لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

«جوانان»، کلمه‌ای تزئینی در «وزارت ورزش و امور جوانان»


محمد عباسی، وزیر ورزش و امور جوانان
محمد عباسی، وزیر ورزش و امور جوانان
«شما به عنوان یک ورزشکار در یک رشته، آیا واقعاً برای جوانان، از نظر فکری دغدغه‌های جوانان، در حوزه‌های بیکاری، ازدواج، مسکن و اوقات فراغت برنامه دارید؟»، ۳۱ خرداد، حسن نوروزی سخنران مخالف با حمید سجادی در مجلس.

اظهارات نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با نخستین وزیر پیشنهادی برای وزارت تازه‌تاسیس ورزش و امور جوانان را برخی دیگر نمایندگان مخالف نیز تکرار کردند تا حمید سجادی قهرمان دوهای استقامت آسیا، از احراز این سمت باز بماند.

اما محمد عباسی با ۱۶۵ رای موافق مجلسیان، موفق به اخذ رای اعتماد شد و به ساختمان این وزارتخانه در خیابان سئول رفت. او پس از وزارت تعاون برای دومین بار روی کرسی وزارت نشست. در پی انتخاب او، حساسیت‌ها بر موضوعات کلیدی «بیکاری، ازدواج، مسکن و اوقات فراغت» نیز فروکش کرد.

شخص وزیر در اولین بازدید رسمی‌اش، به محل تمرین تیم ملی فوتبال رفت. او با علی کریمی و فرهاد مجیدی عکس یادگاری انداخت تا صبح فردا، روی جلد تمام نشریات ورزشی را تسخیر کند.

بازدید از اردوی کشتی‌گیران و صحبت با فردین معصومی، کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد، گام بعدی او بود. سپس در ورزشگاه آزادی، دیدار تیم‌های ملی والیبال ایران و چین در فینال جام ملت‌های آسیا را تماشا کرد.

سفر به ژاپن برای تماشای جام جهانی والیبال و حضور در اردو‌ها و تمرینات ورزشی رشته‌های مختلف در حضور خیل عکاسان و روزنامه‌نگاران ورزشی، از سایر فعالیت‌های وزیر ورزش در پنج ماه اخیر بوده است.

در همین حال وب‌سایت رسمی وزارت ورزش و امور جوانان نیز با نشانی sport.ir در دسترس است و جوانان حتی از آدرس این وزارتخانه هم غایب هستند. در آیکون‌های این وب‌سایت هم اثری از جوانان دیده نمی‌شود. تمام گزارش‌ها و خبر‌ها و صفحات جانبی نیز به موضوعات ورزشی و فدراسیون‌ها اختصاص دارد.

در بخش «نظام‌نامه» نیز هیچ سرفصلی دیده نمی‌شود که اشاره‌ای به مسائل مرتبط با «بیکاری، ازدواج، مسکن و اوقات فراغت» داشته باشد.

معاونت امور جوانان: هستیم، اما دیده نمی‌شویم

در همین حال معاون امور جوانان این وزارتخانه معتقد است که نقدی به فعالیت‌های او و زیرمجموعه‌اش وارد نیست.

محمد صادق اکبری می‌گوید: «فعالیت‌های مربوط به امور جوانان به خوبی در وزارتخانه پیگیری می‌شود. گستردگی بیشتر ورزش به این معنا نیست که فعالیت‌های مربوط به امور جوانان کمرنگ شده و بخش ورزش جای جوانان را گرفته باشد.»

معاون امور جوانان در وزارت ورزش و امور جوانان به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته است: این وزارتخانه از زمان تشکیل تاکنون فعالیت‌های چشمگیری در بحث جوانان انجام داده.

تنظیم آیین‌نامه ستاد ملی جوانان و ستادهای استانی، همچنین «طراحی ساختاری برای توجه به بحث فرهنگی جوانان» از جمله اقداماتی است که اکبری از انجام آن خبر می‌دهد. این در حالی است که این معاونت، حتی از یک صفحه زیرمجوعه در پایگاه خبری این وزارتخانه نیز برخوردار نیست.

او با استناد به ماده ۴۳ قانون پنجم توسعه که مربوط به مراکز مشاوره است، می‌گوید: «شیوه‌نامه‌ای در بحث ازدواج و خانواده تهیه شده که به زودی در دستور کار دولت قرار می‌گیرد.»

به اعتقاد محمدصادق اکبری، افرادی که بحث تقدم ورزش بر جوانان را در وزارت مطرح می‌کنند به دنبال حاشیه‌سازی هستند.

از دیدگاه او، مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران از جمله افرادی است که حاشیه‌پردازی می‌کند! وهاب فره‌مند به خبرگزاری ایرنا گفته است که «باید به دنبال قهرمان‌پروری باشیم». او نیز مانند سایر مدیران کل ورزش و امور جوانان در استان‌های مختلف، در مصاحبه‌های خود اشاره‌ای به «امور جوانان» نمی‌کند.

اگر این توجیه که خبرنگاران فقط درباره ورزش از مسئولین وزارتخانه سوال می‌کنند را بپذیریم، باز این پرسش به وجود می‌آید که چرا در پایگاه خبری وزارت ورزش و امور جوانان، در بخش «تحلیل محتوایی نشریات»، اشاره‌ای به فعالیت‌های امور جوانان این وزارتخانه نمی‌شود؟

سفر وزیر به کرمانشاه برای بازدید از پروژه استادیوم ۱۵ هزار نفری، حضور در اردوی تیم ملی بسکتبال، تماشای رقابت‌های جودوی جام فجر در ایلام، تماشای رقابت‌های کوراش قهرمانی آسیا، افتتاح کارخانه تولید توپ ورزشی در استان اردبیل، تشکیل شورای عالی مبارزه با دوپینگ، افتتاح رقابت‌های ورزشی ارامنه قهرمانی کشور، حضور در مجمع فدراسیون فوتبال و صدور پیام تبریک به مناسبت موفقیت کشتی‌گیران ایران در مسابقات نوجوانان جهان به میزبانی بوداپست، از دیگر اقدامات محمد عباسی است که در بخش «تحلیل محتوایی نشریات»، پایگاه خبری این وزارتخانه به آن اشاره شده است.
XS
SM
MD
LG