لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۲

افشاری: رهبری با دانشگاه مستقل سر سازش ندارد


دیدار عده‌ای از دانشجویان با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
دیدار عده‌ای از دانشجویان با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
در آستانه شانزده آذر، روز دانشجو در ایران، سازمان‌های دانشجویی در چهار گوشه جهان، در پشتیبانی از جنبش دانشجویی ایران، مراسمی را در دانشگاه‌ها برپا کرده‌اند.

از جمله، انجمن دانشجویان دمکراسی‌خواه دانشگاه جرج واشینگتن، با مشارکت جمعی از دانشجویان دانشگاه جرج میسون، آمریکن یونیورسیتی و کالج نوا در شرق آمریکا مراسمی برگزار کرده‌اند.

رادیوفردا در آمریکا، با علی افشاری، دبیر انجمن دانشجویان دمکراسی‌خواه دانشگاه جرج واشینگتن، در این زمینه گفت‌وگویی انجام داده است:

آقای علی افشاری، سالگرد ۱۶ آذر در حالی برگزار می‌شود که بسیاری از فعالان دانشجویی از سال گذشته در زندن به سر می‌برند، و در آستانه این روز هم دو تن دیگر از دانشجویان به نام‌های اسماعیل سلمان‌پور و فرزاد اسلامی، مجددا بازداشت شده‌اند.

  • با توجه به چنین شرایطی، فعالیت دانشجویان در فضای بسته ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

علی افشاری: ارزش هر نوع فعالیت اعتراضی در روز ۱۶ آذرماه امسال به مراتب بیشتر از سالیان گذشته خواهد بود. به خاطر این که فضای پلیسی و امنیتی در داخل دانشگاه‌ها و فشار بر دانشجویان منتقد و حتی مستقل تقریبا به حد بی‌سابقه‌ای پس از انقلاب فرهنگی رسیده است.

در این شرایط دشوار هزینه هر نوع فعالیت دانشجویی بسیار بالاست. تقریبا در هیچ دانشگاهی در داخل کشور مجوز تجمع یا برگزاری برنامه به گروه‌های مستقل دانشجویی داده نشده است.

فشار نیروهای امنیتی بیش از حد است و به هر حال آنها به انحاء مختلف می‌کوشند بازدارندگی در برابر حرکت‌های اعتراضی دانشجویی ایجاد کنند.

ولی موضع‌گیری‌ها و اطلاعیه‌هایی که بعضا صادر شده نشان می‌دهد که علی‌رغم همه این فشارها و تنگناها، دانشجویان تسلیم نشده‌اند و بنا دارند که در روز ۱۶ آذرماه به مثابه سنت هر ساله که جنبش دانشجویی داشته، روز دانشجو را گرامی بدارند و با آرمان‌های دانشجویی تجدید میثاق کنند. و نشان بدهند که دانشگاه هنوز زنده است و هرگز اسیر و تسلیم قدرت خودکامه نخواهد شد.

  • آیا این دولت آقای احمدی‌نژاد است که عرصه فعالیت‌های قانونی دانشجویان را تنگ‌تر کرده یا به طور کلی حاکمیت جمهوری اسلامی تاب تحمل حرکت‌های دانشجویی را ندارد؟

برخورد با دانشجویان مستقل و دانشجویانی که بخواهند به سنت روشنگری و نقادی دانشگاه وفادار باشند، یک رویه ثابت در جمهوری اسلامی بوده و امری نیست که ناشی از یک دولت خاص یا سیاست‌های مقطعی باشد.

البته دامنه این فعالیت‌های انقباضی و نگاه تهدیدمحور به دانشگاه‌ها فراز و نشیب‌های زیادی داشته است و در دوره‌هایی این فشارها افزایش و در دوره‌هایی کاهش یافته، و تابعی از عوامل مختلف بوده است. ولی در اصل همان گونه که شاهد هستید فرمان برخورد با دانشگاه از مراتب خیلی بالاتر از دولت آقای احمدی‌نژاد صادر می‌شود.

به اعتقاد من شخص رهبری و اساسا نهاد ولایت فقیه، نهادی است که با دانشگاه مستقل سر سازش ندارد. و در اصل دانشگاهی مطیع و دانشگاهی را طالب است که توجیه‌کننده یا صرفا تاییدکننده ولایت فقیه باشد.

  • روز شنبه هفته گذشته با مشارکت انجمن دانشجویی دموکراسی‌خواه دانشگاه جرج واشینگتن، مراسمی در این مورد برگزار شد. خبرها حاکی از برگزاری مراسم پشتیبانی، مشابه آن چه که شما برگزار کردید در چهارگوشه گیتی است. شما این گونه حرکت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یکی از خصوصیات متفاوت ۱۶ آذر امسال، فعال‌تر شدن نسبی جنبش دانشجویی برون‌مرزی است.

ما شاهد بودیم ۱۷ گروه دانشجویی در سراسر دنیا خواستار آن بودند تا برنامه‌های ویژه و مخصوصی برای روز ۱۶ آذرماه برگزار کنند، و به نوبه خودشان بکوشند تا صدای اعتراض دانشجویان ایرانی و نقطه نظرات آنها را در حوزه‌های مختلف بازتاب دهند.
XS
SM
MD
LG