتظامی بر اساس مصوبه شورای تامین استان تهران وارد کوی شده است. شورای تامین استان تهران مستقیما زیر نظر استاندار قرار دارد.

صفرعلی براتلو، معاون سیاسی استاندار تهران، ضمن اظهار بی‌اطلاعی از وجود چنین مصوبه‌ای از آقای عباسپور خواسته است مدارک خود را در این مورد ارائه کند و پاسخ‌گو باشد.

نیروهای لباس شخصی و نیروی انتظامی در شامگاه ۲۴ خرداد، دو روز پس از اعلام نتیجه انتخابات، با ورود به حریم کوی دانشگاه تهران، صحنه‌هایی مشابه با ۱۸ تیر سال ۱۳۷۸ به وجود آوردند. نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی همچنین به خوابگاه دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه شیراز نیز حمله‌ور شدند.

به گفته دفتر تحکیم وحدت، در این نیروهای امنیتی به خوابگاه‌های دانشجویان دست‌کم پنج دانشجو در کوی دانشگاه تهران جان باختند. همین سازمان دانشجویی اعلام کرده است که در حمله به خوابگاه دانشگاه شیراز نیز دو نفر جان باخته‌اند.

در همین زمینه رییس دانشگاه تهران نیز روز جمعه تکذیب کرد که خود به نیروی انتظامی دستور ورود به کوی دانشگاه تهران را داده است.

پیشتر محسن کوهکن، سخنگوی هیات رئیسه مجلس، گفته بود که نیروی انتظامی به دستور رئیس دانشگاه تهران، فرهاد رهبر، وارد خوابگاه‌های این دانشگاه شده است.

آقای رهبر ضمن تکذیب این خبر در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت در جلساتی که با نیروی انتظامی و نهادهای امنیتی داشته است مسئولان این نهادها «قول مساعد داده‌اند که قضیه را به‌سرعت پی‌گیری کرده و نتیجه را اعلام کنند».

رئیس دانشگاه تهران همچنین از تشکیل چهار کمیته ویژه برای تحقیق در مورد حوادث کوی دانشگاه خبر داد که «نمایندگان مجلس نیز در آنها حضور دارند».

مجلس شورای اسلامی در حالی برای رسیدگی به حوادث کوی دانشگاه کمیته تحقیق تشکیل داده است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، یک هفته پس از انتخابات حمله به کوی دانشگاه را به معترضان به نتیجه انتخابات نسبت داد که به گفته وی دانشجویان «حزب‌اللهی» را هدف قرار داده بودند.

پیشتر یکی از دانشجویان حاضر در درگیری کوی دانشگاه تهران به رادیو فردا گفته بود که نیروهای لباس شخصی با شکستن در بعضی از اتاق‌ها دانشجویان را کشان‌کشان بردند و با وارد کردن ضربات باتوم و با همکاری نیروهای پلیس آنها را بازداشت کردند.
XS
SM
MD
LG